EQ of iets anders?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

EQ of iets anders?

Hallo,

De hoorns van onze P.A. blijken behoorlijk schel en agressief te gaan klinken zodra de hele set (per kant 18' laag, 15' mid/laag, beyma hoorn) op hoog volume draait. Ik heb het gevoel dat onze Rane GE215 15 bands equalizer te beperkt is om dit probleem onder controle te krijgen zonder dat de rest van het totale klankbeeld dof gaat worden. Zou een 31 bands EQ een betere oplossing zijn of zou ik aan andere kunstgrepen moeten gaan denken om het klankbeeld voor wat betreft het hoog wat vriendelijker te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie assistentie.

Groeten,

Hans
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Wat voor driver zit er achter de hoorn ? 1" of 2" ??

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Het probleem dat je beschrijft is helaas redelijk normaal bij gebruik van hoorns. Wat je zou kunnen doen is inderdaad een overall-aanpassing maken op de l/r EQ (de probleemfrequenties er simpelweg wat uithalen), dit gaat uiteraard wel wat beter met een 31- dan een 15-bands EQ. Nadeel van deze oplossing is dat je systeem dan op laag volume een stuk minder mooi/direct klinkt.

De meest ideale oplossing zou zijn een dynamische EQ toe te passen, met een dynamische EQ kun je je EQ-parameters namelijk afhankelijk maken van het volume waarop je draait. Ik denk echter dat dit voor jou (bugettair) niet aantrekkelijk is, deze dynamische EQ's kun je in jouw toepassingsgebied vinden in apparaten als de Helix van Klark Technik en de EQ-station van TC, ook een aantal systeem processoren zijn ermee uitgerust.

Succes ermee!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Meestal is het redlijk te ondervangen door rond de 4 khz een dipje te maken. Probeer gewoon eens een db-tje of 3 a 4.
        Met een 31 bands gaat dat natuurlijk prima, maar parametrisch is nog mooier.
        Of dynamisch eq-en zoals in de vorige post.
        Hoef je niet zo duur voor te gaan hoor. De Behringer deq2496 heeft beide opties in huis en is een heeel redelijk apparaat.
        (Kijk maar eens met de 'zoek' functie)
        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• outvorst
          • Jul 2005
          • 84

citaat:Geplaatst door MarkRombouts

Wat voor driver zit er achter de hoorn ? 1" of 2" ??
          @ Mark: kan ik je helaas geen antwoord op geven. Hebben de toppen ff niet bij de hand om te kijken. Aan wat voor suggestie zat je te denken?

Gr.,
          Hans

Comment

• Beldog
            • May 2004
            • 140

Indien dit geheel (18", 15", hoorn?) aktief "gecrost" wordt, is bv. een dbx driverackPA een mogelijke uitkomst. Indien je over passieve crossover praat moet je via een EQ je systeem iets meer lineair maken.
            Het is ook mogelijk dat je HF driver niet passend is voor de rest van je systeem, maar dat zou je toch nog moeten kunnen compenseren.
            Enkel wanneer je HF-driver schreeuwerig klinkt door zijn beperktheid, kan je alleen maar opteren door iets minder luid te gaan.
            Minder luid... soms is dit de oplossing. Minder luid en goed , is beter dan luid en schreeuwerig.

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Hebben de hoorns dit altijd gehad of is het erger geworden, en hebben ze het beide.
              Als het ooit eens goed is geweest toch eens kijken of laten kijken naar de membramen of deze niet te warm zijn geweest of wat vervormd zijn of gewoon niet goed gecentreerd zijn zodat ze aanlopen bij hogere uitsturing.
              Verder sluit ik mij volkomen aan bij eerder genoemde oplossingen.

Gr. Herman

Comment

• outvorst
                • Jul 2005
                • 84

Hallo,

Even een update:
                We zijn nog eens aan het experimenteren geweest. We hebben onze Lab2000 eindtrap vervangen door een EV CP3000S. Weliswaar een stukkie lichter qua vermogen (2x1100watt op 4ohm vs. 2x1400watt voor de Lab), maar wat blijkt:
                de agressieve,scherpe sound die met name op hoog volume uit de hoorns komt als de Lab gebruikt wordt, is plotseling verdwenen; daarvoor in de plek werd het het totaalgeluid direct al veel "opener" en vreemd genoeg ook "vetter" dan dat we voorheen gewend waren. Opvallend was dat de equalizer ook bijna vlak gezet kon worden om de klankkleur te krijgen die we graag willen; als we de Lab gebruiken hebben we toch wel aanzienlijk wat meer bijsturing van de equalizer nodig om deze sound te benaderen.

Ik had niet verwacht dat deze wisseling van eindtrap zoveel invloed op het totaalgeluid zou hebben. Of zou het dan toch zo zijn dat die Lab vanwege het feit dat het een oud beestje is, qua klankkwaliteit begint in te leveren? Daarnaast nog een vraagje aan de kenners: wat voor eindtrap die ca.2x1400watt op 4ohm leveren zouden jullie adviseren om als vervanger van de Lab ook nog eens te proberen (graag het prijskaartje wel enigzins binnen de perken houden a.u.b.!) ?

Zoals altijd bedankt voor jullie input!

Groeten,

Hans

Comment

• Victor
                  • Aug 2000
                  • 54

Het verschil in geluidskwaliteit (if any) tussen deze amps kan nooit voor dit soort grote verschillen zorgen. Tenzij de Lab ernstig defect is. Ik denk daarom dat hier een bekend psychologisch verschijnsel speelt: ik heb net veel geld uitgegeven aan een nieuwe amp, dus hij móet wel een stuk beter klinken.

Als ik -op afstand- moet gokken, dan zit er een 1 inch driver achter je hoorn en die krijgt veel te zwaar op z'n lazer. Een 1 inch hoorn kan niet moeiteloos aansluiten op een 15" laagspeaker en wordt dus vaak eigenlijk te laag gecrossed. Hij loopt dan te laag door en heeft het daar erg moeilijk mee. Daar komt nog bij dat een 1" speaker ook al redelijk wat andere beperkingen heeft.

De echte oplossing is een 15" te gebruiken in combinatie met een 2" hoorn. En anders zou je met een (liefst parametrische) eq de grootste problemen kunnen maskeren. De echte tekortkomingen los je natuurlijk met een eq niet op.
                  Groeten,
                  Victor Noordland

Comment

Working...