Maximaal Decibel Regelaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Melle
    • Sep 2005
    • 4

Maximaal Decibel Regelaar

hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een apparaat die het decibel gehalte binnen een bepaald peil kan houden (maximaal 71 db bv) maar hoe heet zoiets? Wanneer iemand dit weet, hoe duur is zoiets ongeveer om aan te schaffen?
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Dit heet gewoon een "limiter". Zoals het woord al zegt, kun je het geluidsniveau limiteren met dit apparaat.
    Ze zijn er in diverse soorten, maten en merken.
    OEM-limiters zijn 120 euro, de beteren gaan aan snel naar de honderden euro's. Meestal is een limiter in combinatie met andere functies, zoals een compressor.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Ja, je kunt je max spl begrenzen met een "gewone" limiter, maar er zijn apparaten die beter geschikt zijn.

Wat Melle bedoeld is een SPL-limiter, ook wel bekend ls horeca-limiter. Dateq maakt prima apparaten hiervoor. 1x (laten)inregelen -desnoods met milieuambtenaar erbij- en dichtschroeven, ook de kabels kun je er niet zomaar uithalen, redelijk hufterproof dus.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Bwa die dingen zijn allemaal wel wat te omzeilen. Wil je écht safe zitten qua milieuwetgeving dan moet je zo een dB meter plaatsen die de stroom afzet. Je kan dan de tresshold (in aantal dB) instellen.

Gaat de DJ (of wat dan ook) te luid gaat er een lamp aan. Blijft deze lamp 30 seconden aan dan valt de stroom weg van de versterkers voor 60 seconden. Gaat de lamp terug uit dan is er geen probleem

Soms is er wel wat rommel te vinden op de markt: ik heb er gezien dat een flitslamp hebben. Flitst deze 7 keer op een avond is de stroom weg. Nu kan ik je verzekeren dat geen enkele DJ (die 70% van de tijd boven zijn CDs hangt, 20% boven zijn mixer en amper 10% in de zaal kijkt, maar dan nog naar de foefkes) gezien heeft als het ding flitst...
        Ook heb ik systemen gezien wiens microfoon voor de metingen serieus piekt rond 1 kHz: met wat geroep kan je hem laten afgaan, terwijl e bass nagenoeg vol open kan staan!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Doe ons wel een lol. Als jij ergens een locatie op 71dB gaat begrenzen. Laat het even op dit forum weten. Want dan kunnen een groot aantal gebruikers weigeren er te spelen.

een feestrepertoire op 71dB spelen gaat niets worden namelijk. Als het publiek gaat meezingen gaat de stop eruit.
          lekker belangrijk!

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

citaat:Geplaatst door Poelmans

Bwa die dingen zijn allemaal wel wat te omzeilen. Wil je écht safe zitten qua milieuwetgeving dan moet je zo een dB meter plaatsen die de stroom afzet. Je kan dan de tresshold (in aantal dB) instellen.
            Alles valt te omzeilen, maar als de zaaleigenaar achter de plaatsing van deze begrenzer staat, zal hij niemand zomaar toestaan om even het rek open te schroeven om daarin te rotzooien!!! en aan de voorkant valt er niets in te regelen.

Ja, je kunt de treshhold instellen ja, maar jij bedoeld hier ongetwijfeld de max SPL, is niet hetzelfde...

Tis overigens maar net wat je veilig noemt met die stroom die plotsklaps afgekapt wordt. Als je een rek met cresten hebt staan kun je naar de stoppenkast toerennen om de automaten tegen te houden als de stroom weer opkomt.(of handmatig 1 voor 1 inschakelen) Digitale instrumenten en buizenversterkers kunnen ook beschadigd worden door plotseling wegvallen of opkomen van de stroom.....

En wie gaat die schade betalen? Denk na voordat je iemand iets aanraadt!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Melle
              • Sep 2005
              • 4

allemaal bedankt voor de informatie

ik gaf 71dB als voorbeeld omdat onze ruimte daar officieel niet boven mag komen, natuurlijk houden wij ons daar niet altijd aan maar we onderzochten wel een manier om het geluid binnen een bepaald limiet te houden wanneer wij bands zouden laten spelen.

het is iig handig dat ik weet dat het een (SPL) Limiter heet als we er een willen gaan aanschaffen

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

Hmm, waarom zijn er dan zoveel zalen die de automatisch hele drijfkracht durven weghalen als er te luid wordt gespeeld? OK voor je movingheads met hun gasontladingslamp is dit niet gezond. Maar een versterker zet je anders ook uit met een powerknop die de stroom onderbreekt. En ok, buizenversterkers is een verhaal appart, maar ik heb er persoonlijk nog geen enkele in de verhuur gezien.
                Digitale instrumenten tot slot hebben ook enkel een schakelaartje voor de tranfo

Dat terzijde: een SPL limiter die je in de signaallijn hangt zal meestal niet veel meer doen dan je signaal wegdrukken. En de meeste DJs zijn nog altijd daltonnist en weten daardoor het verschil niet tussen rood en groen.
                OK, die kunnen niet te luid gaan qua SPL door die beveiliging, maar ik heb meermaals DJs gezien die door zo een limiter (en vooral door niet door te hebben wat dat ding doet) bleven bijvijzen op hun mengtafel, tot de mengtafel gewoon aan het vervormen was. en DAN maak je OOK stukken!

