Compressor/limiter enz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peggyb
    • May 2005
    • 12

Compressor/limiter enz

Beste mede muzikanten,

Regelmatig zie ik bij optredens van collega zangers/zangeressen dat zij nog apperatuur tussen het mengpaneel en de draadloze mic hebben hangen. Wat mijn opvalt is dat bij hun de zang gewoon helderder door komt. Komt dit door een compressor, zo ja wat doet deze precies en wat is een goede optie rond de 600 euro.

Ik gebruik als mengpaneel de cms1000 van dynacord en de sennheiser skm 3072 mic.
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Als eerste, probeer eens de zoekfunctie. Werkt toch elke keer weer goed (http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...een+compressor).
    Verder heb je al leuke compressors vanaf ongeveer € 150,00 ligt er maar aan hoe vaak en voor welk doel je het gebruikt.

Blijft natuurlijk de vraag waarom hun zang zo helder klinkt.
    Dit hoeft niet per definitie een compressor te zijn. Het kan van alles zijn. Als eerste het type microfoon, dan alle randapparatuur die gebruikt wordt en hoe de techneut ermee omgaat. Heb je misschien wat meer info over wat je zag bij andere aan apparatuur (merk en type)?

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Inderdaad, en vermeld ook eens met welke speaker je werkt, ook niet onbelangrijk !
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• peggyb
        • May 2005
        • 12

citaat:Geplaatst door sis

Inderdaad, en vermeld ook eens met welke speaker je werkt, ook niet onbelangrijk !
        sis
        Ik werk hoofdzakelijk met de P5 of xa48 set van dynacord en de C7 van D&B

Comment

• Jag
          • Nov 2002
          • 319

Hoe helder het geluid is, ligt aan van alles en nog wat. Zoals (belangrijk!) verhouding podium/zaalgeluid, EQ instelling op de tafel, type microfoon, EQ FOH set en type FOH set en dan nog hoe de vocal in de mix zit. Dat laatste kan je verbeteren door een compressor te gebruiken. Ik prik altijd compressors als insert op vocals, is gewoon mooier. Maar de eerste twee factoren die ik noemde vind ik belangrijker (dus daar zou ik eerst naar kijken dat die in orde zijn).

Comment

• MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

Volgens mij zou je met een dergelijke set van de genoemde microfoon, mengtafel en speakers ook zeker zonder compressor een helder geluid moeten kunnen krijgen voor de zang.

Een compressor helpt om het dynamisch bereik van de zanger in te perken waardoor hij makkelijker te mixen kan zijn.

Ik denk dat je eerst moet kijken waardoor je (zonder compressor) geen helder geluid uit de set krijgt. De merken/types die je noemt zouden goed moeten kunnen klinken dus....

Werken alle componenten wel goed ???

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Ik heb het idee dat je niet tevreden bent met je eigen sound en daardoor zoekt naar mogelijke oorzaken. Zelf noem je het feit dat jij geen compressor gebruikt.

Ik denk dat een helder geluid voornamelijk ligt aan de stem van de zanger/zangeres, de ervaring van jou met geluid en, als laatste, misschien het mengpaneel (voorversterker). Dit laatste kan namelijk ook enorm schelen op de sound.

Succes

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Hmm ... lastig te zeggen, ik zie dit soort apparatuur (enhancers, exciters etc.) als "noodzakelijk kwaad" als je brongeluid (mic of micsignaal) niet klopt of niet kloppend te maken is met EQ-en.

Overigens zie ik (bij grotere klussen) niet vaak dat men er een Comp/Lim tussenhangt ivm de afnemende GBF (Gain Before Feedback) ... tricky en niet "verhelderend" lijkt me.

Stap eens op je collega's af een volgende keer, check eerst mic type en dan uithoren die handel !

Groeten en succes !
                Meer is minder, minder is meer

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Je moet je compressors dan ook niet in je monitormix gebruiken, alleen in je zaalmix. Zeggen dat compressors af te raden zijn doordat je ze verkeerd inzet is niet heel doordacht.
                  Last edited by moderator; 19-04-10, 21:43.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

Ook de instellingen op de compressor instellen is een hele "kunst".
                    Hoge ratio zie ik regelmatig en wordt je niet blij van ook verkeerd ingestelde attack en release kan zorgen voor meer ellende dan oplossing.

Zelf heb ik nooit problemen met compressors gehad in een mix als je ze maar goed instelt en dat verschilt per stem en ook de compressor zelf is van grote invloed, bijvoorbeeld met een behringer mdx kan ik meer dan met een dbx 266. En een drawmer zou ook goed moeten kunnen klinken.

Post eens je instellingen misschien is daar wat aan af te lijden.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by artiest_kobus
                      hey,

ik heb zelf ook een cms van dynacord.maar dan wel met een andere microfoon(shure beta 58)
                      wat ze hier al zeggen op het forum is het ook heel erg belangrijk:Wat voor speakers gebruik je?en wat voor versterking gebruik je?is ook heel belangrijk!!!
                      mij set up ziet er zo uit:
                      topjes:corus pro cp 15-3
                      subs:corus pro 18-1
                      versterking:dynacord lx 2200

