Electro Voice CP3000s op het laag

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djsjoerd
    • Sep 2002
    • 58

    #1

    Electro Voice CP3000s op het laag

    Ben me aan het orienteren voor een nieuwe versterker voor op het laag. Dit gaan naar alle waarschijnlijkheid 4 EV RX 118 baskastjes (600 Watt @ 8 Ohms) worden. Mijn vraag is nu: Is de CP 3000s geschikt om te gebruiken op deze kastjes (1100 Watt @ 4 Ohms). Ik wil dus 2 kastjes per kant gaan draaien. Of valt het laag tegen in verhouding tot een P3000? Het lage gewicht en de gunstigere prijs zijn in ieder geval een voordeel van de CP3000s. Of hoe presteren 2 P1201 versterkers (1 x 1200 W @ 4 Ohms). Deze hebben als voordeel dat ze al ingebouwde procesmodules hebben. Of zijn er beter alternatieven in deze prijsklasse?
  • Guus
    • Oct 2003
    • 104

    #2
    citaat:Geplaatst door djsjoerd

    Ben me aan het orienteren voor een nieuwe versterker voor op het laag. Dit gaan naar alle waarschijnlijkheid 4 EV RX 118 baskastjes (600 Watt @ 8 Ohms) worden. Mijn vraag is nu: Is de CP 3000s geschikt om te gebruiken op deze kastjes (1100 Watt @ 4 Ohms). Ik wil dus 2 kastjes per kant gaan draaien. Of valt het laag tegen in verhouding tot een P3000? Het lage gewicht en de gunstigere prijs zijn in ieder geval een voordeel van de CP3000s. Of hoe presteren 2 P1201 versterkers (1 x 1200 W @ 4 Ohms). Deze hebben als voordeel dat ze al ingebouwde procesmodules hebben. Of zijn er beter alternatieven in deze prijsklasse?
    Beste DJSjoerd,
    Mijn ervaring is dat de CP3000s uitstekend werkt voor de genoemde baskasten. De klank is echt goed. Een nadeeltje van de CP3000s is dat de versterker op 1 kast (8 Ohm) nmm relatief weinig vermogen levert. Het beste is dus de CP3000s op 4 Ohm te gebruiken.
    De P3000 blijft voor sub een uitstekende versterker. Deze is ook tot 2 ohm te belasten. Verder levert de amp ook bij 8 Ohm nog een aanzienlijk vermogen. Nadeel, tja dat zware gewicht.
    Uitgaande van jouw situatie, 2x RX118s per kant zou ik persoonlijk kiezen voor de CP3000s.

    de Guus

    Comment

    • BlackLight_Frank
      • Feb 2004
      • 143

      #3
      Wij hebben sinds begin dit jaar ook 2 x CP3000S voor de RX 118's en 2 x CP2200 voor de RX 212's. T.o.v. de P1201 en P1202 versterkers geeft het wel een heleboel meer dynamiek in je totale systeem. Je pompt inderdaad niet het maximale in je baskasten, maar zoals wij max. 4 118's en 2 212's per kant hebt staan, heeft de bas toch voldoende over t.o.v. het hoog.
      Het zal ook wel komen door de instellingen in de DX-38, die wel niet helemaal gelijk zullen zijn dan de insteekkaarten in de P2101 en P1202 versterkers, terwijl dat toch ook fantastisch klonk (zonder EQ!).
      Maar met de CP versterkers, met een DX-38, haal je er toch wel meer uit en klinkt het geheel net iets voller.

      Groeten,
      Frank
      Gewoon een uit de hand gelopen hobby, verder niets geen bijzonders.

      Comment

      • djsjoerd
        • Sep 2002
        • 58

        #4
        Ik ben nu aan het denken om mijn P 1202 voor de RX 115 /75 topkastjes (die ik al reeds bezit), te gaan vervangen door een CP3000s. Dus op het mid/hoog een CP3000s op 8 Ohm draaien, en op het laag een CP3000s op 4 Ohm draaien met 2 RX 118 per kant. Is dit een vooruitgang voor mijn tpkastjes tov de P1202 (vind dat hier te weinig vermogen uitkomt eigenlijk)? En welke processor is raden jullie hiervoor aan (tot ca. 1500 euro), de originele EV DX 38, of werkt een DBX Driverack 260 of een BSS net zo makkelijk?

        Comment

        • RDH
          • Aug 2001
          • 298

          #5
          citaat:Een nadeeltje van de CP3000s is dat de versterker op 1 kast (8 Ohm) nmm relatief weinig vermogen levert. Het beste is dus de CP3000s op 4 Ohm te gebruiken.
          Als ik het goed heb is de CP3000s een lichtgewicht amp met schakelvoeding? Ik heb zelf ook een amp met schakelvoeding en ik kom hetzelfde verschijnsel tegen, op 4ohm geeft hij (in verhouding genomen) gewoon veel meer vermogen. Op 8 ohm gaat hij zo de clip in, en vind ik het vermogen enorm tegenvallen.

          Comment

          • Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

            #6
            Ik raad je een QSC PL 4.0 aan. Geweldige sound, enorme power (ook op 8 Ohm), super lichtgewicht. Het enige nadeel: de prijs.

            Succes nog!

            Kristof

            Comment

            • djsjoerd
              • Sep 2002
              • 58

              #7
              QSC PL 4.0 is inderdaag nog een stuk duurder als de EV CP3000s, maar levert wel iets meer vermogen, en heb tot nu toe alleen maar goede dingen over deze serie gehoord, dus wellicht een goed alternatief!
              Zou de volgende configratie dan iets zijn: QSC PL 4.0 op het laag, en QSC PL 236 op het mid/hoog? En hoe zit het met het stroomgebruik van dit setje?

              Comment

              • Remco vd Werff
                • Apr 2001
                • 753

                #8
                Ik gebruik zelf een PL4.0 voor oa. laag van een bi-amp top en dan een PL230 voor het mid-hoog, prima combinatie. Draait goed op 1 groep.
                Groeten, Remco

                Comment

                Working...