Compressor Limitter gebruik.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpac
    • Nov 2005
    • 17

Compressor Limitter gebruik.

Ik zag een leuk topic met een wat mindere leuke discussie.
    Maar goed heb regelmatig die dingen gebruikt te pas en te onpas.
    Nu heb ik die dingen de deur uit gedaan omdat ik het geluid van mijn pa setje gewoon lekker vind klinken en die randapparatuur nauwelijks gebruikte.
    De gains staan goed afgestelt dus geen hele rare pieken die mijn versterkers of speakers konden vergallen.
    En de compressor vond ik soms nogal onnatuurlijk ingrijpen en juist de dynamiek ten nadele beinvloedde.

Vraag? heb ik die dingen echt nodig om mijn amps en speakers te beveiligen, of doen de interne beveiligingen vd versterkers hun werk wel naatr behore????

Dat zijn veel vragen?
    Zijn er technicie die zonder eq/comp/limt werken??
    Ik heb n.l. een verhaal over de technicie van Celine Dion die echt zonder al die dingen werkte?

grtz,
    Met het weekend voor de deur!!
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Mpac,

Voor het beveiligen van amps en speakers zijn er vaak allerhande (ingebouwde) limiters die hun werk over het algemeen goed doen.

Toepassen van een CL kan natuurlijk, maar ik zou adviseren deze wel correct in te regelen (snelle hardknee limiting). Ik ben er vroeger eens mee verrast toen ik een CL toepaste voor beveiliging van mijn systeem tegen "gewelddadige" DJ's maar had de ratio niet goed staan waardoor de "bovenste" 3dB zwaar gecomprimeerd naar de eindtrappen ging, deze dus te warm werden en thermisch tripten ... niet lachen.

Bij systemen zoals gebruikt bij grote optredens doen de systeemcontrollers hun werk en kan er gerust de volle dynamiek gestuurd worden. Bij kleine systemen is het een kwestie van de meters in de gaten houden, je oren gebruiken en als de limiter in je eindtrap niet naar behoren werkt er een externe peaklimiter voorschakelen.

Succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• cru
      • Sep 2003
      • 106

Je kunt best aannemen dat dynamics van een A-merk [u]zeker</u> hun nut bewijzen in een mix: daarbij denk ik vooral aan een veelvoud aan percussie, ... .
      Bij mij is het echter de regel dat ik die dingen bypass of eruit gooi als ik binnen de minuut geen effect of verbetering hoor in de klank. Dan kun je er van aan dat het zo ook wel OK is. Je ziet maar al te vaak technici die tijdens het laatste nummer van een gig nog steeds staan te draaien aan bvb. de compressor van de lead vocal. [V]
      Natuurlijk soms ook omdat ze er niet mee overweg kunnen.

Zoals het woord zelf zegt: "dynamics" zijn erg nuttig om de dynamiek van je klank en mix te controleren.

Jan

Comment

• arie
        • Feb 2003
        • 550

Met sommige eindtrappen heb je ook dat ze zelf het singaal weer onder het clipniveau brengen, heb dit onderander met een crest ca 12 mee gemaakt eerst clipt die continu bij een bepaalde uitsturing en als die een aantal keer geclipt heeft dimt die het sigaal en zorcht die ervoor dat het net onder clip niveau komt.Best handig als je net te hardt zonder compressor/limiter aan stuurt.Misschien heeft dit weinig met dit onderwerp te maken maar ik kwam er laatst achter en vond dit best een grappig en handig verschijnsel.groeten arie

Comment

• mpac
          • Nov 2005
          • 17

Hoi,

Ok thxn,
          Dan houd ik het lekker gewoon bij mn kale set en mocht ik ooit nog een CL nodig hebben voor een evt. effect te creeren dan zie ik het wel.

Grtz mpac,

Comment

• purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

Nou, het is behoorlijk zinvol om je dynamiek op bepaalde vlakken wat te beperken, om te zorgen dat je een mooie gelijkmatige mix krijgt.
            Met name vocaal geweld profiteert hier erg van.

...of om een instrument juist wat vetter te krijgen zonder dat je veel met eq moet gaan doen, bv bassdrum of basgitaar.

Wat mij betreft erg nuttig, ik doel dan op gebruik op individuele kanalen uiteraard, op totaalmix ben ik geen voorstander van compressie.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Ik heb er ooit 1 gebruikt, alleen voor de basgitaar, omdat de snaren van de bas onderling behoorlijk in volume scheelden. Verder liever niet, wegens allerlei bijverschijnselen.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Afhankelijk van de grootte van de show/set-up gebruik ik met regelmaat compressors (bijna altijd), ze zijn wat mij betreft zelfs praktisch onmisbaar om een goed en prettig geluid neer te zetten (je moet natuurlijk wél weten hoé je ze moet gebruiken).

In een normale set-up in een band met blazers gebruik ik 2 stereo-compressors: op de subgroep van de zang en op de subgroep van de blazers.
                Bij grote shows heb ik daar meestal standaard een op snare-top en bass bij (soms meer, soms minder, afhankelijk van soort muziek). Meestal hebben we dan ook één tube-channel met compressor voor de lead-zang. Afhankelijk van het aantal vocalen en beschikbare c/l kanalen inserteer ik ook op elke vocaal een compressor. Als er dan ook nog wat geld over is, gebruik ik regelmatig een Avalon VT-747 stereo optocompressor/ EQ op L/R (voor sweethening en een directe buizensound).

