DI aansluitkast

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

DI aansluitkast

Beste forumlezers,

Aankomende zaterdag moeten wij in het dorp (Roden) het geluid verzorgen voor het (openings)podium van het Midzomerfestival.

Vanavond kregen we nog snel even doorgemaild wat ze van onze kant verwachten; een DI box voor het aansluiten van de keyboards.

Zo'n ding hebben wij niet in huis, want wij zijn er altijd vanuit gegaan, je pakt van een keyboard toch gewoon de line-out en die gooi je op een line-in van je tafel. Maar goed zij 'eisen' dus een DI.

Hebben we die [u]echt</u> nodig? (Mijn kennis: een DI zorgt ervoor dat het uitgangssignaal van een elektrisch instrument geschikt gemaakt wordt voor op de mengtafel, heb ik dit goed begrepen?)

Ik hoop van jullie enige uitleg te ontvangen,

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het zou goed kunnen gaan zonder, maar het zou ook kunnen storen. En dan sta je daar... en dan?

Wat een D.I. doet en wat gebalanceerde signalen zijn en waarom je die wilt gebruiken, dat valt allemaal hier op het forum te vinden. Je kunt natuurlijk alles op de harde manier leren, maar maak je leven aangenamer en schaf die dingen aan, kost de wereld niet en het zijn simpelweg tools die je nodig hebt.

Veel succes morgen...
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• S500D
      • Feb 2003
      • 215

Een D.I. zorgt ervoor dat een A-symetrisch signaal symetrisch wordt.
      Onder ons gezegd wordt er van een line signaal een microfoon signaal gemaakt.

Ultra D.I. van Behringer kosten rond de €40,- en die dingen doen het goed. en 5 heb je er minimaal wel nodig!!! ze werken op fantoomvoeding en op 9 volt blokjes.

Voorbeeld te zien op www.wolda-pa.nl en dan apparatuur en dan microfoons.

Gr ronnie.
      U draait, Wij vragen.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

citaat:Geplaatst door S500D

Een D.I. zorgt ervoor dat een A-symetrisch signaal symetrisch wordt.
        Onder ons gezegd wordt er van een line signaal een microfoon signaal gemaakt.

Gr ronnie.
        Geen onzin verkopen: lijn en microfoon signalen verschillen in signaalniveau, zegt geen moer over wel of niet gebalanceerd. Sterker nog, wat er uit die keyboards komt is al op lijnniveau. (wanneer gaan die krengen eens standaard gebalanceerde uitgangen krijgen!!!??)
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ok, zat er eigenlijk ook wel aan te denken om gewoon een 19" behringher te kopen met 8 inputs, kan ik weer een jaartje verder..!

Dus eigenlijk is het duidelijk: gewoon doen!

--&gt; Nu nog zien hoe ik die hier voor zaterdag in huis haal, maar dat is een ander verhaal (had de organisatie dat dan een week eerder even gemeld!!!).

Groeten Hugo

Comment

• S500D
            • Feb 2003
            • 215

ik bedoelde daarmee te zeggen dat je dan met een microfoonkabel naar je mixer gaat. sorrie voor de verkeerde uitdrukking.
            Lijn niveau en microfoon signaal is inderdaad verschillend maar er zit wel degelijk verschil tussen ongebalanseerd en gebalanseerd signaal. ga jij maar eens 30 meter ongebalanseerd naar je mixer, dan heb je spijt dat je geen D.I. hebt gebruikt.

Gr Ron
            U draait, Wij vragen.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

citaat:Geplaatst door hugovanmeijeren
              Ok, zat er eigenlijk ook wel aan te denken om gewoon een 19" behringher te kopen met 8 inputs, kan ik weer een jaartje verder..!
              Een 8-kanaals DI is leuk als alle ongebalanceerde bronnen vlak bij elkaar zitten. Als ze ver van elkaar verwijderd zijn, kun je alsnog de gebalanceerde lijnen langs stoorzenders leggen en is alle moeite (en dat geld) voor niets.

Op het podium: zorg voor allemaal losse DI's, heb je een omzetting waar je m maar wilt hebben!

Kijk anders ook ff in de zoekmachine, niet lang geleden is er nog een discussie geweest over welk merk DI's het best/prettigst werken.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Als je voor zo'n 8-kanaals 19" versie gaat, denk dan wel even na over de praktische kant van de zaak! Het voordeel is het nadeel. Als je een toetsenist hebt met 2 keyboards en een sampler dan is het fijn, want anders zou je daar met 6 losse doosjes op een hoopje zitten.

