WMX baskasten martin audio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peter Vanhove
    • Jun 2002
    • 347

citaat: waarom niet gewoon wsx er onder?
    Als je echt aan WSX-en denkt, neem dan aub eerst de moeite om eens naar deze te luisteren http://www.emacoustics.co.uk/products/mse-118/
    Deze heeft een langere hoorn 2,75m t.o.v. 2,1m bij de WSX, gaat dus dieper, luider maar vooral veel belangrijker, klink hij muzikaler (is dit wel een echt nederlands woord?).
    Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
    Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Gerre
      • Nov 2005
      • 11

Ik vrees dat 1 x WSX per topkast niet voldoende is ...
      Ik heb het nog nooit gehoord... Maar ik heb zo het vermoeden dat je per 2 topkasten 3 baskasten moet leggen. (Mocht iemand mij het tegendeel kunne bewijzen, of deze veronderstelling weerleggen...)
      Ik heb enige tijd geleden eens 2 apw baskasten per kant gehoord onder 2 topkasten.
      Dit is een 2x 18" (1000W speakers) front loaded baskast, en hing bovendien op een crest 9200 versterker. Wel in 2 Ohm...
      (de topkasten op 2x crest 8200 versterkers toen, doen wij ook soms trouwens)
      De ruimte was toen helemaal zo groot niet en ik vond dat er eigenlijk niet echt voldoende bas uitkwam... (spijtig genoeg want is propere kast)
      Die APW bas is trouwens een soort kopie van een martin blackline s218 Baskast.
      (Maar die kast is maar net iet meer dan een meter hoog, dus topkast staat nogal laag als je dit op een baskast zet)
      Nu ik heb ook nog nooit echt met hoorn geladen baskasten gewerkt... Dus ik kan zelf het verschil niet goed inschatten...
      Voor het grootste stuk gebruiken wij ons geluidsysteem voor party's, is een hoorn geladen baskast hier wel snel genoeg voor t.o.v een frontloaded kast?
      Het gistere met de verdeler van martin gesproken en hij zij dat een WLX kast van martin ook een propere kast is... Deze is ook een hoorngeladen 1 x 18" speaker. Dit zou de tegenhanger zijn van de WMX kast, enkel in ander formaat. Misschien hier iemand ervaring mee?
      Het zou mooi zijn moest ik me 2 van zulke baskasten (WMX of WSX of ...) voldoende power hebben voor onder 2 topkasten. Als ik dan 1 x 18" per kast heb zitten blijf ik mooi in 4 ohm met mijn versterker ook ...

Dit baskast van EM Acoustics, op welke topkasten heb je deze gebruikt? Want ik zie niet echt een stevige topkast op die hun site staan, de baskast ziet er op het eerst zicht wel proper uit...
      Maar dit geld voor iedere baskast, ik wel ze eerst "voelen" voor ik ze koop...
      Ik heb nog even tijd, mijn huidige baskasten vallen nog niet uit elkaar dus kan rustig kiezen, al hoewel ik er toch ook niet te lang meer mag mee wachten...

Comment

• Peter Vanhove
        • Jun 2002
        • 347

Gerre,
        Een Martin W8C geeft volgens de constucteur :
        129dB cont., 135dB peak
        Een EM acoustics Quake geeft ook volgens de constructeur :
        133dB cont., 139dB peak
        Waaruit maak jij op dat één baskast niet zou meekunnen met deze top?
        Het is wel zo dat hoorns koppelen als ze met meerdere samen gebruikt worden, hun mondoppervlak vergroot en daardoor gaat het rendement naar omhoog en de laagste frequentie die ze kunnen weergeven naar beneden.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

dacht ff dat het over martin ging, en dacht ook ff dat reclame voor andere merken best via de mail kan. Of via een nieuw topic, oid.

Dit is volgens mij de zoveelste keer dat dhr. Vanhove weer met een eigen ander merk zit te stuiven op een vraag uit een heel andere hoek.

Graag Martin WMX, WLX, voor mijn part.
          EAW, RH, ome Johnnie, NEXO, en nog 20 andere merken bouwen ook best aardige subs....

