Heeft er soms iemand die gebruikers ervaring heeft met deze mini line array check ff op www.jblpro.com
Jbl vrx 900 [mini vertec]
Collapse
X
-
hallo
Wij hebben met podiumtechnieken van brugge er al een paar keer mee gewerkt.(onze leraar heeft ze aangekocht)
Klinkt echt wel goed en beheerst op hoog niveau.
De configuratie was per kant 2 bas dubbel 18' + 4 vrx 900 in een array en aangestuurd door 2 crown i-t4000(perkant).
Ik denk als je zo'n configuratie koopt dat het eigenlijk niet nodig is om er 4 te hangen want de onderste straalt zeer kort af.Met 3 kom je al een heel einde.
Bij de i-tech versterkers zit een computerprogramma waarmee je de versterkers kunt sturen bij je pa.namelijk de cross over,limiting,opservatie van de kasten,...
Om te vergelijken met een dergelijk systeem heb ik nog te weinig ervaring in de wereld.
De bas gaat mooi laag met een goede punch (125hz).
Er was wel 1 frequentie die ze wat moesten optrekken.
Waar het systeem wat minder was.(kdenk 80 hz)
foto's op www.pt-site.tk (onder foto's ,-->dranouter aan zee)
Ik hoop dat ik al iets heb kunnen bijdragen.
mvg
jeffrey
-
Heb er een paar keer mee gedraaid. Was 3 x in een acoustisch zeer verevelende ruimte (hoge foyer met gladde betonnen muren en vloer). Persoonlijk vond ik de directiviteit redelijk oké (we hadden er 3 per kant), ik vind het BOOST/ATTENUATE principe met dat knopje achterop echter maar niks (maar dat kan ook natuurlijk aan mij liggen).
Je moet dit systeem uiteraard wél met subjes erbij gebruiken, wil je live-muziek erop draaien. Al met al denk ik dat het mooie kastjes zijn, voor een mooie prijs. Hopelijk heb je wat aan mijn input. Succes ermee verder!Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Persoonlijk vind ik dit systeem het toppunt van de hype rond de line array's. Je kunt hem zelfs op een stokje zetten op de subs.
Te gek voor woorden eigenlijk, een line array is interessant voor grote evenementen buiten en eventueel bij een grote zaal binnen. Maar niet ground stacked op een stokje zoals JBL op foto's laat zien.
Ik heb dit systeem nog niet mogen beluisteren, het zal vast wel klinken. Maar volgens mij ben je hier veel beter af met gewoon conventioneel systeem.
Soms vraag ik me zelfs af wat het totale nut is van het feit dat iedereen line array's wil aanschaffen, na mijn mening zijn er maar enkele grote firma's die daadwerkelijk een line array nodig. En de rest volgt gewoon de hype achterna. Interessant artikel hierbij zou ik willen geven van Tony Andrews:
In grote delen ben ik met zijn opvattingen eens wat betreft line array's. En ik zie daarom dit systeem niks meer dan een systeem wat alleen maar ontwikkeld is omdat er een markt voor is.Comment
-
hallo
Volgens mij is een voordeel bij dit systeem en bij vele "line array's" dat je geen vermogen in het dak van de tent richt maar op het publiek.Het line array gedoe is inderdaad wel een hype maar als dit systeem goed klinkt en je hebt geen nadelen tegenover een gewoon systeem.Waarom niet.
Kdenk wel dat je met de vrx 900 niet zo heel breed kan gaan.
Heb dit afgelopen bij een openluchtevenement die we deden met de vrx en school
mvg
jeffreyComment
-
Maar bij binnen (waar volgens mij uit de beschrijving van JBL blijkt dat het ook daarvoor is ontwikkeld) straal je wel bij een smallere ruimte tegen de muren waardoor je reflecties krijgt die niet ten goede komen van de klankkwaliteit.citaat:Volgens mij is een voordeel bij dit systeem en bij vele "line array's" dat je geen vermogen in het dak van de tent richt maar op het publiek.
Ik denk daarom ook dat de afstanden die met dit systeem te overbruggen zijn ook met een conventioneel systeem te doen zijn en daarbij als voordeel dat je flexibeler bent met betrekking tot de ruimtes waarin je het gebruikt. Tevens is meestal de verticale afstraling smaller dan dan de horizontale afstraling waarbij je natuurlijk ook nog kunt richten.
Grote line array's kunnen na mijn mening nuttig zijn maar zo'n klein systeem lijkt mij niet handig.
Maar ik ben wel met je eens dat een line array wel stoer staat op de technical rider, voor veel leken klinkt het woord line array als muziek in de oren.
