microfoon voor bascombo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Berrie
    • Sep 2005
    • 9

microfoon voor bascombo

Hallo allemaal.
    Ik ben nieuw en stel me even voor: Berrie [53] uit Twente, speelt bas in een 60th en een top 100 band en tenorsax in een soulband en een dweilorkest.
    Ik heb op mijn Fender bascombo bxr300 twee bassen op twee ingangen: een Fender 5 snaar en een oude Höfner beatlebas.
    De geluidsjongens willen maar één D.I. gebruiken en ik moet de gitaarkabel maar omprikken. Bovendien gebruik ik een DOD effectenbak die dan niet over de PA komt. De uitgang van de DOD willen ze ook niet gebruiken want die "ruist"
    Ik ben dat gedoe en de discussies helemaal zat en wil gewoon zelf een microfoon kopen om voor de basspeaker te zetten.
    Ik denk aan een AKG d112.
    Is dat een goed idee of kan het nog anders? (De geluidsjongens eruit gooien kan helaas niet. Dat zijn telkens anderen van een verhuurbedrijf/drijven)
    Berrie
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Andere opties die je eens kunt beluisteren: Sennheiser MD 421, Elektrovoice RE20, Shure Beta 52 en mijn persoonlijke favoriet: de Sennheiser E602. Raar trouwens dat een mic consequent geweigerd wordt... Hoe dan ook, je kunt de microfoons eens huren bij een normaal verhuurbedrijf en kijken wat het best bevalt.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

En nog een andere optie is eerst eens even die geluidsjongens een schop onder hun reet te geven. Zo ga je toch niet met je 'klanten' om, ook niet als het steeds anderen zijn. Zij werken voor jullie en niet andersom, ze zouden zich moeite moeten doen alles zo goed mogelijk uit te versterken.

Hoe moet ik die DOD plaatsen in de signaal-flow? Ga je daar met één van de twee bassen in, of heb je een effect-loop op je versterker? Om het helemaal felxibel te houden, zou je eventueel ook een goede (niet klikkende) A/B box kunnen overwegen om alles uiteindelijk op één kanaal je versterker in te sturen. Of heeft jouw combo twee separate kanalen? Normaal is dat bij basamps toch 1 x passief en 1 x actief in, dat door hetzelfde kanaal wordt gehaald? Met een A/B box zet je bijvoorbeeld je Hofner op A, je Fender op B, na de AB box ga je direct de DOD in, het signaal dat daar weer uitkomt gaat naar je versterker en evt. naar de PA (ruist hij als een slagschip, of bromt hij? in het tweede geval eens een actieve D.I. proberen)

Maar goed, om maar even terug bij de micro te komen: Sparky hierboven noemt net al een paar goede voorbeelden. Ikzelf ben ook aanhanger van een Sennheiser e602 voor het combo, niet écht fantastisch in een bassdrum maar WEL te gek voor een bascabinet! Anderen zweren weer bij een RE20 in de kick, iets waar ik dan weer een schijthekel aan heb, maar dat ter zijde. De MD421 is ook erg goed, maar dan vooral in combinatie met een D.I. (2 baskanalen ipv 1 dus).

Hoe ík het persoonlijk zou doen (dan laat ik de DOD even buiten beschouwing): 2 x D.I. (voor elke bas één) en 1 x e602 voor wat meer leven in de brouwerij. Maar dit hangt er natuurlijk vanaf wat tot de mogelijkheden behoort.

Hopelijk heb je wat aan mijn mening, succes verder (en schop die gasten eens!)
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Ik weet niet of het geluidsbedrijf het voor heel weinig moet doen.

Maar normaal gesproken zou een geluidsman die verstand van muziek heeft het niet fijn vinden als ie op een di een vijfsnaar en een beatlebas omgeprikt krijgt. Dat kan je namelijk niet met goed fatsoen door een instelling van je mengtafel halen. Het is dus aanzienlijk veel makkelijker om dat via twee di's en twee kanalen op de tafel in te stellen.