Comment

• arie
            • Feb 2003
            • 550

Heb zelf vorig jaar ook zo'n zelfde martin set gehoordt en het viel mij eerlijk gezegd vies tegen, haalde de helft van de tent niet eens, tent was 50meter lang, na 25 meter was het, en niet meer verstaanbaar, en je hoorde het pracktisch niet meer, vond met name de dracht van het systeem niet om over naar huis te schrijven terwijl je van een hoorngeladen top toch anders zou moeten verwachten.Nou moet ik er wel bij zeggen dat het geluid vooraan wel zuiver bleef, stonden overgens cresten achter te blazen, dus aan de eindtrappen lag het niet.groeten arjan

ps als je hoorngeladen bas zoekt gooi er dan eens das audio st218 onder

Comment

• Peter Vanhove
              • Jun 2002
              • 347

citaat:haalde de helft van de tent niet eens
              Klopt Martin W8C is een vrij goed klinkende topkast, maar hij draagt niet zo heel ver. Ik mocht onlangs nog een paar keer op zo'n set van een collega werken en dit viel mij direct heel erg op. Daarom heeft Martin ook wel de long throw versies W8CT en W8CM gemaakt vermoed ik.

Oh en Mac, ik (en nog een hele hoop mensen die toch wel iets over geluid weten) vinden het altijd hilarisch jouw opmerkingen te mogen lezen. Niemand mag een goede raad geven over iets wat beter is dan waar het topic over gaat, behalve jij dan die het in de helft van de topics over ome Johnnie (zoals alleen jij dit zo mooi kan zeggen) hebt.

Comment

• Gerre
                • Nov 2005
                • 11

Een w8c is waarschijnlijk niet de beste kast op gebied van ver dragen. Maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat het heel belangrijk is hoe je de kasten plaatst. Als de zaal langer is dan 30 meter zouden de topkasten toch wel meter of 3/4 van de grond mogen hangen/staan. (liefst hangen) En dan zal je zien dat het niet vergenoeg dragen echt extreem veel beter is. Je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om de kasten zo hoog te krijgen ...
                (Bij tenten heb je hen probleem dat wanneer je tegen het zeil speelt met je kasten je echt veel power verliest, vooral in het hoog.)
                Dit even off topic ...

De S218 bas van martin lijkt mij ook wel wat ... maar er passen geen 2 topkasten op 1 horizontaal liggende baskast.
                En als je 2 baskasten en topkasten hebt begingt de topkast al na een goeie meter. Dus dan zou je al een podium ofzo moeten gebruiken om voldoende hoogte te winnen, anders heb je inderdaad niet meer na 25-30 meter...
                Als het echt stevige zalen zijn (grote zoals bvb sporthal) dan moeten we er nu toch wel 5 of 6 dubbele 18 baskasten onder 4 topkasten per kant leggen momenteel.
                Dus de vraag blijft eigenlijk nog altijd, kan ik een 2x18" front loaded vervangen door een 1x18" hoorn geladen kast (WMX of WLX of WSX of ...) zonder te moete inbinden in power. Ook al gebruik ik maar 1 of 2 bassen per kant.

Comment

• bertinthefik
                  • Jun 2005
                  • 26

Volgens mij kunnen er wel twee topkasten op 1 horizontale s218. De s218 is trouwens even hoog en even breed als de WSX, alleen is de laatste wat dieper en zwaarder.

Bert,

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Oh en Mac, ik (en nog een hele hoop mensen die toch wel iets over geluid weten) vinden het altijd hilarisch jouw opmerkingen te mogen lezen. Niemand mag een goede raad geven over iets wat beter is dan waar het topic over gaat, behalve jij dan die het in de helft van de topics over ome Johnnie (zoals alleen jij dit zo mooi kan zeggen) hebt.
                    Als je er dan toch verstand van hebt moet je het eens laten merken.

en als ik ome johnnie noem gaat het over een techniek die toegepast wordt, als (deel)oplossing voor een (deel)probleem, niet over een :
                    Je moet toch echt eens merk Zus of Zo proberen. Geheel toevallig ook de merken die je zelf in de stal hebt.

Verder geven de spelregels aan : alleen reageren in een topic over dat topic. En ik geef ook wel advies op andere merken, zonder daar meteen mijn eigen voorkeur in te geven.

