Beginnende live pa

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Restless
    • Oct 2005
    • 19

citaat:Geplaatst door Drive inn tnt

Laten we eerst is beginnen bij het begin. Wat is je budget?
    Ik ben zelf eerst is wat dingen gaan uitzoeken. Wat dingen vergelijken, prijzen opzoeken etc.
    Ik denk dat je nog schrikt wat het allemaal kost.
    Vergeet niet dat je buiten de apparatuur ook nog is bergen kabels moet kopen.
    dat berekenen en begroten doe ik al zolang, en ik heb ook alles al wel uitgezocht, maar het probleem is dat ik gewoon een télaag budget heb. ben nog maar 15 jaar en zit nog op school, dus sja.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

citaat:berekenen en begroten doe ik al zolang, en ik heb ook alles al wel uitgezocht, maar het probleem is dat ik gewoon een télaag budget heb. ben nog maar 15 jaar en zit nog op school, dus sja.
      In dat geval? gewoon lid worden van de technische commissie in het locale jeugdhonk. Of als vrijwilliger gaan meelopen bij een PA boer in de buurt. (op jouw leeftijd betaald werk s'nachts doen is niet mogelijk)
      lekker belangrijk!

Comment

• Restless
        • Oct 2005
        • 19

jep, en dat doe ik al

Ik doe het geluid bij de jeugdsoos hier, en bij een andere vereniging zit ik sinds kort ook bij de techniek, en dat is vrij proffesioneel. (een hele band versterken, zowel het zaal geluid als de monitoren)
        en aangezien ik (en een vriend van me) de hobby van het geluid willen uitbreiden kwa kwaliteit, vroeg ik hier om advies
        De dingen die we tot nu toe altijd nog deden en doen zijn dingen als theateravonden op school, kleine bandjes uit de regio versterken die zelf geen versterking hebben, alles op kleine schaal
        die dingen is ook geen nachtwerk, meestal tot een uur of 12 (00:00)
        en dat wil ik ook zo houden, alleen het apparatuur mag best wat beter
        nog bedankt voor de nieuwe reacties

Comment

• noenkel
          • Oct 2005
          • 15

toch nog effe reageren op de ruwe offerte die hier enkele posts terug staat:

Nu niet overdrijven he. Met een DDX van Behringer kom je al een heel eind, hierbij een Behringer-achtige geluidsset voor FOH en 2 monitors ipv 4 en je bespaart al ruim 5000 tov hetgeen jij voorstelt. Al is het maar omdat je int begin flink wat op randapparatuur kan besparen (gezien je met de DDX quasi alles bijhebt).

DDX 600 euro
          koppel topkasten (eurolive pro) 500 euro
          koppel subs (idem) 600 euro
          koppel monitors 600
          3 lijvige ampjes (guess what... europower 2500 van Behringer :-D) 900
          voor de gemakkelijkheid: een feedback supressor van 150 euro voor de moni's
          En waarom zou je als beginnend amateur in hemelsnaam shure mics gaan kopen??

Maar hoofdboodschap mag wel duidelijk zijn: mispak je niet in het budget dat je sowieso zal moeten steken in kabels, cases enz!!! (een XLR-steker kost al snel 4 euro per stuk en reken maar dat je er een 40tal nodig hebt, daarbij de draad ertussen die al evenveel kost en ja nog iets: koop nooit de prefab kabels van DAP!!! Hou het maar netjes bij Neutrik :-D)

vwalla, een berichtje van een voorganger!

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

citaat:Geplaatst door noenkel
            voor de gemakkelijkheid: een feedback supressor van 150 euro voor de moni's
            Ik zou toch gaan voor een equalizer op de monitors. Heb slechte ervaringen met feedback destroyers en zeker de budget apparaten. Heb er zelf één van Behringer en als parametrische equalizer is die niet onaardig hoor maar ik zet hem nooit in als echte feedback destroyer.

Comment

• noenkel
              • Oct 2005
              • 15

zoals ik al liet vallen: ik ben ook maar amateur, en beginneling nog wel. Dus ik gebruik mijn Behringer feedback destroyer wel als supressor en dat gaat naar mijn normen behoorlijk goed. Waarschijnlijk (of beter: hopelijk :-D) groei ik ook nog in m'n pa-kunsten en zal ik daar ook van terugkomen.
              Ik weet nie hoe de EQ's van Behringer scoren (ben van plan er eentje aan te schaffen, de digitale stereo-eq, 31-bands) maar uiteraard kosten die ook 2 keer niks.

In elk geval denk ik wel dat je met 6000 euro al wel effe amusement hebt, op z'n minst lang genoeg om te sparen voor duur materiaal. Tegen dat je de centjes hebt weet je tenminste ook wat je nodig hebt en waar je op kan besparen. Beter een miskoop van 150 euro dan eentje van 600 euro he :-D
              Maar een grote conclusie ik heb getrokken uit mijn avonturen is: huren blijft in feite nog het meest interessante. Geen stockage (of eventueel zelfs geen transport), geen onderhoud, geen problemen met kapotte apparatuur, quasi altijd top-spul en geef toe: huurprijzen zijn gewoon belachelijk laag!!

Maar ja, het is gewoon veel te fijn om al dat speelgoed zelf te hebben staan he!!!

Comment

Working...