gratis priklijsten / priklijsten overzicht op web

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Ik zie nog een andere functie voor deze tool weggelegd Showband: Offline en los van de popuniedatabase: Voorbereiding, ook al heeft een band je zijn podiumplan al gestuurd, het kan handig zijn om het hierin na te bouwen, hoeft niet veel tijd te kosten, voor de show kan het podiumplan en de priklijst dan nog doorgenomen worden en als je eruit bent dan kan een uitgeprinte 100% op situatie aangepaste priklijst +stageplan uitgeprint worden, uitgedeeld worden aan de prikkers, monitortech, backlineleverancier en FOH. Zeker op een festival waar in korte tijd veel kortgesloten moet worden, changeovers superstrak moeten verlopen en je vaak met meer dan een standaard rockbezetting te maken hebt. Het lijkt misschien overdreven, maar er zijn absoluut situaties waarin het dat zeer zeker niet is.

maareh, om even helemaal on-topic te gaan (heheh)

Geweldig iniatief, zeker weten. Maar idd een extra kolom voor de inserts in de priklijst zou een hele mooie aanvulling zijn. De monitors verschijnen als standaard met hun neus naar het publiek toe en vallen best een beetje groot uit, zo ligt het podium best snel vol (wat in de realiteit helaas ook maar al te vaak het geval is, dus in dat opzicht, okee...) 't zou ook wel fijn als de keys schuingezet konden worden. Monitortechs worden wellicht ook wel blij van een meer schematische weergave van de monitorwensen (tabelvorm)

Maar verder,.. er zit hier goed denkwerk achter, voor de meeste bands die niet op het abslolute topniveau werken, valt de realteit hier prima in samen te vatten, knap gedaan.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SM
      • Oct 2004
      • 129

citaat:Geplaatst door showband

Ten tweede is het heel goed mogelijk dat ineens een van die technici die je achteloos alvast op zijn nummer zet. Toevallig een uitstekend gekwalificeert man is, die een band aan het matsen is. Iets wat vaker voorkomt dan je denkt.
      [)] Mooiste blijft als ze je staan te kleineren en onderwijl staan op te scheppen over een ander bandje wat echt tof geluid stond te maken op dezelfde set vorig jaar. Uhhhhhh, jongens, die tech van dat bandje vorig jaar was ik ook. Alleen stonden jullie toen omhoog te likken omdat het bandje toevallig wat bekender is. :-)

S. (was overigens geen lijstje met rare wensen, maar een fijn voorprogramma op 16 kanalen)

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

mooi hulpmiddel voor bands,
        maar ik moet zeggen dat het resultaat niet apart veel beter is dan de gemiddelde priklijst die ik onder ogen krijg;
        1 de lijst zelf
        2 de plaats van de backline
        3 de monitoring

1 heb je altijd wat aan
        2 tja wat voor podium kom je?
        sta je op bevrijdingspop heb je alle ruimte, sta je in een cafetje word het stapelen
        3 monitor-op-papier-presets hetzelfde verhaal,
        bij voldoende ruimte kan alles,mag je met z'n allen op wat eigenlijk het drumpodium is....

helaas vind een zaakhouder meestal een groot podium geen goed idee elke m2 staat voor omzet en daar gaat het om.(niet overal is een stage)

however is elke nuttige info handig, kan je je toch meer in de band inleven voor het beste resultaat
        (en dat maak je samen)

komen er ridicule eisen is toch de betalende partij die beslist wat er komt,en niet zoals wel eens gesuggereerd de p.a. of de band.

de meeste problemen zijn erg simpel op te lossen door een tijdschema bij een rider te voegen,het gebeurd maar al te vaak dat de ene partij al lang klaar is en de andere op het scherp van de snede binnekomt,
        en dan is de kleinste tegenslag al genoeg voor een crises.
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Martijn Tacken
          • Dec 2002
          • 59

citaat:Geplaatst door showband

Als technicus/organisatie van dienst is het dus extreem professioneel als je om kan gaan met de psychologische problemen die dit met zich meebrengt.
          Vergis je niet: gewoon de onervaren wannabee opzij schuiven kan niet. De inmiddels vibrerende podiumstress van de muzikanten zal bij een uit zijn dak gaande eigen tech, rakethoogte bereiken. Die jongen is voor de band op dat moment namelijk de enige vertrouwde man op het podium!
          Zo herkenbaar dit, en als deze gast-techs nu eens begonnen met gewoon iets van je aan te nemen als je een helpende hand toesteekt...
          "Als zo hard start met al die overheads op het podium, krijg je dadelijk een prachtig fluitconcert..." 2 minuten later: [:0]"Dat is vreemd, hoe kan dat nou?!?!"[^]
          The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Maar dat werkt 2 kanten uit martijn, zo was ik zaterdag op een festivalletje waar het pas goed begon te klinken toen er een band kwam die zijn eigen tech bij zich had...
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

Ben ik dan de enige die vindt dat een rider helemaal niet zo uitgebreid hoeft te zijn?
              Een stageplan en een priklijst is normaal al voldoende voor een beginnende band.

Microlijst zal je toch ter plaatse moeten afspreken op meeste shows (oké, niet op de werchters en pinkpops)
              Zelfde verhaal met inserts.