Comment
-
Ben wel niet een ervaringsdeskundige maar ik kan me voorstellen dat je met drie keer 15 graden meer controlle over je SPL hebt over de gehele area. Met een systheem die 45 graden verticaal doet ben je hierin minder flexibel. Of de switchen hierbij de oplossing bieden zal de prkatijk uit moeten wijzen anders bestaan er voldoende speakermanagement systhemen.
Er is al veel gesproken over de complexheid van het inregelen van een line array, ik schat in dat dat bij dit systheem ook zo zal zijn.Dus misschien wordt het voordeel wel weer een nadeel.
Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
idnerdaad is het line-array een extra oplossing voor een apart probleem, en op dit moment de Hype, met een hoofdletter.
Maar doe mij voor 75 % van de klussen maar een ouderwets conventioneel systeem, met een goed klinkend kastje, en ik ben tevreden. Persoonlijk vind ik de truuk die JBL uithaald met 900 een beetje slap. Afgezien dat de OLSON-theorie niet gaat werken met deze hoog driver is de array-werking pas echt als je meerdere kasten onder elkaar hangt, mwet een onderlinge alstand van de uittreding van minder dan 2/3 lambda. Maar het staat wel leuk op je verkooopsheet's...
Comment
-
Ik heb nu al meermaals met de vrx set gewerkt en heb er echt geen klagen over. Misschien is het wel een Hype, maar waarom zouden de kleinere bedrijven dit niet aanschaffen.
Grotere bedrijven zijn ook ooit klein begonnen...
Dat je hem kunt stacken vind ik persoonlijk niet zo geweldig. Het kan handig zijn als je naar kleinere producties toe gaat: 2 topjes en 1 bas per kant. Klein en krachtig dat zijn zijn kwaliteiten. Het enige nadeel is, niet zo handig in rigging.NielsComment
-
Jeffrey,citaat:Geplaatst door zjeten
Ik denk als je zo'n configuratie koopt dat het eigenlijk niet nodig is om er 4 te hangen want de onderste straalt zeer kort af.Met 3 kom je al een heel einde.
of je nu 3 of 4 hangt, als je de onderste instelt op -3 dB en je hangt hem net iets meer omhoog om bv. met een tribune te werken zal de onderste hetzelde stralen als de andere. Als je dan nog met het programma dat jez elf vermeld de output gaat aanpassen kan het toch geen probleem zijn of er nu 3 of 4 kasten hangen.
Mijn excuses voor 2 posten
Groeten NielsNielsComment
-
Even voor de duidelijkheid: DE VRX IS GEEN LINE-ARRAY !!!
Dat pretendeert JBL zélf ook niet, zij noemen het een constant-curvature-array, wat op het zelfde principe als ARCS van L'Acoustics berust. De voorkant van de kastjes maken (van de zijkant gezien) een constante curve (een deel van een circel zeg maar) en wat is nu de truc van een circel: de afstand van het center tot de rand is overal hetzelfde. Wat JBL en L'Acoustics in wezen doen is een virtueel puntbron creeren die in het 'brandpunt' áchter de kastjes ligt. Dit is ook de reden waarom je geen hoeken kunt maken met de VRX, maar dat je voor 'far-throw' die +/- 3 dB knopjes achterop hebt.
Verder denk ik dat het inderdaad voor kleine bedrijven (of voor club-setjes) een mooi product is. Die knoppen acchterop vind ik maar helemaal niks, maar als je in een iets grotere ruimte speelt moet je ze gewoon wat hoger het dak in takelen om je spreiding naar achter te halen. Het op de paal zetten werkt maar tot 2 kastjes (gelukkig maar), mijn advies: pak een VMB en hang die dingen daaraan links en rechts, zo kom je lekker hoog en kun je makkelijk 'vliegen'.
AdiosEinstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Tel mij maar bij de tevreden gebruikers...
We hebben het systeem vlak voor de zomer aangekocht (6 stuks, dus drie per kant) en er ondertussen tal van zaal, tent en openlucht fuiven mee gedaan. Ook enkele keren collega's laten "inprikken" voor live werk, en ook van hen niks dan lof.
Persoonlijke ervaring : klinkt gewoon goed zonder al te veel extra EQ-ing (we gebruiken ze meestal gewoon passief). Door de attenuation switches acheraan correct in te stellen, en met het onderling volume van de kastjes te spelen krijg je een mooie egale spreiding van de geluidsdruk, dus niet loeihard vooraan, en een pak minder achteraan zoals met een conventioneel systeem.
Meteen ook de reden waarom we het systeem aangekocht hebben : sinds we het gebruiken geen flikken-combi meer aan de deur gehad

Dat was vroeger wel eens anders (en die boetes lopen aardig op [}
] )
----------------------------------------------
Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
----------------------------------------------Comment
-
net geen 2800 per kastje, ex proc en amp.
ik zit dus heftig te prakkezeren om een batterij UPA's onder elkaar te laten lassen...Comment

Comment