Beginnende live pa

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Restless
    • Oct 2005
    • 19

Beginnende live pa

Hoi, ik zou graag wat informatie of tips willen ontvangen over het volgende

Wij (een vriend en ik) deden altijd feestjes met onze drive in show. hiermee zijn we gestopt omdat we het niet leuk meer vonden. wat ons wel intereseert en waar me de laatste tijd ook druk mee zijn is het versterken van kleine bandjes en theater/toneel. dit alles in kleine gebouwtjes. Het probleem is dat we nog niet het goede apparatuur hebben. waar we nu nog mee werken is een berhinger dx 1000 mixer, een 10 bands equalizer van realistic, en een 2x100 watt rms versterker van skytec. we hebben 2 passive pa speakers (niet van mdf,gewoon van normaal hout (spaander plaat?)
    Ik heb hier 3 microfoons liggen van JBL, voor zang en spraak. lange kabels heb ik nog niet, eigenlijk nog niets wat goed is voor live gebruik. We hebben wel eens wat bandjes versterkt,maar dit waren bandjes van slechte kwaliteit, en als we een beetje creatief waren lukte het vaak redelijk om het te versterken, maar het is allemaal heel erg amateuristisch. Monitoren waren gewone huiskamer speakertjes met een huiskamer versterker. Wat we nu graag willen is daar in door gaan, en voor weinig geld toch goed apparatuur kopen. aangezien mijn budget niet hoog ligt, moeten we het voorzichtig aanpakken en stukje bij beetje groter worden. Wat raden jullie ons aan, om mee te beginnen? en wat zijn goede tips, en wat zijn dingen die je juist niet moet doen ?
    Ik hoop dat jullie als ervaren mensen (ik heb het een en ander doorgelezen hier) ons wat goede tips kunnen geven over aanschaf en dergelijke.

Groeten Vincent
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Hey Vincent,

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt is de drive-in wereld totaal anders dan die van theater/bands. Juist in deze hoek is het nóg belangrijker dat alles goed klinkt. Zo goedkoop mogelijk levert dus altijd een onvoldoende resultaat.
    Als ik zo je apparatuurlijst zie, kun je beter alles wegdoen en een geheel nieuwe set kopen.

Microfoons: lekker basic zijn de SM58 en de SM48 (de 48 vind ik persoonlijk net iets geschikter voor gebruik bij onervaren microfoongebruikers, maar moet iets meer bijgetrokken worden met de EQ). Uiteraard ook een paar condensatormic's kopen, Audix heeft een aantal hele mooie pijpjes!

Tafel: Ik heb veel met de Behringer Eurodesk 2442A gewerkt en die doet het gewoon goed! Als je wat grotere bandjes krijgt en goed op de tafel wilt krijgen, zou ik toch nog naar z'n grotere broer (de 3284A) gaan kijken. In tegenstelling tot diverse andere Behringerproducten heb ik hier nog geen problemen mee gehad. Minpuntje zou kunnen zijn dat de EQ per kanaal niet swoppable is, maar daar moet je mee kunnen leven. Dit zul je sowieso niet snel bij budgettafels aantreffen.

Voor in je effectenrack moet je een paar basisdingen hebben. Galmpjes, delays, compressor/limiter, evt. een gate, een grote EQ (31 bands stereo).

Dan de speakersets... Hier gaan de smaken nog meer uiteen lopen. Ik zou iig niet voor actief versterkte kasten gaan, rottige ervaringen met storingen aan over gehouden (ondanks dat alles gebalanceerd was). De nieuwe Eurolive serie van Behringer is goed te gebruiken als FoH.

Uiteraard alles in flightcases vervoeren die tegen een stootje kunnen. Is ook weer een investering, maar zo houd je wel het langste plezier van je aankopen.

Succes!

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

zo te horen heb je nog geen spul waar je wat mee kan...

paar leuke microfoontjes ben je alweer paar honderd euro verder als je het goedkoop houdt, dan nog je PA set, tafel die je nu hebt is niet echt bruikbaar, maar 2e hands is er voor niet alteveel best een leuk tafeltje te vinden.