Wat heb je in ***snaam aan een monitorlijst??? Dat is echt wel het eerste dat ik oversla! Als je toch oh zo speciale monitorwensen hebt zal je een eigen tech moeten meebrengen.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

citaat:Geplaatst door lifesound

Ben ik dan de enige die vindt dat een rider helemaal niet zo uitgebreid hoeft te zijn?
                Een stageplan en een priklijst is normaal al voldoende voor een beginnende band.

Microlijst zal je toch ter plaatse moeten afspreken op meeste shows (oké, niet op de werchters en pinkpops)
                Zelfde verhaal met inserts.

Wat heb je in ***snaam aan een monitorlijst??? Dat is echt wel het eerste dat ik oversla! Als je toch oh zo speciale monitorwensen hebt zal je een eigen tech moeten meebrengen.
                zoals je kan zien leggen wij de bands ook zeer duidelijk uit dat ze microfoon en monitorwensen pas moeten aangeven als ze ook echt weten wat ze willen. En anders het leeg te laten.

Je moet je wel realiseren dat door gerichte subsidies. De beginnende bands soms al heel snel ervaring hebben met vrij geavanceerde geluidstechniek. Hier in den haag doe je 'bandworkshop' op een Soundprojects set met AH 32kan tafel en alles erop en eraan. Die beginnende bandjes die daar een paar maandjes aan hebben meegedaan en wat tryouts op opstappodia hebben gedaan scheep je niet af met een afgetrapte SM58 voor een trekharmonika! [:0]

'ter plaatse moeten afspreken ' als opmerking vind ik ***sgeklaagd. Als je op een festival op de dag zelf je microfoons kiest ben jij een van de technici die niet bij zich zal hebben wat nodig is voor wat die dag het bijzonderste instrument had kunnen zijn! (whatever het is waar je niet op hebt gerekend) Uit een standaard microfoonkist bij kleine festivals voor beginnende bands zitten niet de tools voor een harmonium/viool/bassaxofoon. En je gaat dan gewoon k*twerk afleveren bij bands die dat op hun priklijst hebben ingevult! De locale organisatie kan vaak van een locale studio wel als matsdeal een speciale micro/submixertje/whatever regelen. Als jij als tech je huiswerk doet en meld dat jij voor dit instrument niet uitkomt.

(voorbeeld. ik heb al sinds 1984 een rhodespiano op het toneel staan. Het heeft tot halverwege de jaren negentig geduurt voordat PAbedrijven die zeiden dat ze de priklijst hadden gelezen. En alles zouden regelen ook [u]werkelijk</u> een actieve D.I. ervoor bij zich hadden. En ik bel altijd een paar dagen voor het optreden met de techniek om de boel door te spreken. Telkens weer kon ik mijn eigen D.I. overhandigen. Je begrijpt dat ik dan 'toch weer je werk niet gedaan he?' onder de neus van de profi-weetal-technici wrijf [}])

monitorlijst? Als je op een festival staat is er ongeveer nul tijd voor overleg over de monitormix. En jij wil dat zonder overleg met de band zelf beslissen wat ze willen horen?
                Het komt nog steeds geregeld voor dat op festivals de toetsenist begint met een intro, het publiek goed in de stemming komt, maar de band niet invalt. Want op het toneel weet de monitortech namelijk niet dat de band invalt op de toetsenist. Die natuurlijk niet in de monitors staat. twee minuten chaos is het gevolg. En die amateur-beginnende band heeft 'toetsen op alle monitors' op de priklijst aangegeven! En de betaalde reuze professionele monitortech boeit het niets! (ik zit me voorwaar op te winden! [B)])
                Bij een band met twee electrische gitaristen, toetsen en een acoustische gitariste als vocaal. Ga jij gewoon allemaal even hard bij de leadzang op de monitor zetten? Of allemaal niet? Het zou leuker zijn als je vooraf weet wie van de vier begeleiders de hoofdlijn aangeeft waar de rest op meespeelt. Als je twijfelt zou je dat moeten navragen. Geven ze geen antwoord dan is het hun probleem. Maar er zijn meer bands dan je denkt die doorhebben dat de monitortech wérkelijk met de pet ernaar heeft gegooit. Juist door dat soort dingen als het niet lezen van de priklijst.

1) Ik vind rekening houden met dat soort dingen gewoon het werk van een monitortech.
                2) En zéker niet iets waar je een eigen tech voor moet huren bij een optreden waar de band meestal niet
                lekker belangrijk!

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

even in een bestaande thread:

freeware van onze duitse buren en sennheiser:

geinig gedaan en gratis
                  lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by lifesound
                    Wat heb je in ***snaam aan een monitorlijst??? Dat is echt wel het eerste dat ik oversla!
                    Nou, als je monitors doet op festivals met zeer minimale ombouwtijden (minder dan 10 minuten), dan kun jij aan de hand van die monitorlijst al je basismix maken terwijl de band nog opbouwd. Paar kleine wijzigingen in het eerste nummer en klaar. Die monitorlijst scheelt dan een halve soundcheck die je helemaal niet hebt. Ik wordt er altijd wel happy van.

Klein festival met 6 monitorgroepjes maar 14 auxen op je tafel, dan is het helemaal fijn: volgende bandje alvast basaal mixen, outputs/inserts omprikken naar de andere auxen en klaar!
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...