Maar stel nou dat je een band hebt waarbij de drummer triggers met een drummodule gebruikt er een toetsenist aan de ene kant staat en een DJ/sample-figuur aan de andere kant en de bassist ook nog een D.I. nodig heeft wat dan? Heb je misschien wel voldoende kanalen, maar waar ga jij je 8 kanaals di naartoe leggen? En hoe ga je al die signalen ernaartoe brengen? Dat wordt een zootje en je gaat met zulke lengtes kabel werken dat de kans op storing alweer groot wordt en in het geval van de bas al bijna een zekerheid te noemen is.

Dus, denk nog eens een keer. Waar je dan overigens meteen bij uitkomt is dit: Ga je een festival doen: zorg dat je die riders hebt!!! Mensen die hun riders niet op tijd hebben ingeleverd kunnen niet klagen als dingen er niet zijn, tenminste als dit dingen zijn die niet gangbaar zijn. Een paar D.I.'s zijn echter wel een onderdeel van een standaard Bandset!!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

keuze genoeg, lijkt me.

Maar ik heb ff je site bekeken, en heb je wel de rest in huis? Anders zou eea wel eens tot een teleurstelling kunnen leiden... Ik heb zaterdag anders nog tijd voor je, eventueel. MAiladres in mijn profiel, enzo..

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Oke dan ga ik de 19" DI schrappen. Ik zie nu in dat dat ook lastig kan zijn, maar ik denk altijd maar zo liever een mooi rackje dan de hele vloer onder de troep, natuurlijk kabels heb je altijd, maar dan ben je van die obstakels af.

Nu nog even een praktische vraag; waarin moet ik het verschil zien tussen een passieve en een actieve DI? Een actieve is natuurlijk gevoed, maar wat geeft dat tot verbetering? (Misschien signaal voorversterking?)

@********; de site is niet geheel up to date, we hebben alles qua multi's, monitoren en een leuke microset ook in huis. En nee het is geen podium met de hele dag door bands, enkel 2x op de dag een paar gasten op keyboard en drums. Ook nog een paar gitaristen; die drukken we gewoon even een condensator voor de gitaar...
                    Trouwens bedankt voor het aanbod, altijd handig om achter de hand te hebben, maar wij hebben er toch het volste vertrouwen in!

Groeten Hugo

Comment

• Sander Scheepstra
                      • Oct 2000
                      • 112

Een actieve DI is electronisch en heeft dus een voeding nodig, een passieve DI bevat alleen een trafo.
                      Er zijn ook stereo DI's op de markt, is erg handig bij een keyboard, die is meestal stereo.
                      Een DI is ook handig bij de aansturing van een lichtsturing, je hebt dan veel minder kans op brom door een aardlus of van de dimmers, wel even de aardlift schakelaar omzetten.
                      Ik heb zelf een stereo en vier mono DI boxjes en heb hier altijd voldoende aan.

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Haha, wat leuk een actieve heeft een voeding nodig...
                        En waarom zou ik dan een aktieve moeten hebben terwijl hij A. duurder is en B. soms een extra voedingskabel nodig heeft.

Alleen omdat hij stroom vreet???

Ben wel blij dat een stereo DI meestal stereo is...

Nee geen gegein, ik zal morgen eens bij de pa boer langs...

Groeten Hugo

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

is allemaal te vinden bij de zoekmachine... Maar toch: een actieve di heeft als voordeel dat het t signaal nog even wat kan versterken, en soms bepaalde filters heeft, die je kunt toepassen voordat het signaal naar de mixer gaat. Een nadeel ervan is dat het spanning nodig heeft, en dat het in signaal (over het algemeen) in contact staat met het uit signaal, wat heel soms toch nog tot iets meer storing kan leiden. Een passieve di werkt meestal dmv inductie (als ik het goed heb wordt als het ware het microfoon principe van membraam - spoel nog een keer toegepast, maar dan ipv een membraam machnetisme). Voordeel: het signaal is volledig gescheiden, Nadeel: het is ietsje pietsje minder schoon, omdat het niet actief wordt omgezet --&gt; dit scheelt heel weinig, en verder zitten er meestal geen filters op, vaak wel verzwakkers. Eigenlijk maakt het niet zo bar veel uit dus, meestal worden passieve di's gebruikt, maar ook vaak genoeg actieve, een erg veel gebruikte is de dib-100, voor meer merken moet je even zoeken naar het recente toppic over di's.
                          De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Die voeding komt dan weer van je mengtafel, op dezelfde manier als met een condensator.
                            En ik heb liever aktief, brengt net iets meet dynamiek over. Maar das dan wer persoonlijk.

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Oke, ieder bedankt voor de (snelle) informatie, ik ga vanmiddag maar eens op pad.

Groeten Hugo

Comment

Working...