Versterken Harp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TVV
    • Aug 2004
    • 73

Versterken Harp

Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om een harp te versterken.

Mijn eerste gedacht was om een lavalier micro in de klankkast te kleven. Zo gezegt zo gedaan. Prachtige klank, maar veel omgevingsgeluiden. Wanneer de groep begon mee te spelen begon het direct te feedbacken.

Kan iemand ons helpen.
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

2 goeie condensator microfoons in x-y opstelling op ongeveer 20 cm van de snaren,in het midden van de harp.
    Maar lastig blijft het!

Succes!!
    Groeten gaffer.

Comment

• TVV
      • Aug 2004
      • 73

Ok, maar dan blijf je toch met enorm omgevingsgeluid, en zeker met een harp (geluidssterkte tov andere instrumenten)

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Waarom denk je dat de harpiste (doorgaans) aan de rand van een orkest zit?

Comment

• wimbru
          • Sep 2003
          • 148

Oei, is dat een randfiguur?

Neen: die plaats heeft ze daar al een paar honderd jaar! Nog voor het tijdperk dat de micro uitgevonden was!

Elk instrument heeft zijn eigen plaats zodat de (gast-) dirigent steeds weet waar iedereen zit.

Bij de klasieke opstelling speelt ook het geluidsniveau een rol: lawaaimakers achteraan en naar de zijkant; "stille" instrumenten vooraan en centraal.

Ook het oog wil wat: vooraan staan de grote instrumenten aan de zijkant (met uitzondering van de vleugel). Idem voor het hout en het koper. Achteraan staan de grote dingen (bvb pauken) meestal centraal.

zie http://proto.thinkquest.nl/~jrc021/Klassiek.htm

Comment

• Frankzelf
            • Aug 2005
            • 5

Het versterken van acoustische instrumenten blijft een kunst ja, wanneer er veel gevaar voor overspraak bestaat.

Ook voor een harp zijn uiteraard vele mogelijkheden tot versterking.

Ik heb zelf diverse ervaringen met harpen, zoals:[list][*]Een paar mk-2 tjes plakken op de klankkast, verdeeld over de diverse frequentieregionen.[*]Losse condensators erbij plaatsen.[*]Een combi van microfoons in de klankkast en op de klankkast.[*]Bij luide omgevingsgeluiden werkt het ook zeer goed om audiotransducers te plakken op de klankkast. Ik werk zelf veel met Schertler Audio Transducers. Bij tal van acoustische instrumenten is dit echt dé oplossing wanneer je teveel omgevingsgeluid hebt. Het is echter wel aan te raden om deze transducers altijd in combinatie te gebruiken met een paar goede condensatormicrofoons. Ten tweede is het wenselijk om een goede parametrische eq te hebben voor deze dingen. Dit mag uiteraard op de mixer zelf. Vervolgens moet je de juiste plek(ken) zien te vinden, waar de meeste tooninformatie weg komt zodat je wel het gehele frequentiegebied binnen krijgt.[/list]

Comment

Working...