Als de vijfsnaar actief is en de beatlebas een vrij orgineel model dan zal het geluid via een microfoon voor de beatlesound mooier kunnen worden maar voor de vijfsnaar ga je strakheid op die lage B missen. (voor de nummers waar je ook werkelijk een vijfsnaar nodig hebt)
        lekker belangrijk!

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

citaat:Sparky hierboven noemt net al een paar goede voorbeelden. Ikzelf ben ook aanhanger van een Sennheiser e602 voor het combo, niet écht fantastisch in een bassdrum (daarom wordt hij door veel mensen geweigerd)maar WEL voor een bascabinet!
          misschien was mn post niet helemal duidelijk op dit punt .
          Met "...raar dat een mic consequent geweigerd wordt..." bedoelde ik dat ik het wel apart vind dat elk bedrijf waar de topicstarter mee te maken krijgt hem weigert een mic voor zn combo te geven!

Kan aan een aantal dingen liggen.
          1] berrie heeft altijd met budget-P.A.'s te maken en bedrijven die dingen zo simpel mogelijk houden omdat er nu eenmaal niet al teveel betaald wordt. (je kunt in een hoger segment proberen te komen...)
          2] Die D.O.D. is misschien wel echt vreselijk... [andere FX-bak fixen]
          3] Je hebt toevallig altijd met kloatzakken te maken [schoppen is hier idd een goede suggestie]

P.S. ik vind de 602 prima op kick, net in het gat in het voorvel, pakt prachtig laag, voor de attack zul je dan iets anders moeten pakken (B91) Maar idd, in zn eentje geeftie dus meestal niet genoeg hoog. en als er dan maar 1 mic is, is een beta52 of een d112 vaak een betere optie.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Wat je ook eens kunt proberen:
            Met een daarvoor [u]geschikte</u> DI het speakersignaal gebruiken.
            BV met een Monacor db100, ik weet, niet de allerbeste di die er te vinden is, maar het werkt absoluut wel.
            Dempingsschakelaar op -40 Db direct op de LS uitgang, werkt prima, en je hebt "precies" het signaal dat de bassist ook hoort, en dat dus het geluid is dat de muzikant wil hebben.
            Zo'n ding kun je makkelijk zelf kopen, kost ~40 euro, schijt aan de PA jongens, dit is waar je inprikt, en nergens anders!

Groeten van een PA jongen die niet zo halsstarrig is.

Comment

• Berrie
              • Sep 2005
              • 9

Dank voor jullie antwoorden en snelle reactie. De geluidstechnici zijn soms low-budget, soms draaien we met eigen PA en eigen geluidsman- welke gewoon een andere muzikant is, welke het vak nog grotendeels moet leren- en soms ook met professionele mensen. De microfoon wordt niet persé geweigerd, maar men vindt het niet nodig, heeft de juiste microfoon- of de kennis- niet en het voornaamste struikelblok: niet de tijd om de discussie aan te gaan, want het geluid moet op tijd gereed. Bovendien hebben wij muzikanten toch geen verstand van PA.....Ook het uitversterken van de blazerssectie waar ik in meespeel is vaak een crime. Omdat we maar een klein aantal nummers meespelen staan de mics 'in de mute' en worden op het moment dat de blazers beginnen vergeten aan te zetten. menige saxsolo was alleen te horen via de monitors.
              De 5 snarige bas zit op kanaal 1 en de Höfner op kanaal twee. DE DOD zit op de send/return. Op de DOD zitten instellingen (meest EQ)voor de beide bassen en muziekstijlen. Bovendien 'drukt' de Beatlebas veel harder en kan ik dat met de instellingen en het volumepedaal regelen.
              Met name de opmerking hierboven inzake het laag van de dikke B-snaar had ik mij nog niet gerealiseerd.
              Ik zal de komende tijd eens een paar van de door jullie genoemde mics huren en eens proberen. Dank voor jullie reacties
              Berrie