De truc met compressors (eigenlijk met alle outboard natuurlijk) is dat je goed moet weten wát je aan het doen bent, vaak worden attack/release-tijden niet proper ingesteld, of worden de signalen helemaal kapot gecompresseerd (te hoge ratio/ te lage treshold), resultaat kan vaak een pompend geluid zijn (of op zijn minst onnatuurlijk). Als je je ratio niet te hoog instelt (bijv. maximaal 1:2 voor zang en 1:3 voor blazers), je treshold tussen de -10 en 0 dB houdt en de attack/release tijden op 1/3 (of op automatisch) instelt, kun je eigenlijk nooit écht op je bek gaan met een c/l, pas als je 'gekke' dingen gaat doen, gaan de problemen verschijnen.

Daarnaast heeft het ook veel met smaak te maken, er zijn zat goede geluidsmensen die maar bar weinig inserts en FX gebruiken (nou goed, een paar dan). Buiten dit moet je jouw gebruik van c/l's wel natuurlijk relateren aan budget. Als ik weet-ik-veel-wat-voor-budget-merk voor mijn neus krijg, kies ik er waarschijnlijk ook voor dan maar zónder te draaien. Maar nogmaals: de juiste c/l's op de juiste manier
                gebruikt kunnen een behoorlijke aanwinst voor je sound zijn !!

Succes
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

ik heb als gitarist zelf zo een ding in mijn pedalenbak. Omdat het gewoon soms nuttig is.
                  Laast nog in een zaal waar erg zacht gespeelt moest worden. Als je dan gewoon doorgaat zoals normaal dan zijn de zachte delen van je spel gewoon verdwenen. Met wat compressie kan het geluid zacht zonder dat er stukken van het spel in het zaalgeluid verdwijnt.

Als ik wat compressie op mijn micro krijg kan ik in de koortjes een half octaaf lager meezingen. Echt laag zit eigenlijk niet goed in mijn bereik maar als je de boel iets platwalst komt het met truuken laag gezongen stuk er net zo hard uit als de rest van de zang.

enz enz.
                  lekker belangrijk!

Comment

• purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

precies showband, en ook voor de ghostnotes op snare echt de oplossing

Comment

• bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

citaat:Ik heb er ooit 1 gebruikt, alleen voor de basgitaar, omdat de snaren van de bas onderling behoorlijk in volume scheelden. Verder liever niet, wegens allerlei bijverschijnselen.
                      Maak je nou een geintje Mac [?][?][?]
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• mpac
                        • Nov 2005
                        • 17

hoi,

Ik speel zelf ook gitaar en gebruik veel line6 spul, ook daar zit een CL in of bij.Deze gebruik in dan weer wel om evt een lekkere strakke slag met veel punch te bereiken ( luister maar eens naar gitarist producer Nile Rodgers).

En het zal inderdaad met de kwaliteit van het apparaat te maken hebben gehad dat ik er niet naar mijn smaak een lekkere of juiste sound mee kreeg.

Pas geleden heb ik er 2 weg gedaan vh zelfde merk ( behringer) alleen uit een andere serie de eerste mdx1000 of zo deed wel goed zn werk terwijl de 2e mdx?? weet ik veel echt niets tot nauwelijks ingreep.
                        Vocals en blazers vooral kan ik wel begrijpen alhoewel ik erg hamer op de microfoontechniek en microfoon die erg belangrijk is.
                        De stem is indien goed getraind in staat om alles goed voort te brengen van subtiel tot heavy en daar moet de rest vd band goed naar luisteren en op anticiperen.
                        Op de baskick vind ikzelf een gate lekkerder en evt wat eq indien nodig.Zo ook op de snare en dan lekker Lo uppermike en hi lowermike.

Het is natuurlijk ook de stijl vd muziek die behoorlijk relevant is.
                        Metal lekker alles strak en tight en vet laag.
                        paar x naar Nightwish geweest( metal symfo ) en toch petje af voor die geluidsgasten die alles zo definieerbaar laten klinken.

Maar goed mijn budget is inderdaad niet toereikend om het allemaal per insertie te prikken en ieder geluidsbron te bewerken.
                        Dus meestal puur natuur en goed je oren openhouden.

grtz en bedankt,

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

citaat:Geplaatst door bones2001

citaat:Ik heb er ooit 1 gebruikt, alleen voor de basgitaar, omdat de snaren van de bas onderling behoorlijk in volume scheelden. Verder liever niet, wegens allerlei bijverschijnselen.
                          Maak je nou een geintje Mac [?][?][?]
                          nee, echt. de lage E-snaar was bijna 3 db harder dan de A... en dan werkt een compressor wel lekker. Verder ben ik lid van de bond tegen outboard. Hooguit 2 galmapparaatjes, en dan moet (met een juiste miking, set, etc) de zaak kunnen klinken.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

Dit is niet ongebruikelijk.

De signaalsterkte wordt bepaald door de dikte van de snaar en de afstand tot de pooltjes in het (magnetisch) element (de pick-up).

Als je een electrische (bas)gitaar afstelt horen de polepieces(pickup elementjes) in hoogte afgestelt te worden op een gelijkmaig volume en klank. Af fabriek is dat soms al niet best. Maar als een onwetende bassist een andere set snaren qua diameters gaat gebruiken kan het zijn dat er in de basoutput een onbalans ontstaat zoals beschreven door McGyver.

Als geluidstechneut van dienst moet je daar natuurlijk wel iets mee doen. En tijdens een soundcheck een schroevendraaier in een onbekende zijn bas steken is vaak niet de beste oplossing. Psychologisch gezien.
                            lekker belangrijk!

Comment

• bones2001
                              • Aug 2003
                              • 741

ik bedoelde Mac's statement dat ie nooit cl's gebruikt.
                              Mixen is net als schilderen.
                              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...