Met andere woorden : Stay On Topic. En de rest wordt geurig naar het DigiHalla verwezen.

Comment

• bewap
                      • Jun 2002
                      • 239

Even reageren op dit topic: een tijd geleden was ik ook aan het overwegen om Martin W8 set te kopen (geen W8C maar W8 met W8s).

De set bestond uit zes subs en zes W8 toppen, tijdens de demonstratie buiten stond ik ervan te kijken hoever de kasten kwamen voor een 55 graden hoorn. Ik heb ook KF850 overwogen maar naar mijn mening komt W8 tenminste net zo ver als KF850 (en klonk beter), waardoor KF850 af viel. Op zo'n 50 meter afstand was de set nog voelbaar aanwezig met nog steeds een redelijke klank (maar over smaak valt niet te twisten...)

Dit was dus niet in een tent maar voor het vermogen wat je erin stopt komt erg veel uit, en over de klank was ik erg tevreden. Het is geen W8C maar W8 maar ik heb toch een andere indruk van W8. Overigens ben ik voor KF750 gegaan en heb ik ook F1 overwogen. Maar ik vond het toch best wel ver dragen, natuurlijk niet zo ver als 750 maar toch voldoende ver, een meter of 50 is zeker te doen met W8, en daar zit als ik het goed heb dezelfde hoog driver in als bij W8c, alleen heeft W8c maar 1x 12 inch.

Comment

• Gerre
                        • Nov 2005
                        • 11

Wij hebben inderdaad ook niet echt klagen over onze W8C.
                        Maar inderdaad waar wij ook wel eens last mee hebben zijn tenten ...
                        Als het hoog te dicht naar het tentzeil is gericht verlies je echt immens veel hoog.
                        Het beste zou zijn dat je de toren boxen niet zo ver uit elkaar zet, maar in geval van een live optreden kunne de artisten daar niet zo mee lachen...
                        W8 kasten hebben inderdaad zelfde hoog als W8C, enkel een 12" speaker meer in het mid ...

Comment

• avo-dave
                          • Sep 2005
                          • 26

gerre, neem 2 W8C's en leg daar een SB 218 van LA onder en et zal heel goed klinken...

laatst nog gecombineerd...

Comment

• daiquiri
                            • Dec 2004
                            • 26

Beste Gerre,

De Martin Audio WMX is speciaal ontworpen op verzoek van Martin Audio W8LM gebruikers, die een bijpassende vliegbare Laagweergever wilde hebben die tevens als basis kan dienen voor een klein setje W8LM. Tegelijkertijd bracht Martin de W8LMD uit , een 20 graden full range kastje om de mini line araay lijn helemaal kompleet te maken.

Om op je vragen terug te komen over documentatie over de WMX, de WMX is op de Plasa onlangs geintroduceerd ( 2 maanden geleden ) en is vanaf vandaag pas leverbaar in Nederland en Belgie. De eerste paar speakers zijn deze week door de distributeurs ontvangen ( Nederland :TM Audio , Belgie : Ampco Belgie )

Alle info over deze kasten is de beursfolder van de Plasa ( combi W8LMD en WMX ) en de PDFjes onder de noemer specs op de martin-audio.com site.

Als je mijn eerlijke oordeel wil voor een goede combi bij de W8C, zou ik eerder niet aan de WMX denken. punt 1 , de meerwaarde van het geld wat de WMX kost ligt in de dure metalen vlieghardware die standaard zit ingebouwd ( voor die line arrays dus ) , en punt 2 , misschien nog wel belangrijker, het hoogste rendement qua energie zit in het diepe sub bij deze weergever. Nu weet iedere W8C gebruiker dat de onderkant vrij hoog afloopt ( specs 120HZ , in feite al bij 150 Hz) In Belgie kun je goed luisteren bij een bedrijf als Philippo ( PFL ), of in Nederland bij Aptronics hoe je wel een perfecte laagoplossing kan maken. Men gebruikt bij beide bedrijven de W8CS als Low, met daaronder een WSX of frontloaded 18" als Sub. Ik probeer te zeggen dat alleen een 18 vaak niet genoeg is om ook druk verder te dragen in het low.
                            Martin Audio zelf adviseert dit ook.
                            PFL Belgie : W8C / W8CS / S218(PFL/AMPCO versie)
                            Aptronics : W8C / W8CS / WSX

Oh ja , en by the way op een S218 kun je prima 2 x een W8C kwijt, steekt een klein beetje uit maar kan wel, kijk maar eens in de Effenaar in eindhoven, en die frontloaded S218 kun je gelijk ook nnog eens iets hoger crossen......