Laten we niet vergeten dat de meeste SPL limiters ook moeten dienen voor mensen die niet eens weten wat clippen en vervorming betekent, ipv mekaar in het haar te vliegen over oplossingen die we hier voorleggen. Met alle SPL limiters kan je door onoordeelkundig gebruik stukken maken. Zowel stroom wegpakken als het signaal wegdrukken kan schadelijke gevolgen hebben...

Ow ja: de max SPL die je instelt is geen treshold of wat? treshold = drempelwaarde, en slaat echt niet alleen op limiters en compressors

Oh: iets wat Melle nog niet gezegd heeft: heb je een vaste installatie in je zaal of brengt een verhuurfirma bij elk feestje een installatie aan? In dat 2de geval, of als het bandje zonder PA speelt, zal je niet anders kunnen dan de drijfkracht afzetten...

Comment

• Pulse
                  • Oct 2001
                  • 666

71 db ? dat wil dus zeggen dat je in die zaal absoluut geen feestje kunt doen, een koffietafel van een begrafenis zal amper lukken zonder dat je in het donker komt te zitten.

Limiters die op 90db ingesteld staan en waarvan de meetmic een beetje ongelukkig geplaatst is is het al moeilijk om nog een leuk feestje te geven.

Pas vanaf 100db wordt het aanvaardbaar voor fuiven te doen naar mijn ervaring, en dan nog zal je de muziek eerder als relatief "stil" ervaren.
                  MVG,
                  Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Een spl limiter zal geen oplossing bieden voor een band die harder dan 71 dB gaat. Een drummer die stevig hakt maakt in zn eentje al snel meer dan 100 dB bij F.O.H van een niet al te grote gelegenheid.(Ik heb eens 115 gemeten 1 metr van de kit af....) Als dat je limiet binnen is, kun je live-bands wel vergeten.

@Poelmans, ik heb het natuurlijk over backline als ik over buizenamps praat.....

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

citaat:
                      ik gaf 71dB als voorbeeld omdat onze ruimte daar officieel niet boven mag komen, natuurlijk houden wij ons daar niet altijd aan maar we onderzochten wel een manier om het geluid binnen een bepaald limiet te houden wanneer wij bands zouden laten spelen.
                      Hoe hebben ze dat bepaald dan? Is het in een bejaardentehuis ofzo? Of staat het gebouw midden in een natuurgebied?
                      Misschien kan de ruimte wat beter geissoleerd worden, en kunnen ze er vervolgens overna denken om overnieuw te bepalen wat het maximale geluidsniveau is...
                      Ik denk dat zo'n limiter niet eens nodig is joh! Een algemeen verbod op enige vorm van geluidsversterking is nog niet eens toereikend!
                      De groeten => Micha

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

citaat:Geplaatst door sparky

@Poelmans, ik heb het natuurlijk over backline als ik over buizenamps praat.....
                        Idd, dacht ik achteraf ook aan :s

Comment

• Melle
                          • Sep 2005
                          • 4

ik kan het verkeerd hebben begrepen van onze organisatie maar ik dacht toch echt dat de gemeente bepaald had dat wij maar 71 dB aan geluid mochten produceren.

We hebben een relatief kleine ruimte (zo'n 50 a 60 vierkante meter) en we hebben vaste apparatuur. Wij zijn van plan betere apparatuur aan te gaan schaffen zodat wij vaker bands in onze studentenvereniging kunnen laten optreden aangezien daar in onze streek (Zaanstad) veel vraag naar is.

Op dit moment onderzoek ik dus hoe het met die 'limiters' zit en hoop wij dat kunnen gebruiken voor soosavonden, feesten en live bands. Als jullie hiervoor meer tips hebben zoals bv hoe hoog je het limiet moet inschakelen dan hoor ik die natuurlijk graag aan

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

Als ik het goed begrijp dient het voor een fakbar van een studentenvereniging? (allee zo noemen wij dat in België, vooral dan in het Leuvense waar ze hun eigen café hebben)

Ipv dan te investeren in duurdere geluidsapparatuur, kan je dan niet gewoon voor de paar keer dat je een bandje laat spelen een kleine PA inhuren? Als dit trouwens al nodig is, in een zaaltje van 50 a 60 m²

Ik denk dat dit budgettair (studentenvereniging heeft althans in mijn streken meestal niet veel budget ) het slimste is...

En uiteraard dan een limiter voorzien, dat dB-geile muzikanten je vergunning niet in rook laten opgaan Wel ga je dan eentje moeten voorzien die de stroom uitzet, want waar in de signaal keten ga je hem pluggen Das dan wel wat sneu voor het bandje, maar eigen schuld = dikke bult...

Comment

• Melle
                              • Sep 2005
                              • 4

we willen wel vaker dan 'een keer' bandjes laten optreden en zijn niet van plan entreegeld te vragen, verhuurkosten kunnen dan niet terugverdiend worden zeg maar.

Comment

Working...