Compressor als effect?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikvanderploeg
    • Oct 2005
    • 9

    Compressor als effect?

    ----------
    Last edited by Rikvanderploeg; 23-08-11, 01:57.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    Misschien brengt dit meer duidelijkheid..http://avdeal.nl/productinfo/compressie-uitleg/
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • neeltje
      • Apr 2003
      • 295

      #3
      compressor als effect wordt heel veel gebruikt in dance-muziek en co. Zij die vroeger de mengtafels en preamps volledig de rode zone instuurden, proberen nu ongeveer hetzelfde effect te krijgen met compressors. Ik gebruik het vrij veel in stevigere rock, om de bassen bijvoorbeeld iets harder te laten pompen. Ook heel handig om een drumstel terug naar de jaren "50 te katapulteren.

      Het hoofdgebruik van de compressor blijft echter het corrigeren van een life-geluid.
      "En Go"

      Comment

      • Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

        #4
        Ha Rick,

        Compressie als effect, idd erg veel in de dance toegepast ... de mannen van Daft Punk waren er meesters in ! Een droge kick op de sidechain om "subtiel" wat ruimte te creeren ... erg geslaagd en dan ook erg veel gecopieerd door anderen.

        Je kunt dynamiek aanpassing (gebruik / misbruik) voor allerhande signalen inzetten, als je voor het effect gaat moet je de comp. eens flink misbruiken, een bassdrum of snare op de sidechain, attack- en release tijden dusdanig op elkaar afstemmen dat de boel gaat "pompen" ... enfin, probeer eens wat.

        Succes !
        Meer is minder, minder is meer

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          Met een brute compressie kun je een hihat laten klinken zoals op die jaren 70 platen.

          Een bas en/of bassdrum kun je laten 'pompen'. (vermoeiend voor de luisteraar maar voor een nummer wel erg heftig)

          Een jaren tachtig gitaargeluid. (zoals bv op every breath you take. Of de tokkeltjes op thriller) is compressie met een te late attack waardoor de aanzet van de gitaar wel nog dynamiek heeft. Weinig compressors zijn in staat dit afwijkende gedrag van goedkope gitaarpedaaltjes goed na te doen.

          Je kan 'overdreven barry white' diepte aan stemmen geven. Kate bush gebruikte twee studiocompressors achter elkaar om een super intiem geluid te krijgen.


          enz enz (zeker niet allemaal geschikt voor live)
          lekker belangrijk!

          Comment

          • SM
            • Oct 2004
            • 129

            #6
            citaat:Geplaatst door Rikvanderploeg

            Oke, bedankt voor de reacties.

            Kun je met compressie ook geluidslijntjes helemaal "dicht" gooien? Bijvoorbeeld in de bridge van Vertigo van U2 klinkt het geluid heel "drukkend". Is dit ook met behulp van compressie?

            Edit: die link is trouwens wel handig. Dank je!

            Yup, dat kan.
            Je hebt eigenlijk 4 soorten compressie-denken:
            1. Levels compenseren: zou niet nodig moeten zijn bij een goed bandje, maar helaas....
            2. Muzikaal instrumenten 'shapen' Vooral op de basgitaar natuurlijk en de snare soms en vocalen voor allerlei geinige effecten.
            3. Mixcompressie / submix compressie om te zitten fucken met ruimte en compactheid van je bandje.
            4. Multiband compressie op mix: om je mix harder binnen de beschikbare dynamiek te krijgen, beetje spectrale balans en beetje overtuigender op de enorme range van installaties waar je liedje gedraaid wordt / bandje speelt.

            En dan nog de exoten als multibandcompressie om lobben in het laagmid uit je sidefills bij lage volumes wel te hebben en bij hogere volumes een beetje terug te drukken, multibandcompressie op individuele instrumenten (Yezzz, absolutely funny) en systeemtools als compressie op de verschillende bandjes van je PA.

            En dan kom je weer eens ergens met prut-inserts en dan doe je het gewoon zonder :-)

            S.

            Comment

            • Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

              #7
              Leuk effect wat je met compressors kan bereiken is bijvoorbeeld je vocaal door een bus routen.
              De bus compresses, maar van af het vocal kanaal een effect sturen en deze NIET door de bus routen.
              Effect: Bij harde piepen hoor je je galm of delay nog lekker door gaan, terwijl in normale passages is het goed in balans.

              (dit blijft onder ons, niet doorvertellen!)

              Comment

              Working...