Aansluiting Amp met 2 subs en 2 toppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpac
    • Nov 2005
    • 17

Aansluiting Amp met 2 subs en 2 toppen

Ik heb 2 subs Dynacord 100 LO 15 inch en 2 tops Dynacord 15-3 oude model met ingebouwde filters.
    Deze stuur ik nu aan met 2 eindtrappen 1x, 2x 1000 voor het laag en 1x, 2x 500 voor mid/hoog en een x-over in 8 ohm.
    Nu wil ik graag naar 1 eindtrap lichtgewicht 2 x 1400 a 1600 watt per kant en dan in 4 ohm.

Is dit aan te raden om de kasten door te lussen of zal dit ten koste gaan van het geluid?
    Ik kan ook nergens vinden of de speakons nou 1-/1+ of 2-/2+ moeten worden aangesloten.

Kan iemand mij hier advies in geven uit ervaring?

BVD Dank,
    Martin

Met het weekend voor de deur!!
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Allereerst welkom op het forum!

9 van de 10 keer is het 1+ en 1-. Ik zou het bij 2 amps houden. Vind dit persoonlijk vele malen beter dan 1 versterker.
    Maar er zit een filter in die 15-3's toch?
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• mpac
      • Nov 2005
      • 17

Hoi,
      Bedankt voor jouw antwoord.
      Maar waarom 2 amps?
      En ja er zit een filter in de sub en in de 15-3.

greetz,

9 van de 10 keer is het 1+ en 1-. Ik zou het bij 2 amps houden. Vind dit persoonlijk vele malen beter dan 1 versterker.
      Maar er zit een filter in die 15-3's toch?
      [/quote]

Comment

• S500D
        • Feb 2003
        • 215

Hoj Mpac, Ik zou ook bij twee ampjes blijven want die crossover die filtert waarschijnlijk beter dan het filter in je bassen plus dat je toppen nu ook actief gefilterd zijn hoef je geen vermogen in die gebieden aan te bieden die jou toppen toch niet weer kunnen geven.

Gr Ron.
        U draait, Wij vragen.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Met passieve filters in je speakers verstook je een hoop onnodige energie: je versterker noudt zich namelijk bezig met het volledige spectrum, maar het subje gebruikt daar maar een klein deel van (effe op z'n boers uitgelegd).

Met een cross-over (dus actieve aansturing) heb je dat probleem niet, de versterkers krijgen elk hun specifieke frequentiegebied waarin ze werken. Op deze manier haal je méér rendement uit je amps.

Ik zou het dus ook op 2 versterkers houden mét cross.

p.s. Volgende keer kun je dergelijke vragen misschien beter direct op het starters/newbie's forum stellen. Ik denk trouwens ook dat er best al ergens een topic zal zijn die dit behandeld, om deze te vinden kun je de zoekfunctie gebruiken.

Veel succes ermee!
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

citaat: Met passieve filters in je speakers verstook je een hoop onnodige energie
            Nu niet overdrijven hé! Je hebt inderdaad een beetje verlies in de passieve componenten maar voor de rest valt dit wel mee hoor. Inderdaad: de versterker "houdt zich bezig" met het volledige (audio-)spectrum maar moet/kan enkel vermogen leveren in de doorgangsband van het filter.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• @ndrew
              • Jun 2005
              • 220

+1 -1 voor de toppen en +2 -2 voor het laag maar hier is onlangs nog een topic over geopend met een uitgebreidere uitleg van het maken van kabels waaronder speakon. ik zou als ik jou was gewoon op 2 versterkers blijven draaien want je hebt inderdaad verlies bij de passive filters.

maar waarom wil je over op 1 versterker het is nu toch een goeie set?
              waarschijnlijk voor het gewicht?
              <laat het maar draaien>

Comment

• mpac
                • Nov 2005
                • 17

hoi,

Ben toch toe aan nieuw spul dus misschien een idee om klein en licht te gaan.
                Maar dit gaat waarschijnlijk tegen de wet van geluidimedis in.
                Heb veel topics gelezen en in grote lijnen zegt men 2 amps en x-over.
                Maar zijn dit dj's of ook technicie die ook bands doen?
                Want wij hebben niet achterlijk veel laag nodig, maar het moet wel strak en definierbaar zijn.
                Welk merk het wordt weet ik nog niet ga binnenkort ff luisteren bij 1 of wat toko's en laat me verrassen.
                De meningen lopen erg uiteen over welk merk en type en das misschien wel logisch.
                Ben zelf ook gitarist en die zijn nog vervelender qua geluid dan gemiddelde geluidtecnicus.

Maar advies is erg welkom.
                twijfel tussen qsc / EV / dus een beetje semilicht spul.

martin,

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

citaat:Geplaatst door laserguy

citaat: Met passieve filters in je speakers verstook je een hoop onnodige energie
                  Nu niet overdrijven hé! Je hebt inderdaad een beetje verlies in de passieve componenten maar voor de rest valt dit wel mee hoor. Inderdaad: de versterker "houdt zich bezig" met het volledige (audio-)spectrum maar moet/kan enkel vermogen leveren in de doorgangsband van het filter.
                  Het verlies in de passieve componenten valt wel mee idd, maar het heeft wel veel andere voordelen. Zie dit artikel: http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Hier de voordelen opgesomt:

1.16 - Adding up the Plusses

* Effectively (up to) twice the "real" power of the amplifiers themselves
                  * Reduced intermodulation distortion
                  * Elimination of the low frequency passive crossover, its inherent losses, potentially poor linearity and crossover point inaccuracy
                  * Reduction of the difficulty of the load presented to the power amplifier
                  * No padding is required to align the driver sensitivities, so we are not simply wasting power
                  * The damping factor is greatly improved for both the low and midrange loudspeakers
                  * Complete freedom from any interaction between the loudspeaker driver (and its environment) and the crossover network
                  * Cost savings, since complex passive crossover networks an not needed
                  * Bi-wiring is included free!
                  * The flexibility to choose amplifiers which are at their best within a defined frequency range
                  * Ability to match amplifier power to the exact requirements of the drivers for maximum overall efficiency

Comment

• mpac
                    • Nov 2005
                    • 17

Thnx,

Ja dat klinkt zeer aannemelijk, maar vanwaar dan dat de meeste roepen om toch actief te splitsen.
                    En het is ook nog eens zo dat ik mijn x-over 1 keer instel en daarna hem nog nauwelijks aanraak, Ja om m aan te zetten! oh ja en uit.

groet,

Comment

Working...