Wat bereft de lui die beweren dat de W8C niet ver draagt, vraag eens aan Purple Haze in Woerden hoe zij het FC Utrecht Stadion versterken, en of het daar wel ver draagt?

Comment

• Gerre
                              • Nov 2005
                              • 11

Inderdaad, de wmx is origineel gemaakt voor onder de line array,
                              idem als de wlx voor onder de grote line array.
                              Maar er is ook een versie van uit zonder vlieg systeem aan.
                              (de GS, ground stack verion ofzoiet)

Wat de W8CS onder de W8C betreft, de mensen van ampco (verdeler) vinden het zelf al niet echt nodig. Ik heb de zet al meerdere malen gehoord met W8CS kasten tussen en ben absoluut niet overtuigd van de meerwaarde. Bovendien is een van de redenen dat philippo ze gebruikt om de stack op voldoende hoogte te krijgen. Philippo zijn APW (2x18"FL) bastkasten zijn ook maar net iets meer dan een meter hoog, dus low mid ertussen... (ze hebben er trouwens al veel terug van verkocht) Bovendien als je dit doet ga moet je minstens 4 of 5 weg gaan, terwijl wij nu 3weg (of 4weg) kunnen gaan. Met andere woorden processor bij... (en versterker natuurlijk)
                              Bij echte grote pa opdrachten kan ik mij echter wel vinden in die opstelling, maar dan bvb 4xW8C en 2xW8CS per kant met daaronder nog de nodige subs...
                              Mja en PFL die hebben als ik het goed voorheb 12xW8C en 6xW8CS ...
                              Aptronics ken ik niet....

Hetgeen ik ondertussen wel al uit ben dat het geen WMX kasten zullen worden, want 4 kasten gaat vrij duur worden onder 2 topkasten. Het zal vermoedelijk wel iets worden als een WSX of WLX. Binnen 2 weken ga ik normaal de WLX eens testen.

En inderdaad wat ver dragen van de W8C kasten betreft, de manier van stacken is zeeeeeeeer belangrijk. Gouden regel : Voldoende hoog en top achter tegen elkaar vooraan 15 a 20 cm uit elkaar...

En Daiquiri,
                              Ik was eigenlijk gewoon op zoek achter een losstaande mening over de martin baskasten, liefst dan door gebruiker ervan. Aan ampco of philippo had ik het reeds gevraagd hoor ... (het wereldje van martin audio gebruikers in de provincie antwerpen is nu niet echt zo groot. )
                              Maar zo te horen heb jij ook wel wat ervaring met martin audio...

Comment

• arie
                                • Feb 2003
                                • 550

citaat:Geplaatst door daiquiri

Wat bereft de lui die beweren dat de W8C niet ver draagt, vraag eens aan Purple Haze in Woerden hoe zij het FC Utrecht Stadion versterken, en of het daar wel ver draagt?
                                Tribunnes versterken is niet zo heel erg moeilijk, stadions zijn namelijk niet zo hoog (1tribunne is nooit hoger dan pak hem beet 30-35meter, en dan praat je al over een stadion zoals dat van Milan, daarna begint een volgende ring)en meestal gebeurt dit vanuit het dak.In de Kuip Grootste stadion van nederland (52273 mensen, tegen Arena met 51155)Hangen gewoon topjes 15"of 12" met een hoog drivertje gok 1".dit is ruim voldoende om voor een voetbalwedtrijd voor geluid te voorzien.Het verhaal wordt natuurlijk wel anders als je bedoelt met een popconsert, dan moet het inderdaad naar 100meter nog staan als een huis marja dan staan er waarschijnlijk ook een stuk of 20 per kant.groeten Arjan

Comment

Working...