jack in fase draaien

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

jack in fase draaien

hallo,

Ik kreeg vanmiddag de vraag of ik een kabel waar 2x een mono jackplug in fase wou solderen, Nu heb ik dit sterk afgeraden omdat je dan je ground op je signaalpen in de mixer krijgt, maar wat ik me nu toch wel afvraag is: Hoe kan ik een signaal dat mono word aangestuurd in fase draaien, (xlr is niet mogelijk, en de tafel heeft geen fase knopje (bij mijn weten) (soundcraft spirit studio 24 kanaals)
    bij mijn weten is dit niet mogelijk
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

citaat:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Geplaatst door shure-fan

hallo,

Ik kreeg vanmiddag de vraag of ik een kabel waar 2x een mono jackplug in fase wou solderen,

--------------------------------------------------------------------------------

enz.
    Ik neem aan dat je uitfase bedoeld.

Met een mono jack – mono jack snoer is het niet aan te raden, zoals je zelf al aangaf, om de polariteit om te keren.
    Ik ken de soundcraft spirit studio 24 kanaals niet, maar het is zeer waarschijnlijk wanneer er geen XLR inputs zijn dat het jack inputs zijn met tip en ring aansluiting, dus toch + en - signaal in.
    In dat geval als je persé de polariteit zou willen omkeren, zou je een twee aderig afgeschermdsnoer met aan één zijde een enkele jack en aan de andere zijde (mixer) een jack met tip en ring kunnen gebruiken.
    Nu is het mogelijk om de polariteit om te keren, ik blijf het een ongebruikelijke en on elegante toepassing vinden.

gr. Herman

Comment

• bones2001
      • Aug 2003
      • 741

Shure fan,

ik heb nog een manual liggen van de Soundcrsaft Spirit Studio
      en daarin staat dat alle line inputs, aux outputs en
      fx returns gebalanceerd zijn.
      En nee hij heeft geen fase draai schakelaar.
      Als je dus op de line input de fase zou willen draaien kan je mischien beter eerst door een DI gaan en daarna via een XLR kabeltje
      die uit fase gezet is de tafel ingaan.
      Mixen is net als schilderen.
      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• John Smits
        • Nov 2001
        • 111

Als de tafel alleen jacks als uitgangen of ingangen heeft, kunnen die toch wel gebalanceerd zijn. Wil je assymetrisch aansluiten dan kun je zonder gevaar een stereo jackplug nemen, de afscherming op de normale wijze aansluiten en de signaalader niet op de tip maar op de ring aansluiten. De overblijvende aansluiting kun je eveneens aarden, maar dat is niet altijd nodig en soms ongewenst. Dat hang helemaal van de in of uitgangsschakeling af. Bij een assymmetrisch aangesloten symm. uitgang, krijg je normaalgesproken 6dB minder signaal. Sommige symm uitgangen corrigeren dat als je de andere poot aan mssa legt. Is het allemaal anders dan zal een trafo of DI-box uitkomst brengen. Als je precies het model van de tafel opgeeft, moet daar met de usemanual een passend antwoord op te geven zijn als je zegt wat je op de tafel wil aansluiten. Overigens is in de (semi)professionele audiowereld een assymmetrishe verbinding niet de beste keuze.
        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

precies zoals john smit al aanaf : stereo jack pakken, en dan op de ring ip v de tip solderen.

Comment

Working...