van stereo naar mono

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

van stereo naar mono

kheb een vraag,
    misschien simpel maarja.
    hoe gaat ge van een stereo signaal naar een mono signaal.
    wel zonder verlies van de klank of een stuk van de klank.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het optellen van het linker en rechtersignaal is meestal de manier die de voorkeur verdient, aangezien alle informatie dan behouden blijft en de verhoudingen het minst verstoord worden. het gebruiken van het linker of rechterkanaal is ook een mogelijkheid, alleen wel eeen beetje tricky omdat je dan dus wel informatie kwijtraakt en verhoudingen ernstiger verstoord worden.

Hoe je dat in de praktijk doet hangt af van de situatie en de materialen die je tot je beschikkingen hebt. Aangezien deze vraag in het liveforum staat zou ik ervanuit kunnen gaan dat er een mixer in het spel is waar je simpelweg alles in het midden gepanned houdt of de mono-uit gebruikt, of een matrix...

Maar ik vermoed dat het gaat om een geluidsset waar alleen een D.J.-mixer aan hangt....

je zou een simpel mixertje kunnen gebruiken.
    In het geval het signaal gebalanceerd is, heb ik ook wel eens van de meze methode gehoord: een Y-kabeltje waarbij de hot van het ene kanaal wordt gebruikt en de cold van het andere kanaal. Alle massaas worden verbonden. Zou goed kunnen werken, heb het alleen zelf nooit geprobeerd, zou dus ook problemen kunnen geven, zeker als je niet alleen dingen mono aan gaat sturen en andere dingen weer stereo, maar evt het proberen waard.

Verlies van klank zul je altijd houden, simpelweg omdat de meeste producties een stereomix als uitgangspunt hebben. Tuurlijk wordt er meestal rekening mee gehouden dat de mix in mono ook nog moet klinken (fase-checks), maar een stevig gedeelte van de "grootheid" van de sound komt door meervoudig opgenomen patijen die gepand zijn en door stereoreverbs en andere effecten. Als je dit weer op elkaar gaat klappen, klinkt het nu eenmaal een stuk minder groot. Een stereomix klinkt het best zoals hij bedoeld is: in stereo...
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• vegapower
      • Nov 2004
      • 355

bedoeling is, ik heb een pa tafel een mitec performer 32.
      deze kan ik mono zetten maar dan gaat het geluid echt een heel pak minder + mijn effectenprocessor werkt dan niet + de rack moet ook dienen voor mijn dj setup en daar staat geen knopje sterio - mono op. Dus mijn versterkers staan paralel. er zit een nexo processor tussen om de boel wat in de hand te houden. hetlinker kanaal van deze processor dient om de sub versterker te begrenzen. het rechter kanaal om de mid hoog versterker te begrenzen. nexo werkt ook via de uitgangen van de versterkers, deze meet de spanning. in dit rack word soms ook de sub versterker voor sub en de mid hoog versterker voor de monitors gebruikt (dan staat deze amp op full range) dus werk is steeds met mono signaal. links en rechts samenhangen ishetzelfde als uw vingers in het stopcontact te steken. niet vergeten geluid is wisselspanning. en in sterio is links en rechts niet altyd gelijk dus.... weet niemand waar ge iets voor kunt kopen of zelf bouwen?

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Wel, dan is het simpel met de mitec, mix mono en gebruik alleen links of rechts uit. (duh...) Voor het geval van de dj-set heb ik al 2 opties aangedragen. Vindt je die hot-cold-merge-optie niets, dan kun zoals gezegd een minimixertje aanschaffen. Er is niemand -ook weer vanwege reeds vermelde redenen- die met een wonderapparaat aan gaat komen waardoor stereo-producties in mono even goed klinken als in stereo, dus geef die hoop vooral op.

Is het niet iets om in stereo te gaan draaien? Er zijn meer mensen die dat schijnen te doen...[8D]
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...