Qua versterking en geluid ga je het ookecht niet redden met een 100watt skytec ampje...
      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• TCMC
        • Jul 2005
        • 56

citaat:Geplaatst door Restless

Hoi, ik zou graag wat informatie of tips willen ontvangen over het volgende

Wij (een vriend en ik) deden altijd feestjes met onze drive in show. hiermee zijn we gestopt omdat we het niet leuk meer vonden. wat ons wel intereseert en waar me de laatste tijd ook druk mee zijn is het versterken van kleine bandjes en theater/toneel. dit alles in kleine gebouwtjes. Het probleem is dat we nog niet het goede apparatuur hebben.
        Als je bandjes wilt afmixen, ook kleine bands, dan heb je zowel een zaalmix alsook monitor mix nodig. De monitormix heb ik zelfs in tweeen gesplits voor de drummer en de rest. Op deze manier speelt de band het lekkerst.

Zelf ben ik ook hobbymatig bezig met een bandje en af en toe verzorg ik het geluid ook voor andere bandjes. Het setje wat ik gebruik is echt een budget setje, maar is wel een minimum vereiste. Een band vreet namelijk echt veel meer vermogen (dynamiek) i.t.t. tot CD's bij DJ-ing. Je kunt beter gemiddeld op -10 dB draaien dan op het randje van 0 dB.

Mijn setje:

2x DAP Palladium 1600 versterkers
        1x Behringer DEQ2496 (belangrijk, met name compressor, dynamische EQ's, RTA en dB meting met ECM8000 meetmic)
        1x LEM DX-26 (eigelijk de belangrijkste schakel voor optimale geluidskwaliteit en bescherming luidsprekers).
        1x HQ power VPA2450MB versterker
        1x HQ power VPA2700MB versterker
        1x Behringer mixer UB2442FX
        1x DAP Verb 16
        1x DAP Gig 8 mixer.
        4x DAP AX-15B luidsprekers
        4x DAP AX-10 luidsprekers
        4x DAP K-115 luidsprekers
        2x DAP K-112 luidsprekers
        Shure SM57, SM58, SM58ß. DAP PL-02, PL07ß, CM10, PL08, PL08ß etc.
        K&M statieven, DI boxen etc.

In kleine ruimtes kun je de drums met een kick- en OH microfoon afmixen. De rest is standaardwerk. Keyboards en basgitaarversterkers moet je via een DI box aansluiten om aardlussen (brom) te vermijden. Voor een akoestische gitaar kun je de Behringer MIC100 inzetten.

Met het bovenstaand setje kan ik tot 250 man aan en zelfs een hardrock band is geen probleem. Voor grotere ruimtes en feestenten kun je beter (bij)huren.

Later kun je nog een 2e 16 kanaals mixer, 8 microfoons en wat multicoms erbij nemen voor een aparte drummix te maken.

Als je DAP en Behringer spullen gaat verschaffen (goedkoopste), wees dan erg selectief. De kwaliteit varieert van slecht tot best wel aardig. Bovenstaand setje heeft wel een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

TCMC
        Blijven lachen :)

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Als je het stuk "hulp-bij bestaand bedrijf of podium" wil overslaan en gelijk zelf beginnen?

Eerst een paar keer voor kostprijs een inhuurset doorverhuren. Dan leer je snel wat voor spullen er toe doen zonder dat je investeringen doet. Als je handiger wordt ga je rekenen voor je diensten. (die op zijn best dan ook pas geld waard zullen zijn)

Dan ga je eigen spulletjes aanschaffen. Beginnende bij de zaken die je het meeste rendement opleveren. BV een behoorlijke mengtafel is meestal niet duur in huur maar wel in aanschaf. Terwijl een kist monitors+versterkers al snel aantikken. Als je die slim koopt kun je die zo aanschaffen dat ze als zangset en als monitorset bruikbaar zijn waarmee je maximaal rendement kan halen. Enz.

Het lijkt wel op zakendoen! ...totdat je de 'return to investment' berekent en dan merkt dat je bijna niet zo snel bankbiljetten kan verbranden als geld kwijtraken aan hobbyën in de amusementsindustrie. [)]
          lekker belangrijk!

Comment

• Restless
            • Oct 2005
            • 19

Hartelijk bedankt voor de reacties. hier kan ik veel mee doen. ik weet zo genoeg voorlopig

Hartelijk bedankt!
            groeten Vincent

Comment

• vegapower
              • Nov 2004
              • 355

eventjes hier by op duikelen. ben ook pas bezig met pa. maar qwa drum heb ik een vraagje. heb dus een setje drum micro´s van fame (bas - 4 toms - 2 snare)
              kheb overlaats met een persoon van een bandje aan het babbelen geweest over drum versterken. deze zegde dat zyn basdrum gedempt was maar dat ik voor vreemde groepjes waar dit niet gebeurd is een speciaal efect moet tussen zetten. hij wist echter niet hoe het noemde. het zorgt ervoor dat de bas minder rommelig is, het kort eigenlijk da bas af.
              iemand idee?

