Monitor probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Monitor probleem

Hallo,

Ik doe het geluid voor een kleine rockband bij optredens in cafees en kleine zaaltjes. Ik gebruik 4 monitors, 2 met RCF (200watt) en 2 met Beyma komponenten (100watt). Ik stuur ze aan met een JB AX400 (Ik weet het, budget!!). De mono monitoruitgang van het mengpaneel wordt ontdubbelt in een patchbay en passeert een stereo Alesis parametrische equaliser, vervolgens 2 gekoppelde kanalen van een Behringer multicom (voor gate en limiter. Geen compressie) om dan de AX400 te bereiken.
    De monitors gebruik ik alleen voor de zang.
    Tijdens de soundcheck haal ik de feedback frequenties uit het signaal,(+high pass vanaf 80 Hz en lowpass tot 10khz) zodat ik het volle vermogen kwijt kan. Na die soundcheck is iedereen tevreden over het monitorgeluid en volume.
    Na het optreden krijg ik echter de klacht van de groepsleden dat soms (dikwijls) de monitor wegvalt. Aangezien ik in de zaal sta is het voor mij moeilijk in te schatten wat er precies gebeurt. De klank uit de FOH blijft goed. Ik merk dat de limiter van de multicom regelmatig actief wordt, maar dat is ook de bedoeling. Zo hou ik de AX400 uit de clip.
    Mijn probleem: Hoe kan ik nu achterhalen waar het mis gaat. visueel merk ik geen probleem aan de apparatuur, (leds van equaliser en multicom) maar er gaat duidelijk iets mis. Moet ik de AX400 verdenken van raar gedrag bij maximale belasting? Of kan er andere aparatuur de mist ingaan zonder dat dit visueel duidelijk wordt...

Op het podium gaan zitten wachten tot het probleem zich voordoet lijkt me ook niet de ideale oplossing...

Graag jullie ideeen.

Groetjes,
    Paul
  • Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

Eerste vraag is nu, valt de monitor weg in de rustige stukken van de muziek of wanneer de monitor vermogen moet gaan leveren, bijvoorbeeld als de zanger(es)uithaalt.
    In het eerste geval is het je gate-je. Die zou ik er zowiezo NOOIT opzetten, dus snel afzetten/eruit halen.
    In het laatste geval zou het termische uitval van je versterker kunnen zijn: Hij wordt te warm, schakelt uit, en schakelt even later weer aan als de temperatuur in de behuizing weer wat gezakt is...

Het kan ook zijn, dat de monitor niet uitvalt, maar dat het voor de muziekanten LIJKT alsof de monitor het niet meer doet, omdat jouw limiter ingrijpt. De zanger(es) gaat harder zingen, maar zijn/haar geluid in de omgeving volgt niet mee, waarschijnlijk speelt de band dan ook nog een stuk harder en lijkt het alsof de monitor is uitgevallen, terwijl enkel het volume van de monitor gelijk blijft.

Om die reden heb ik dan ook geen compressie en geen limiters op de monitors. Dit is alleen dan gevaarlijk, als je niet weet wanneer je versterker in de clip schiet en als je monitor speakers niet goed bij je versterker past qua vermogen. (Vuistregel is Vermogen amp mag 2x zo groot zijn als vermogen van speaker/monitor)

Het lijkt me dus een goed idee om die Behringer er eens tussenuit te halen en te zorgen dat je kunt zien wat je versterker allemaal aan het doen is tijdens de show: clipt-ie? Valt-ie uit? enz...
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• padoog
      • Oct 2005
      • 68

Kan kloppen, dat de AX-400 te warm wordt,
      Ik heb deze ook een tijd in gebruik gehad, en zat in een flightcase.
      Daar deze niet genoeg in gekoeld werdt, vooral niet alstie meer dan een uur op flink vermogen stond.
      Had hem een keer uit de case gehaald, en ging meteen een stuk beter

Ik zou zeggen probeer hem eens goed te koelen.

