Advies live PA/mengpaneel keuze

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paulheu
    • Oct 2003
    • 156

> sps ze zijn beginnend en hebben niet veel verstand van het reilen en zeilen,
    > dan zou ik geen digitale mixer aanraden, zeker mooi om mee te werken als je
    > het kunt, hiervoor gaat echter menig uurtjes inzitten wil je uberhaupt met
    > zo'n mixer kunnen omgaan.

Ik zou zeggen juist als het om 'beginners' gaat is een digitale tafel aan te raden, geen last van gewening aan een analoge tafel. En de DDX 3216 lijkt me dan juist een goed startpunt.. Voor krap 1000 euri (3216, ADAT kaart en ADA8000) heb je 24 kanalen, 4x effect, 4 monitor groepen, compressie/gate op elk kanaal.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Bovenstaande onderschrijf ik, ook met een analoge tafel en randapp. zullen zij moeten leren omgaan en zal een hele tijd duren voor dat het dan duidelijk is wat ze er nog bij nodig hebben aan rand app. Met een dig. ga je op het moment als je een behoefte ontdekt je erin verdiepen en experimenteren. En de compactheid van de mixer maakt het mogelijk om bijna overal te kunnen werken. In het geval Balsan zou ik het zeker in overweging nemen.
      Nadeel is misschien dat er wat minder mensen zijn die je direkt helpen kunnen maar daar is weer een forum goed voor.
      gr. Herman

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

Als ik dit zo lees dan is misschien idd wel een goede oplossing om eens bij de plaatselijke geluidsboer rond te kijken en opvragen wat het gaat kosten om een volledige set te huren met evt een geluidsman. Dit kan al voor zeer aantrekkelijke prijzen waar koop echt niet tegenop kan. Het aanschaffen van eigen mic's, monitoren en evt een kleine tafel voor in het oefenhok is ook een goede optie. Ik ben zelf ook veel bezig met "beginnende" bands die bij mij huren en eigenlijk ook zelf een set willen hebben, meestal reken ik hun voor wat dat ongeveer gaat kosten en daar schrikken zij toch wel van. heb nu een aantal bands die wel een set voor het oefenhok hebben en de eindset bij mij komen huren. Mics, monitoren en een mixer hebben ze zelf, de rest komt men huren. heb er nu ook een bandje bij zitten die hebben nu ook een stel topkasten aangeschaft voor in de oefenruimte en deze zijn te gebruiken in combinatie met een subje voor cafe optredens. Laat je eens voorlichten bij de geluidsboer in de buurt, miss hebben zij ook wel enkele voorstellen waarbij je niet direct heel veel moet investeren en je je lekker kunt concentreren op het maken van muziek.

succes ermee.

groet jorrit
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Balsan
          • Oct 2005
          • 77

Het is mij inmiddels duidelijk dat we voorlopig beter kunnen blijven huren.

En zo zal geschieden.

Bedankt voor alle reacties
          Andre
          It\'s the inside that matters

Comment

• bones2001
            • Aug 2003
            • 741

Toch nog even een reactie van deze kant.
            Na het bestuderen van je website (http://www.andrebal.nl/)
            krijg ik de indruk dat de meeste optredens van jullie band gaam
            plaatsvinden in het kroegencircuit en wat festivalwerk.
            Op de festivallen staat er toch wel meestal een knap pa,
            blijft dus over het kroegenwerk.
            Waarom kijk je niet even naar een Dynacord Powermate 1600 of 2200.
            Zijn voor dit werk prima tafeltjes en gebruiksvriendelijk.
            2 ingebouwde fx units, eq, degelijke versterker met limiter enz.
            Paar actieve monitors erbij en presto.
            Mixen is net als schilderen.
            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

ja en vele honderden, waarschijnlijk enkele duizenden euro's armer. weet je hoevaak je daarvoor ook een goede cafe set kunt huren? en dan heb je alles goed, zoals je wilt en moet het iets groter dan huur je een grotere set en kan het ook klein dan huur je klein. Heb je steeds de juiste apparatuur in huis en zelf geen verdere kosten van een defect apparaat, onderhoud en vernieuwing. Ik denk als je niet zo heel veel onderweg bent met je band en nog hobby matig aan het spelen bent dan is huren de voordeligste keus. Je zult zovaak moeten optreden om het aan te schaffen van apparatuur rendabel te maken dat je toch zeker een keer of 25 per jaar zult moeten optreden. en dat doen de meeste bands niet en wanneer ze dat wel doen dan spelen ze de helft van de tijd op een festival waar de installatie al staat.
              maar ieder zal zich dat voor zichzelf moeten narekenen, en afwegen en verhuurbedrijf kan daar ook over meedenken. Dat is tenminste wat ik doe bij dit soort bands.

groet Jorrit
              WX Music Service
              JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Beldog
                • May 2004
                • 140

Het is inderdaad zo dat het als amateurband bijna nooit rendabel is om eigen PA-materiaal aan te schaffen. Ik spreek uit eigen ervaring. De PA die wij nu hebben kunnen we nooit terug verdienen met onze optredens. Dit is eigenlijk ook de bedoeling niet...ook de backline en instrumenten moeten niet terugverdient worden, voor ons is dit amusement net zoals bij heel veel mensen in deze branche. Maar...het is verdomd leuk om een eigen setje te hebben, waar je de mogelijkheden en de beperktheden van kent. En gezien jullie leeftijd enz. doen jullie het ook niet voor de centen.
                Ik zelf trek al zo'n 20+ jaren op de hort met allerhande bandjes, zelf ben ik geen muziekant maar "technieker"...of zoiets. Met onze installatie verzorgen we ook het geluid voor diverse andere bands in de buurt, uiteraard niet gratis, want er zijn zoveel "leuke speeltjes" die we nog willen toevoegen aan het geluids- en lichtmateriaal...de centen kunnen niet helemaal uit onze zakken komen. Maar nog nooit is er 1 cent in eigen beurs verdwenen, steeds voor "het collectief".
                Of dit "marktverzieking" is daar wil ik nog wel eens een boom over opzetten in een ander topic.[)]

