Yamaha GA32/12 die lekt over de auxen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parasound
    • Jun 2005
    • 16

Yamaha GA32/12 die lekt over de auxen

Een yamaha ga32/12 die lekt over de auxen, dwz bijvoorbeeld de cd-speler staat ergens op kanaal 18 en 19 met alle aux send knoppen op nul, en toch hoort men op het podium geluid over de monitors die op de auxen zijn aangesloten, of bijvoorbeeld een bassist die ook te horen is op de monitors terwijl ook bij hem alle auxen op nul staan.

Hoewel dit geen echt dure tafels is, toch vreemd.
    Iemand toevallig dezelfde ervaring met zo'n tafel ?
    RTJ
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Nee, maar het lijkt me dat deze tafel toch wel boven de prijsklasse zit waarin je dit soort onvolkomenheden mag verwachten. Volgens de manual zou de input/output crosstalk beneden de -70 dB moeten liggen. Ik weet echter niet precies hoe je die waardes uit moet leggen. Maar als het betekent dat de demping tussen input en aux-out 70 dB zou zijn, dan lekt het dus volop, want ondanks dat -70 een stevige demping is, is een op -3dB ingeregeld signaal dan altijd nog -73dB... Als je auxmasters dan ook nog eens boven de 0 dB staan gaat het nog weer een stukje harder.

Als dit is hoe de specs uitgelegd mogen worden, dan zou het kunnen kloppen. Als het anders in elkaar zit, zou ik het ook wel graag willen horen.

Je aux-masters niet verder dan nodig opendraaien kan evt al helpen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Helaas heb ik ook dezelfde ervaring.
      Erg hinderlijk.

Verder is er waarschijnlijk niet veel aan te doen

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Klopt bij die tafels, maar k geloof dat die stereokanalen (als het goed is heb je em daar toch opzitten?) nogal gevoelig zijn.
        Zoals Sparky al zegt, het is een soort mix style ook. Als je met dat soort tafels werkt moet je iets netter mixen dan normaal. Als je zorgt dat je inputs niet zo boven de 0db uitkomen, maar er ook niet echt onder zitten, hoef je je auxen ook niet zo ver open te draaien om toch al flink wat output te hebben.
        De groeten => Micha

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Heb dezelfde tafel.Je moet er inderdaad op letten dat je nergens boven de 0db gaat.Dan is de tafel best te gebruiken.Daarom is hij ook niet steeds inzetbaar als er verschillende techniekers moeten mixen.

Comment

• parasound
            • Jun 2005
            • 16

Het probleem doet zich ook inderdaad meestal voor als er een andere geluidsman komt mixen(zo'n petje).
            Duidelijk een probleem waar we mee moeten leven, dat lekken dan he.
            Kom zelf overigens niet boven de 0 db maar dat helpt niet echt.
            RTJ

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

@ Parasound: Petje!?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• parasound
                • Jun 2005
                • 16

Petje :

geluidsman met een zwart shirt, scheerapparaat defect, peukje biertje
                niks is goed alles wat fout gaat licht aan de apparatuur,en een pet die tot ver over de ogen zit. zo'n vriend die er voor zorgt dat ik m'n kinderen vertel dat ik disckjockey ben ipv geluidsman.
                RTJ

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

Het klinkt als een aarde/voedingprobleem/ontwerpfout...
                  Ik zou verwachten dat je het probleem minder hebt als je de kanaalsends juist harder zet (dus zachter ingainen) waardoor het verschil tussen auxpot dicht en auxpot open groter word (je moet dan natuurlijk automatisch de sends verder openzetten)... Maar dit is niet zo? het gebeurd vooral als je te hard op het kanaal binnenkomt? een (antipetje) modificatie zou dit probleem kunnen oplossen....
                  knoppen en waarden :)

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Meestal komt het doordat dat juist gebeurt, alles wordt zacht ingegained, maar de cd-speler op de stereo-kanalen komt hard binnen, omdat die met de gain helemaal naar beneden op die tafel vaak al net iets over de 0-db komt. De master-aux-send wordt dus vol open gedraaid, en de cd-speler tetterd lekker mee.
                    De groeten => Micha

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

@ Doc dB: Wat ik bedoel is de auxmaster verder dicht, zodat je de auxen op het kanaal verder open moet draaien, waardoor het verschil tussen iets dat je wel of niet naar die aux toe stuurt groter wordt.

@ Parasound: Aha, een beetje zoals dit misschien?

Discover, share and connect with culture, creativity, sound, images and people.

Want dan voel ik me aangesproken

Comment

• parasound
                        • Jun 2005
                        • 16

Ja een beetje zoals dat alleen nog een paar dagen niet scheren.
                        En natuurlijk gelijk als je binnenkomt, vertellen op wat voor een grote belangrijke optredens je allemaal geluid hebt gedaan.
                        (als ik al die geluidsmensen moet geloven dan staan er op elk bekend festival zo'n 10 mensen achter de tafel)
                        RTJ

Comment

• Tristan
                          • Oct 2004
                          • 121

Ik lees hier dat het vaker voor komt met deze tafel, zelf gebruik ik een zelfde van een oude maar toch onbekende leeftijd en heb nog helemaal geen problemen gehad.
                          tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Puh, Mneer u ztieggmatiziert!! [8D]

Comment

• Henk de geluidsman
                              • Jun 2005
                              • 75

Is er al eens onderhoud aan die tafel verricht ?
                              misschien eens goed schoonmaken die potte.
                              Dat model draait al een tijdje mee, hoe oud is de tafel ?
                              nvt

Comment

Working...