Comment

• giserke
                • Nov 2003
                • 456

een AKG C414 voor de basluidspreker plaatsen (die wel op gerichte modus zetten).
                Dit zou wel eens verrassend warm kunnen klinken
                je kunt die ook huren

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

@Giserke:

Als Berrie een C414 kan betalen, kunnen zij ook wel een beter geluidsbedrijf inhuren. Wat kost zo'n ding, € 1500,-?
                  Maar je hebt gelijk, een lekker klinkende grootmembraam kan erg vet zijn voor bas en bassdrum, wel eerder voor jazz en zo dan voor rock 'n' roll, maar er zit een kern van waarheid in.

@Berrie:
                  Een C414 is een fantastische microfoon, die je ook zeker zelf moet meenemen voor als je als blazer aan de slag gaat (er is voor live-gebruik in mijn ogen maar weinig beters wat dat betreft), maar realiseer je goed dat dit geen goedkope micro is --&gt; volgens mij zitten ze ergens rond de € 1500,- ex. maar dat weet ik niet zeker, want ik koop nooit wat.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• giserke
                    • Nov 2003
                    • 456

citaat:Geplaatst door berolios

@Giserke:

Als Berrie een C414 kan betalen, kunnen zij ook wel een beter geluidsbedrijf inhuren. Wat kost zo'n ding, € 1500,-?
                    Maar je hebt gelijk, een lekker klinkende grootmembraam kan erg vet zijn voor bas en bassdrum, wel eerder voor jazz en zo dan voor rock 'n' roll, maar er zit een kern van waarheid in.

@Berrie:
                    Een C414 is een fantastische microfoon, die je ook zeker zelf moet meenemen voor als je als blazer aan de slag gaat (er is voor live-gebruik in mijn ogen maar weinig beters wat dat betreft), maar realiseer je goed dat dit geen goedkope micro is --&gt; volgens mij zitten ze ergens rond de € 1500,- ex. maar dat weet ik niet zeker, want ik koop nooit wat.
                    heb ze al tegen gekomen voor 900euro.
                    Je kunt ze wel huren voor 20euro.

Comment

• Herwert

Hoi Berrie,

Maar als ik het goed begrijp doe je 2 bassen op 1 versterker die in de effect send-return lus een effectenbak heeft zitten. Klopt dat?

Als ik een bas moet versterken (als technicus) of ik speel zelf (als bassist) doe ik hetvolgende:
                      1) De uitgang van de bas rechstreeks in een DI. De DI heeft altijd een direct-out die dan weer in de versterker gaat. Dit is voor jou geen optie want je speelt met 2 bassen.
                      2) De uitgang van de versterker naar een DI of als de versterker een interne DI heeft (dus een XLR aansluiting) gebruik ik die ook wel eens. Helaas kunnen die ingebouwde DI's nog wel eens brommen en dan ga ik voor de gewone Jack uitgang waar ik dan een DI achterhang.
                      Bij deze optie maakt het niet uit welke bas in de versterker hangt. Dit is een goeie oplossing, de PA jongens krijgen 1 kanaal voor de bas, maakt niet uit welke dit is. WEl even checken of je effecten ook meegaan naar de mengtafel anders moet je voor optie 3 gaan.
                      3) Voor het geval je versterker geen uitgang heeft kun je nog het volgende doen.
                      Wat je wilt is na de voorversterker een signaal aftappen. Dat kan natuurlijk ook in de effect send-return lus!! Plug de uitgang van je DOD, voor hij weer terug de versterker ingaat, in een DI. Gebruikt de direct out van de DI weer terug naar de return van je versterker. Alle effecten worden meegenomen, 2 bassen worden meegenomen in 1 kanaal. Dit is de beste oplossing denk ik!!

Ik zou voor optie 2 of 3 gaan. Ik zou live, helemaal in jou muziekstijl, geen microfoon gebruiken ivm overspraak!!

Herwert.

Comment

Working...