Comment

• shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

eventueel met een ventilator erbij
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Paul van Dort
          • Jun 2004
          • 105

bedankt voor de snelle reactie.
          Wat betreft de Behringer: De gate sluit enkel tijdens de pauze en ik heb ook gedacht aan de perceptie van de zangers bij het aankomen van de limiter. Door de dynamiek van de stemmen is het gevaarlijk om zonder limiter te werken lijkt me. De AX400 zit in een flightcase (vanvoor en vanachter open, maar geen gaten aan de zijkant.)
          Is het zo dat de thermische beveiliging automatisch afslaat? In dat geval is het praktisch zeker de versterker die kuren verkoopt...
          Wat zou een goede vervanger zijn van de AX400. Niet te duur aub.. :-)

Groetjes,
          Paul

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

De AX400 heeft een PROTECT LED wanneer hij uitvalt door DC of overtemp. Dus dat MOET je kunnen zien.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Paul van Dort
              • Jun 2004
              • 105

Die protect led blijft uit volgens mij.
              Hoe lang zou zo'n automatisch protectie periode duren? 30 seconden of 5 minuten?

Comment

• DJ_Robin
                • Jul 2001
                • 610

Je kan ook even een kleine test opstelling maken.
                Probeer dezelfde klacht ook te krijgen.
                Doordat je nu niet op je zaalmix hoeft te letten kun je wel rustig kijken wat er precies gebeurt.

M.V.G
                EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• padoog
                  • Oct 2005
                  • 68

citaat:Geplaatst door Paul van Dort

Die protect led blijft uit volgens mij.
                  Hoe lang zou zo'n automatisch protectie periode duren? 30 seconden of 5 minuten?
                  Meestal een seconde of 10 a 15

Comment

• Henk de geluidsman
                    • Jun 2005
                    • 75

idee is om eens een iets betere versterker te huren en te kijken of het probleem weg is, enz enz
                    nvt

Comment

• Paul van Dort
                      • Jun 2004
                      • 105

Bedankt voor de tips.
                      Ik ga volgend weekend wat experimenteren....

Paul

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

citaatoor de dynamiek van de stemmen is het gevaarlijk om zonder limiter te werken lijkt me.
                        En waarom dan? Door de limiter kunnen de zangeressen/zangers de dynamiek ook niet meer helemaal onder controle houden, omdat ze het niet goed meer horen. Denk daarnaast eens aan wat een limiter kan doen als er iets fout gaat zonder dat jij het door hebt (vanuit de zaal hoor je de monitors normaal gesproken niet), als de zangers/zangeressen ineens harder gaan zingen (of iets anders gaat ineens hard) wordt de limiter actief, en drukt vervolgens het signaal naar beneden, waardoor alles op de monitoren ineens zachter wordt behalve dat wat harder wordt, nogal een nare situatie dus.
                        De groeten => Micha

Comment

• Paul van Dort
                          • Jun 2004
                          • 105

Een limiter heeft inderdaad slechte bijwerkingen, daar ben ik het helemaal mee eens. En het luidste deel drukt de rest weg. Ik twijfel nog steeds of dit niet aan de grond van mijn probleem ligt. Maar als het alternatief een clippende versterker is, dan is het kiezen tussen pest en cholera... Uitendelijk is er dan meer vermogen nodig. Dat heb ik echter niet ter beschikking..
                          Groetjes!

Comment

• Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

Of het totale vermogen naar beneden gooien, en zorgen dat als iemand hard zingt de monitor ook veel te hard voor hem/haar wordt, zodat die vanzelf weer netjes gaat zingen. De limiter die 'pijn in de oren' (of iig 'niet prettig om naar te luisteren in dit verband, zoiets van dit klinkt niet') heet, bestaat ook nog...
                            De groeten => Micha

Comment

• Paul van Dort
                              • Jun 2004
                              • 105

Volledig akkoord. In een andere topic heb ik het al over het volume op het podium gehad. Als dit in zijn geheel naar beneden zou kunnen zouden er heel wat problemen zijn opgelost. Maar blijkt voor de muzikanten een probleem te zijn....
                              Voor vele geluidsmensen een bekende situatie denk ik...

Comment

Working...