speakers & cabinets opgebrand

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

    #1

    speakers & cabinets opgebrand

    Dit weekend op productie een EAW SB1000 subbas kast in brand gevlogen tijdens het spelen. Werd weliswaar gebruikt op een truck op cityparade, in vol vermogen, maar dit was iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt.
    Linkse 18" is in brand gegaan,rechter is gevolgd waarna geluidsissolatie ook beginnen branden is. Zoals ik op eerste zicht kan zien is het karton van de cone beginnen branden... Stonden op elke truck brandblussers, dus was wel meteen opgelost.

    Maar, heeft er iemand hier ook soortgelijke ervaring mee, dat een speaker zichzelf in brand zet, gewoon op normaal gebruik (versterkers en presets klank volgens standaard gegevens, met omnidrive en PL4.0 amps, dus geen low-budget stuff ertussen), wetende dat ik er vandaag de cone heb uitgehaald en deze zelfs niet verbrand was of schuurde of dergelijke (dus speaker was technisch gezien nog 100% in orde, waarbij weliswaar alles wat brandbaar was weg is).
    --- watt ever you want ---
  • som
    • Nov 2002
    • 787

    #2
    als de brand niet in je spoel is begonnen lijkt het me meer iets van buitenaf (ingeschoten peukje oid)
    het lijkt me sterk dat door de wrijving/mechanischeactie het klankbord ontvlamt.
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

    Comment

    • CyberNBD
      • Aug 2000
      • 1318

      #3
      Als het niet van buitenaf gebeurd is zou ik eerder denken dat de isolatie eerst is gaan branden door een oververhitte spoel/magneet oid, en dat de isolatie vervolgens de rest heeft aangestoken.
      CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

      Comment

      • Freaky Spike
        • Oct 2004
        • 34

        #4
        een of andere brandbaar goedje erin gesukkeld?
        Niels

        Comment

        • Rudy Vorstenbosch
          • Jun 2001
          • 1429

          #5
          Foto's????

          Comment

          • Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

            #6
            Zal een van de dagen fotos proberen te plaatsen. Is zeker niet van buitenaf gekomen, aangezien de kast volledig gesloten was.
            En volgens onze eerste vaststellingen is het karton van de speaker eerst beginnen branden.
            --- watt ever you want ---

            Comment

            • Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

              #7
              ik denk ook aan een combinatie van extreme temperaturen die dag + normale gebruikswarmte.

              De dag ervoor had het chassis van men rodec wel tegen de 30 graden ofzo. En dan heb ik het over de linkeronderhoek, dus niet waarde voeding zit. Dat was snachts, cityparade was in volle zon...

              Comment

              • LSD
                • Jul 2002
                • 152

                #8
                was er iets te zien aan de connectoren op het chassis (waar je speakerkabel aan zit)?
                misschien slecht contact gehad, hoog vermogen erop, kan flink warm worden...
                koperdraadje zit meestal wel vast aan het karton alvorens naar de spreekspoel te gaan.
                ----------------------------------------------
                Tja... een uit de hand gelopen hobby is ook een hobby
                ----------------------------------------------

                Comment

                • Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

                  #9
                  Probleem lag zeker niet aan slecht contact of dergelijke oorzaken, systeem is volledig normaal gebruikt en perfect in orde.
                  Speaker is gewoon in brand gegaan door wss een combinatie van gebruik en de tropische hitte, heb trouwens de laatste dagen wel meer materialen die de hitte niet aankunnen (boordcomputers van trucks die doorslagen, computers van alarmsystemen die erdoor gaan, mixers die voedingen doorbranden etc etc)

                  Iemand algemeen nog problemen gehad met de hitte van afgelopen dagen ?
                  --- watt ever you want ---

                  Comment

                  • Husss
                    • Jul 2003
                    • 220

                    #10
                    Heb ooit gehoord van iemand die bij een EV Deltamax licht uit de kast kreeg. Een bezoeker gaf dit door aan de technicus. Het bleken overslaande vonken te zijn tussen de draden welke van aansluit terminal van het chassis naar de conus lopen! Dit zou een begin tot brand kunnen zijn[:0]

                    Comment

                    • Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

                      #11
                      citaat:
                      en de tropische hitte, heb trouwens de laatste dagen wel meer materialen die de hitte niet aankunnen (boordcomputers van trucks die doorslagen, computers van alarmsystemen die erdoor gaan, mixers die voedingen doorbranden etc etc)
                      Snap dit niet helemaal dan. Croatie e.d. heen geweest, sommige plaatsen zelfs 40 in de schaduw (das warm!), de apparatuur gaf geen kick! Liep perfect, geen problemen met wat dan ook, lampen branden niet door enz.
                      Het voelt hier in Nederland veel warmer aan omdat het veel vochtiger is, maar dat maakt de apparatuur niet uit hoor! In afrika, egypte, woestijn enz. rijden ook allemaal vrachtwagens, staan ook computers, alarmsystemen, alles erop en eraan. Dat gaat toch ook niet zomaar stuk?
                      Ik zou nog even verder zoeken, of geef me maar een verklaring waarom het hier ineens wel zo zou zijn.

