Carver PM 1.5

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kasper
    • Jul 2004
    • 171

Carver PM 1.5

Geachte forumbezoekers,
    Ik heb een vreemd probleem met een Carver versterker. Indien op een uitgang van de versterker een laagweergever is aangesloten slaat de led-bar uit terwijl de potmeter dicht staat (echt goed dicht). Door de geluidsdruk die de andere laagweergever(s) produceren ontstaat dit probleem. Door de LS los te koppelen of de overige laagweergevers op grotere afstand te plaatsen is dit verschijnsel weg.Met andere woorden: de luchttrillingen die de laagweergever van de anderen opvangt produceert blijkbaar een spanning op de uitgang van de versterker zodat deze de led bar doet uitslaan. Het geluid dat dit kanaal produceert is het best te omschrijven als ''schor''Ik heb meerdere Carver versterkers maar alleen een kanaal vertoont deze klacht. De versterker heeft al bij een reparateur gestaan maar deze kon geen afwijking constateren. (heeft echter full-range test gedraaid en dan treedt dit probleem niet op door minder geluidsdruk)
    Het lijkt mij een vreemde storing. Mogelijk heeft iemand op het forum dit eens meegemaakt of kan het verklaren.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

kan zijn dat die led-bar(vu meter) gewoon rechtstreeks op de luidsprekeruitgang is aangesloten. wanneer je luidspreker nu beweegt door bv de trillingen in de lucht van andere speakers zal deze een spanning opwekken. Want je beweegt een spoel in een magnetisch veld. en aangezien die vu-meters gewoon de spanning meten en aan de hand daarvan een aantal leds laten oplichten, kan het zijn dat die die opgewekte spanning weergeeft...

even in de rapte gedacht

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Oplossing: Gewoon je versterker niet dicht draaien

Ik zie de led bars meestal voor de versterker zitten. Lijkt mij handiger om te weten wat erin gaat dan wat eruit gaat?? Of zie ik dit verkeerd?
      M.v.g. Sander
      Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
      Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• John Smits
        • Nov 2001
        • 111

Speakertje, dat is niet slim. Het is heel belangrijk te weten wat je naar de speakers toestuurt. Als de led vu op de uitgang zit, zie je wanneer de versterker gaat clippen en of hij bij voldoende insturing wel voldoende signaal afgeeft. Het ingangssignaal wordt meestal weer gemeten op de uitgang van de mixer. Wat het antwoord van Ronny betreft, zou dat wel kunnen. De luidspreker werkt dan als microfoon. Aangezien de inwendige weerstand van een eindtrap heel laag hoort te zijn (uitgangsimpedantie gedeeld door de dempingsfactor), lijkt me dat onwaarschijnlijk. De luidspreker zou signaal op moeten wekken over een paar honderste van een ohm. Als de vu meter inderdaad een heel eeind uitslaat zou er dus veel spanning terugkomen en dat is bijna onmogelijk. De reparateur die de fout niet kon vinden, zou de versterker terug kunnen voeden met een toongenerator en een weerstand van een paar ohm. Je zou dan hetzelfde verschijnsel moeten krijgen.

Mogelijk zit er ergens een aardpunt van een print los. Dat kan de raarste verschijnselen geven. Printen worden soms geaard via dezelfde schroeven als waarmee ze bevestigd zijn. Dat wil wel eens fout gaan.

mvg John
        Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• discomidway
          • May 2005
          • 140

Hmmz die carver units hebben veel rare dingen.
          We hebben er nu een op de zaak staan die doet het gewoon.
          Alleen als je de hem onder spanning zet met de aan en uit knop op uit.
          Begint ie na een uur of wat zich eigen op te starten.
          Is al 2 keer terug geweest naar de importeur kan nix vinden.

Groeten Tom

Comment

• John Smits
            • Nov 2001
            • 111

Carvers hebben de mogelijkheid om sequentieel op te starten, dwz niet alle versterkers gelijk, maar de een na de ander, dit ter voorkoming van een supergrote inschakelpiek op het lichtnet. Zou er iets met die schakeling mis kunnen zijn? Ik weet niet of alle modellen die voorziening hebben, maar de 1.5 wel

John
            Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

@ kasper kan het zijn dat je potmeter stuk is?
              @ disco midway, het komt mij voor dat je een vreemd probleem hebt,
              de aan/uit staat direct voor de voeding...
              of toch dat sequence verhaal?
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Kasper
                • Jul 2004
                • 171

Bedankt voor de reacties. John, ik zal je opmerking over een aardpunt na laten zien. Wie weet!

Comment

Working...