Subs onder mijn w-bin's?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

Subs onder mijn w-bin's?

Hallo Medeforumers,

Ik draai al een hele tijd met een SA w-bin setje en nou ben ik altijd erg tevreden over het geluid, maar nou stond ik laatst op een heel groot open veld, met veel wind en ik kreeg vaak te horen (ook omdat de w-bin's echt op hun max. stonden vanwege de harde wind en het grote open veld) dat het geluid hol en bol klonk op een afstand (weinig strak en weinig sub)

Is dit vanwege de moeilijke omstandigheden, of zou ik is moeten denken aan 2 subjes die onder m'n SA 4518 w-bin's passen (61x74 als ik het goed heb)?

Vlak voor de boxen en tot een meter of 10 voor- en achter de boxen een superstrak laag geluid (voor een w-bin dan) en natuurlijk veel rendement tussen de 70 en de 200 hz! en ook heeeel ver achter de boxen veel gedreun, maar dat is ook bekend van de w-bin, maar op grote afstand 'voor' de boxen (50 meter en verder) een beetje bol geluid dus, het mid- en hoog klonk trouwens ook niet zo lekker door de wind, maar reikte wel ver..

Nu to the point:

Moet ik nu denken aan 2 subjes om een gat van 18 tot +/- 60 hz te overbruggen? (deze subjes moeten dan ook aardig wat rendement hebben om 'uberhaupt' waarneembaar te zijn, en waarschijnlijk liefst ook hoorngeladen)
    Of moet ik gewoon hopen dat ik volgende keer weer tussen 2 flats (zonder wind) of in een zaal mag spelen?[]

groeten Bart

P.S. Ik gebruik(te) trouwens voor mijn Stage Accompany SA 4518 w-bin's de QSC MX-3000a versterker (zoals ik altijd voor mijn w-bin's gebruik als jullie toevallig vaker posts van mij lezen)

dit is een foto van 'een' SA 4518 w-bin (voor de mensen die hem evt. niet kennen[:I])
    Bart
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

Had je er per kant 1 of meerdere?
    master-qsc en de rest

Comment

• Klaaske
      • Jun 2003
      • 571

citaat:Geplaatst door Barthezz80
      Nu to the point:

Moet ik nu denken aan 2 subjes om een gat van 18 tot +/- 60 hz te overbruggen? (deze subjes moeten dan ook aardig wat rendement hebben om 'uberhaupt' waarneembaar te zijn, en waarschijnlijk liefst ook hoorngeladen)
      18-60hz, hoorngeladen en een hoog rendement ? Dat word in ieder geval een GIGANTISCHE kast...Iets wat me wel wat voor je lijkt, is de X-1 van Rog Mogale,

<font size=\"1\">
      Groeten,
      Jaap
      <b>
      -[GSXke :)]-
      </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

citaat:Geplaatst door Klaaske

18-60hz, hoorngeladen en een hoog rendement ? Dat word in ieder geval een GIGANTISCHE kast...Iets wat me wel wat voor je lijkt, is de X-1 van Rog Mogale,
        Dit is zeker een mooi kastje, maar haalt ie echt 'laag'? en is dit hoorbaar in combinatie met die grote w-binnen?
        ik zie het wel zitten om te bouwen!
        wat voor speaker kan er het beste in?
        en hoeveel inch?
        en heb je er meerdere nodig om laag te krijgen? (stacking)
        of kan je gewoon 1 of 2 neerzetten en heb je dan al aanvullende sub?
        tot hoe laag gaat ie, staat 30 hz, maar is dit ook haalbaar op hoog volume?
        en kan ik het beste mdf of hoogwaardig multiplex gebruiken? of (wat ik zelf altijd doe) buitenkanten multiplex en de speaker'baffle' MDF?

heel veel vragen dus..

ik ben erg nieuwsgierig!

groeten Bart
        Bart

Comment

• Sander Scheepstra
          • Oct 2000
          • 112

Je hebt het over afstanden van 50 tot 60 meter!
          En ik begrijp uit je verhaal dat je een enkele W-bin per kant hebt liggen gevoed door een MX3000.
          Da's een setje voor een sportkantine o.i.d. maar niet voor een openlucht evenement op zo'n groot veld.
          Als ik over zulke afstanden een klus zou moeten doen dan zet ik toch minstens 4 dubbel 18" subs per kant neer en zorg ik dat er een line array hangt of een goed hoorngeladen systeem met eventueel een delaystack en voldoende versterkervermogen.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

op dat soort locaties een stuk of 4 wbins per kant, met de hoogvermogendrivers, kom je er misschien. 6 a 8 per kant, okee. Maar 1 per kant, en openlucht 60 meter, is typisch geval van onmogelijk.

en dat ligt niet aan de karakteristiek, maar aan het vermogen dat je verstookt. En das te weinig.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

De X1 heeft een f3 van 30 Hz (das laag). Wordt het liefst geladen met de zwaarste 18" Void die je kunt vinden, haalt dan ruim 132 dB (theoretisch) maar houdt er na 20 mtr echt wel mee op, zeker buiten.

Mvg Johan

Comment

Working...