                      edit: Denk eens na over de dingen die je nodig heb bij brand: Zuurstof, volop aanwezig, brandstof, hangt er vanaf... en een ontbrandingstemp.
                      Als er stof ergens in je kast gekomen is waar het niet hoort, kan dat ontbranden, ergens tussen je spoel ofzo, zelfs een spinnetje (het moet beroerd gaan, maar het komt ook niet zo vaak voor []) kan brand veroorzaken, als er genoeg spanning is kan ie sluiting maken...
                      De groeten => Micha

                      Comment

                      • Kevin_DM
                        • May 2003
                        • 577

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Ibvee

                        citaat:
                        en de tropische hitte, heb trouwens de laatste dagen wel meer materialen die de hitte niet aankunnen (boordcomputers van trucks die doorslagen, computers van alarmsystemen die erdoor gaan, mixers die voedingen doorbranden etc etc)
                        Snap dit niet helemaal dan. Croatie e.d. heen geweest, sommige plaatsen zelfs 40 in de schaduw (das warm!), de apparatuur gaf geen kick! Liep perfect, geen problemen met wat dan ook, lampen branden niet door enz.
                        Het voelt hier in Nederland veel warmer aan omdat het veel vochtiger is, maar dat maakt de apparatuur niet uit hoor! In afrika, egypte, woestijn enz. rijden ook allemaal vrachtwagens, staan ook computers, alarmsystemen, alles erop en eraan. Dat gaat toch ook niet zomaar stuk?
                        Ik zou nog even verder zoeken, of geef me maar een verklaring waarom het hier ineens wel zo zou zijn.

                        edit: Denk eens na over de dingen die je nodig heb bij brand: Zuurstof, volop aanwezig, brandstof, hangt er vanaf... en een ontbrandingstemp.
                        Als er stof ergens in je kast gekomen is waar het niet hoort, kan dat ontbranden, ergens tussen je spoel ofzo, zelfs een spinnetje (het moet beroerd gaan, maar het komt ook niet zo vaak voor []) kan brand veroorzaken, als er genoeg spanning is kan ie sluiting maken...
                        Tsja,ook niet echt logische verklaring voor, maar ik rijd zelf met volvo FH12 - 1.5 jr oud, en boordcomputer is laatste 2 weken volledig aan doorslaan.
                        De volledige alarmcentrale in appartementsblok van ons is gisteren erdoor gegaan, computer overhit.
                        En klankset is dus ook in brand gegaan, met een cabinet die 100% afgesloten was (grill, mousse 20mm voor grill etc), dus sigaret of dergelijke die erin gekomen is valt buiten opties.
                        Kabelcontacten gecheckt, waren volledig in orde (na brand dus), dus blijft van mogelijkheden niet veel meer over dan isolatie die ontvlamd is.
                        En verder idd de aandrijving van een technics PU die het begeven heeft, overhit...

                        En ik kom genoeg in die 'tropische landen' maar meestal staat apparatuur daar wel op een ge-airconditionende plaats. Nu staat de apparatuur (zwarte apparatuur) in vlakke zon, op trailer, met generator die onmogelijk te aarden valt, bewegende ondergrond en in kleine ruimtes. Misschien iets te veel storende factoren bij elkaar...

                        Daarmee vroeg ik me dus ook af of er iemand soortgelijke ervaringen had, want had het zelf nog niet meegemaakt, en ben toch al redelijk wat worldwide tegen gekomen...

                        Heb foto's van cabinets ook, maar geen flauw idee hoe ik die geplaatst krijg... zal even aan mn webmaster vragen...
                        --- watt ever you want ---

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

                          #13
                          foto'd plaatsen: zet ze op een server, vermeld de url tussen de foto tags en wij kunnen ze ook zien[]
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

                            #14
                            Zijn dan best wel veel factoren bij elkaar, maar dan nog, een speaker is niet zo'n plastic dingetje zoals oa een alarm. Vind het ook vrij logisch dat niemand dat ooit eerder heeft meegemaakt daarom [:P]. Verder wil ik nog even mijn medeleven betuigen, omdat je mooie kastje naar de !@#$%^ is, ik zou het nogal jammer vinden als het mijn kast was iig
                            De groeten => Micha

                            Comment

                            Working...