ik hoorde ook beruchten van dat compresors wonderen doen.
                      ik zal het je echt afraden!!!
                      ik heb zelf ook een compresor aangeschaft en geen goedkoppe ook.
                      600 euro(Drawmer mx 60)een vocal channel strip.Zit een compressor in gewerkt van een dl versie van drawmer.maar doet er niet aan toe.
                      wat ik merkte met de compressor dat je echt een groot dynamiek van je stem kwijt raak.hij maakt alleen zachte persage harder.
                      Wat je gaat merken als je een compressor aanschaft en je werkt met hard geluid dat ej continu je geluidsman aan kijkt om je stem wat harder wilt zetten.want het lijkt net of je wat mist in je stem(of je heb het gevoel dat je echt heel veel moeite moet doen om te zingen)
                      het gevolg is dus dat je geluidsman de micrfoon wat harder gaat zetten en dat hij al heel snel begint rond te zingen bij harde vermogens.
                      als ik jouw was zal ik gewoon lekker je cms houdenen is kijken naar een een andere microfoon,andere speakers andere versterking.ik zal niet voor een compresor kijken als ik jouw was.het zal je reuze tegenvallen.zonde geld!!inversteer dan meer geld in wat ik je net zei.als je kan zingen heb je die bende hellemaal niet nodig.die bende is alleen voor mensen die niet kunnen zingen dat je installatie niet naar de klote gaat
                      kijk maar bij een gemiddeldelde bekende artiest.ze hebben allemaal een compresor er tussen zitten van behringer.daar doen ze helemaal niks mee.
                      vaak een midas venice mengtafel galm bak van lexicon en een duure microfoon van shure.goeie speakers,genoeg versterking.moet jij is kijken als je dat allemaal heb.Uiteraard is de geluidsman het allerbelangrijkste.dan kan met niets iets maken.Als ik ej een tip mag geven en ej werkt ook met dynacord boxen..dan zal ik je eq net allemaal onder de +3 zetten.een rechte lijn.want vaak gaan ook mensen aan de eq zitten terwijl ze helemaal geen benul weten wat ze aan het doen zijn.
                      je verneuk je geluid alleen maar.kijk maar even.de tonen komen hierdoor er veel beter uit

niet doen dus

groetjes,kobus

p.s

Regelmatig zie ik bij optredens van collega zangers/zangeressen dat zij nog apperatuur tussen het mengpaneel en de draadloze mic hebben hangen. Wat mijn opvalt is dat bij hun de zang gewoon helderder door komt. Komt dit door een compressor, zo ja wat doet deze precies en wat is een goede optie rond de 600 euro.

Ik gebruik als mengpaneel de cms1000 van dynacord en de sennheiser skm 3072 mic.
                      [/QUOTE]
                      Ten eerste reageer je op een topic van 'slechts' 5 jaar oud
                      Ten tweede zou het helpen om een spellingchecker te gebruiken.
                      Ten derde zou ik eens op zoek gaan naar een geluidsman die WEL weet hoe je een compressor in moet stellen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• BvE
                        • Oct 2004
                        • 385

Originally posted by dexter
                        Ook de instellingen op de compressor instellen is een hele "kunst".
                        Hoge ratio zie ik regelmatig en wordt je niet blij van ook verkeerd ingestelde attack en release kan zorgen voor meer ellende dan oplossing.

Zelf heb ik nooit problemen met compressors gehad in een mix als je ze maar goed instelt en dat verschilt per stem en ook de compressor zelf is van grote invloed, bijvoorbeeld met een behringer mdx kan ik meer dan met een dbx 266. En een drawmer zou ook goed moeten kunnen klinken.

Post eens je instellingen misschien is daar wat aan af te lijden.
                        Sorry dat ik ook reageer op dit prehistorische topic. Ik gebruik mijn compressor in live situaties eigenlijk alleen maar op vrij hoge ratios (rond de 4:1). Zo reageren ze meer als limiters, puur om gewoon de boel een beetje te beschermen tegen zangers die ineens beginnen te schreeuwen en daarbij niet de microfoon verder weg houden. Threshold is daarom ook vrij hoog zodat hij alleen af en toe wat db's eraf haalt.

Uiteraard werk ik ook niet met zeer hoge ratio als 10:1, dat gaat te onnatuurlijk klinken vind ik zelf. Maar persoonlijk raad ik het gebruik van een lage ratio af (met een lage threshold). Dan moet je gaan make up gainen, krijg je feedback, etc... Lage ratio's is beter voor recording denk ik zelf.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by BvE
                          Sorry dat ik ook reageer op dit prehistorische topic. Ik gebruik mijn compressor in live situaties eigenlijk alleen maar op vrij hoge ratios (rond de 4:1). Zo reageren ze meer als limiters, puur om gewoon de boel een beetje te beschermen tegen zangers die ineens beginnen te schreeuwen en daarbij niet de microfoon verder weg houden. Threshold is daarom ook vrij hoog zodat hij alleen af en toe wat db's eraf haalt.

Uiteraard werk ik ook niet met zeer hoge ratio als 10:1, dat gaat te onnatuurlijk klinken vind ik zelf. Maar persoonlijk raad ik het gebruik van een lage ratio af (met een lage threshold). Dan moet je gaan make up gainen, krijg je feedback, etc... Lage ratio's is beter voor recording denk ik zelf.
                          Een compressor kun je op vocals best met een ratio van 2:1 gebruiken, op die manier hou je onhoorbaar toch de dynamiek wat binnen de perken.
                          Zelf gebruik ik altijd een compressor op de vocalen, de kick, bas, blazers en vaak ook op gitaar.
                          Op het moment dat je hoort dat er compressie gebruikt wordt ga je te ver, mijn uitganspunt is dat je het net niet mag horen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Uh, bij mij is het toch echt afhankelijk van de muziek en de beheersing van de zanger. Soms pas ik vrijwel geen compressie toe en soms gebruik ik stevige compressie met nog de limiter erbij voor de echt spastische capriolen. 't komt allemaal voor :P
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
                              • Oct 2004
                              • 385

Okee, ja ik geef toe dat ik dan ook voornamelijk Metal, Punk, Emo of Hiphop mix. Meestal geen ideale zangers. En ik vind het ook vervelend als de dynamiek teveel verdwijnt, dat klinkt gewoon niet fijn.

Comment

Working...