LEM oké?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Opgewekt
    • May 2005
    • 13

LEM oké?

Een tijdeje geleden poste ik hier de vraag over welk mengpaneel ik het beste aan kon schaffen voor de muziek in onze kerk.
    Ik werd verwezen naar de zoekfunctie,
    (waar ik niet heel veel wijzer van werd trouwens[|)])

Uiteindelijk heb ik de Yamaha MG 16/6FX gekocht en daarbij een nieuwe versterker, de LEM procom400. Samen met wat nieuwe microfoons (shure sm80) zijn we aardig op rit. Ook heeft mij verleden week iemand een stuk wijzer gemaakt over het oplossen van feedback en "nare" frequenties m.b.v. de parametrische eq van onze mengtafel.

Wat een beetje (juiste) kennis al niet vermag

De uiteindelijke vraag hier: Wat vindt men van het merk LEM?

Aart
    Boot
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Niet het beste dat er is, maar bepaald niet slecht! Eigenlijk niets mis mee, vooral icm met de rest van wat je hebt. Belangrijker dan versterkers zijn de speakers, als de versterker netjes is, hebben de speakers meer invloed op het geluid. Die mixer is een erg leuk dingetje, vooral voor z'n geld, die microfoons ken ik niet, maar shure is best goed.

edit: die verwijzing naar de zoekfunctie was waarscheinlijk omdat je niet de eerste was hier op het forum die vroeg wat ze konden kopen voor een nieuwe set, omdat er al heel wat mensen hier zijn geweest die met alle verschillende soorten toepassingen en budgetten een set of mixer wilden kopen, zou je daar best wat kennis van kunnen opdoen.
    De groeten => Micha

Comment

• Opgewekt
      • May 2005
      • 13

Oke. Op dit moment gebruiken wij de speakers van het dorpshuis waar wij kerken. Zijn wel goed denk ik. Maar de hurricane serie (inclusief de monitoren) van LEM trekt mij ook wel gezien de kosten hiervan. En ik ben er inmiddels wel achter dat low budget inderdaad lang niet altijd slecht hoeft te zijn.
      De mics zijn trouwens de sm58 (typefoutje) en waar ik verleden week ook achter kwam dat de monitoring misschien wel het belangrijkste is van je mixing. Heb ik zwaar onderschat!!
      Boot

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

voor velen is de sm58 nog steeds een van de allerbeste mikes. Wat bedoel je met monitoring van je mixing? Belangrijk als je speakers gaat kopen is luisteren en vergelijken, luister niet alleen de huricane serie van LEM, maar probeer ook andere merken zoals HK-audio, EV enz. Dan krijg je een prijs-kwaliteit vergelijking voor jezelf, en staar je je niet alleen blind op LEM. Ik heb 2 paar speakers gehoord van lem, en van beide was ik niet zo onder de indruk, dat betekend uiteraard niet dat alle speakers van LEM slecht klinken!
        De groeten => Micha

Comment

• Opgewekt
          • May 2005
          • 13

Ga ik doen, naar meerdere merken luisteren. Ik hoop hier nog wat meer tips te krijgen tav van betaalbare goede merken.
          Met het monitor gedeelte van de installatie en afregeling valt en staat de kwaliteit van je input zeg maar. Dat had ik onderschat. Momenteel bestaat het monitor systeem uit twee actieve dap speakertjes en dat is niet echt prettig voor de zangeressen. Aangezien deze ook nog niet heel erg ervaren zijn een beangrijk gegeven.
          Kortom, ik moet nu eigenlijk als eerste op zoek naar een goed en betaalbaar monitor systeem. (ik spaar er voor en het budget is circa 250 euro per maand, dus heel duur duurt heel lang, zogezegd)
          Boot

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

Ok, als je kijkt naar budget spul, zou ik als ik jou was zeker kijken naar HK-audio, EV (heeft ook hele dure spullen, maar sommige spullen zijn best goedkoop, en toppers kwa prijs-kwaliteit zoals de SX300), verder kan behringer interessant zijn, hun monitoren zijn nog best te pruimen. DAP spul is idd niet echt goed, maar onbruikbaar is het niet als je niets anders hebt, en als je al 2 actieve kastjes heb hoeft dat zeker niet slecht te zijn. Verder ben ik ook zoiets als 'hoofd-techniek' bij ons in de kerk, en wij geven het dagelijks-bestuur (regelt alle practische zaken van de kerk) jaarlijks een begroting, waar natuurlijk een akkoord over moet worden bereikt, wij zijn niet de enige kerk die dat doen. Aangezien de geluidsapparatuur nogal een indrukwekkende invloed heeft op de verstaanbaarheid van de preek en de liederen die worden gezongen, zijn de meeste kerken niet te beroerd om hier jaarlijks wat geld aan uit te geven.
            De groeten => Micha

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

voor dit gebruik is de K-112 van DAP als monitor zeker niet slecht.
              Filter aanpassen, EQ erop en gaan maar...

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

citaat:Geplaatst door Opgewekt

Momenteel bestaat het monitor systeem uit twee actieve dap speakertjes en dat is niet echt prettig voor de zangeressen. Aangezien deze ook nog niet heel erg ervaren zijn een beangrijk gegeven.
                Zelf heb ik ook wel eens wat gedaan met de goedkoopste DAP-Speakers die er zijn (de MC10 als ik het goed heb) als monitoring voor wat bandjes, maar die waren uitermate tevreden over hun strakke monitoring! Dit kwam niet in de eerste plaats door de speakers, maar doordat er een redelijke versterker voor zat, en een (ook niet duur) 15-bands equaliser van Behringer. De mix werd ook gedaan op de Yamaha MG 16/6 FX, met een compressor-limiter voor de zang (die MG's hebben nogal last van oversturen, bij niet zo gek veel input al). En iedereen was tevreden.
                Boven in de grote zaal van de kerk waarin dit was hangen al jaren 2 LEM-speakertjes (oudere serie, 200Watt RMS) en ondanks dat die op volle toeren draaien klinkt het wel aardig (ook hier wel een 31-bands EQ tussen zetten voor een goed resultaat). Nu valt er op een A&H GL2000 ook wel redelijk te mixen natuurlijk ...

Maar wat ik wou zeggen: van elke speaker is wel íets te maken... en zeker voor een kerk in een dorpshuis kan een EQ voor de monitoring al genoeg doen. Dat is nog altijd goedkoper dan weer nieuwe speakers aanschaffen (over budget gesproken), en die Equaliser is altijd weer te gebruiken voor je nieuwe monitors (of e.v.t. je zaalspeakers), als het toch niet het gewenste resultaat heeft gegeven.

Comment

Working...