mijn setje:
              mitec performer 32
              micros 7 shure sm 58 - ev - akg - fame drum set
              monitor 4 mclarren
              front 2 b&c ontwerpen met eminece omega pro speakers en 2 fronthoorngeladen 12inch kasten met 1¨ driver
              amp zyn doppler 2000
              effecten van behringer - di 4000 behringer
              omnitronic dubbele cd speler voor tussendoor
              dat is het zowat..
              mvg

Comment

• S500D
                • Feb 2003
                • 215

Dat noemen ze een Gate.
                Berhinger maakt het leuke gates de Multigate geloof ik.

Gr Ronnie.
                U draait, Wij vragen.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Als de base (kick) rommelt omdat hij al dan niet goed is gedempt?
                  Dan moet je hem goed afstellen.

Als de drummer hem bewust flink door laat klinken met bijgeluiden en al?
                  Dan moet jij niet op eigen houtje dat allemaal wegkappen.

Ofwel, je moet functioneren als een deel van de band en technisch iets goed (bij de bron) aanpakken. Niet zomaar met apparaten gaan smijten.

lekker belangrijk!

Comment

• jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

waar ik ontezettend veel over geluid heb geleerd is door me te hebben aangemeld als vrijwiliger bij een jongeren centrum / popodium hierin is me een boel geleerd door verschillende bands te versterken en aan te sluiten en alles wat je maar kan opnoemen.

op die manier leer een boel spullen kennen en leer je ook om beter geluid uit iets te kunnen krijgen zonder idd de meest dure apperatuur er meteen aan te hangen.

het heeft niet direct wat met dit onderwerp te maken, maar wat ik wil zeggen is je veel ervaring ermee kan opbouwen. met deze ervaring leer je ook apperatuur kennen wat je goed of minder goed bevalt en wat voldoet aan je eis en wat niet en tevens ook wat bandjes graag willen gebruiken en wat totaal niet.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door S500D

Dat noemen ze een Gate.
                      Berhinger maakt het leuke gates de Multigate geloof ik.

Gr Ronnie.
                      of een compressor erop, die maakt de piek wat platter en eventueel iets breder, en kan m ook beter laten klinken.

Comment

• davinci
                        • Sep 2003
                        • 19

misschien een heel raar idee... maar als je (nog) geen geld hebt om goede/duurdere spulletjes te kopen waarom zou je dan voorlopig niet even de hele boel inhuren? gewoon naar de plaatselijke pa-boer en een leuk dealtje maken..... als je dan zorgt dat je voor elke klus net iets meer rekent dan je bij hem kwijt bent kun je langzaam maar zeker een leuk setje bij elkaar sprokkelen.
                        geluid is niet licht maar licht maakt soms wel geluid....

Comment

• Drive inn tnt
                          • Sep 2003
                          • 1082

Laten we eerst is beginnen bij het begin. Wat is je budget?
                          Ik ben zelf eerst is wat dingen gaan uitzoeken. Wat dingen vergelijken, prijzen opzoeken etc.
                          Ik denk dat je nog schrikt wat het allemaal kost.
                          Vergeet niet dat je buiten de apparatuur ook nog is bergen kabels moet kopen.
                          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1067

klein lijstje:

foh tafel, 24 kanaals 2000,-
                            4x monitor +/- 600 st
                            2x versterker +/- 1000
                            zooitje mics +/- 100 eur st
                            eq monitor ongeveer 250 st
                            effectrack 1000,- a 1500 euro
                            multikabel 400,-
                            zooitje mic kabels + statieven
                            flightcases

met dit verhaal ben je zo 12500 euro verder, en dan heb je nog geen bijzondere set.

Comment

• Restless
                              • Oct 2005
                              • 19

[cite]misschien een heel raar idee... maar als je (nog) geen geld hebt om goede/duurdere spulletjes te kopen waarom zou je dan voorlopig niet even de hele boel inhuren? gewoon naar de plaatselijke pa-boer en een leuk dealtje maken..... als je dan zorgt dat je voor elke klus net iets meer rekent dan je bij hem kwijt bent kun je langzaam maar zeker een leuk setje bij elkaar sprokkelen. [/cite]

Jep, dat is precies wat we zelf ook bedacht hadden. hier in de buurt zit een groot pa bedrijf, we gaan daar binnenkort een op bezoek om het een en ander te bekijken en te overleggen.

Comment

Working...