Comment

• Balsan
                  • Oct 2005
                  • 77

Originally posted by bones2001
                  Toch nog even een reactie van deze kant.
                  Na het bestuderen van je website (http://www.andrebal.nl/)
                  krijg ik de indruk dat de meeste optredens van jullie band gaam
                  plaatsvinden in het kroegencircuit en wat festivalwerk.
                  Op de festivallen staat er toch wel meestal een knap pa,
                  blijft dus over het kroegenwerk.
                  Waarom kijk je niet even naar een Dynacord Powermate 1600 of 2200.
                  Zijn voor dit werk prima tafeltjes en gebruiksvriendelijk.
                  2 ingebouwde fx units, eq, degelijke versterker met limiter enz.
                  Paar actieve monitors erbij en presto.
                  Ben al gereuime tijd op zoek naar powermate 1600, maar is al maanden niet te vinden.

Ik ben nu van plan een Soundcraft Spirit LX711 16 kanaaals aan te schaffen incl flightcase (560 Euro 4 jaar oud). Lijkt mij een redelijke deal.

De zangeressen schaffen ieder een eigen monitor (Electro systems Shark 12 aan of LEM MA200 tusen 285 en 499 per stuk nieuw))

Main speakers blijven we nog even huren, maar ik heb Elector systems Shark 15 op het oog (kan als fullerange in de kroeg, en kost nieuw 599 per stuk), en als iets groeters, dan gebruikeren we de sharks 15 als extra monitoren (zijn Actieve speakers.). Op termijn nog een subje erbij. Klaar. Geschatte kosten PA en Speakers incl 1 sub, 2400 Euro.

Met een keer op 20 spelen moeten we dit terug kunnen verdienen, en zoals iemand al zei. We doen het niet voor het geld, en een eigen basis set is toch wel prettig (geen gestress met huren, hen en weer rijden etc.
                  We zijn allemaal richting 40 of er net overheen, dus als er toch iets geld bij moet: JAMMER DAN.

Andre

Comment

• mac tecson
                    • Feb 2006
                    • 348

Het lijkt me juist zeer weinig stress met huren. je hebt altijd goed spul en altijd precies goed per optreden. En die verhuurtoko heeft ook een bus. Dus die laat je rijden.
                    Als je het met een bedrijf op een akkoordje gooit kun je een mooie prijs afspreken. Verhuurders zijn maar wat blij met vaste huurders

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Ik heb als band een duidelijke keuze gemaakt voor een monitorset die je in de oefenruimte en bij de kroegenoptredens als zangset kan gebruiken. En bij sommige gewone optredens heb je net die extra monitors erbij als de vaste installatie wat krap is.

De rest is bij een gewone band nooit rendabel als je de bediening en het transport meerekend. Je moet minimaal 40 optredens per jaar een identieke set nodig hebben voor het zin heeft hem zelf aan te schaffen. En juist daar wringt ém de schoen. Als je niet vast in de bruiloften zit zul je of te groot of te klein bij je hebben als je altijd met een set moet werken. Mijn band heeft de ene week 600 gasten en de andere week 160 gasten, de derde week een muziekcafe en de vierde week een inprik-optreden. Dan lukt een eigen setup echt niet op een verantwoorde manier.

Overigens mag het wat meer butgetspul zijn als het van de band is. Wanneer je er van uit gaat dat het minder intensief gebruikt zal worden als een verhuurset. En met spreekwoordelijke uiterste voorzichtigheid door de eigenaren behandeld zal worden omdat het éigen spul is. (dan wel zucht )

Je bespaart het snelste door de extras zelf te kopen. Ik heb zelf extra licht, extra monitors en de twee 945 zendermicrofoons mee. Dat is klein. Past in de backlinebus. Dan kun je met een goedkoop en goed PA adres gewoon een standaardset huren. Dat is voor beide een goede deal. Zij investeren alleen in goed verhuurbaar spul wat elke week een paar keer weg kan naar elke willekeurige band. En wij hebben het gedoe uitbesteed.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Balsan
                        • Oct 2005
                        • 77

Originally posted by Balsan
                        Zomaar even wat opties die ik heb gezien:

1200 Euro Yamaha GF24/12 mengpaneel in flightcase met 24 kanaal multikabel. Is in perfect staat en is alleen in het oefenhok gebruikt. Ideaal voor opnames en live gebruik. Deze tafel behoort tot het topsegment van mengtafels. Hij is degelijk en zit in een bijbehorende flightcase. Ook de multikabel heeft een aparte flightcase. De tafel heeft 4 subgroepen en 6 monitor groepen. Voor meer info even bellen met onze geluidsman - tel: . Kan eventueel door gebracht worden.

1200 Euro (nieuw) Allen & Heath - Wizzard 16 2 DX MkIII

900 Euro : Yamaha EMX 500-12 (Powermixer)

650 Euro : Mackie CFX16

900 Euro : Behringer Ddx-3216 digitale 32 kanaals mengtafel.

42 Euro : yamaha promix 01
                        Afgelopen week een 2e hands 16 kanaals Souncraft Spirit LX7II gekocht inclusief Meekrel flightcase voor 650 Euro. In perfecte staat.

Iedereen bedankt voor reactie, dit forum heeft me goed geholpen om een juiste keuze te maken.

PS: Heb net een vraag over reverb op het forum gezet.

Comment

Working...