speaker opstelling

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ivo_73
    • Feb 2004
    • 47

    #1

    speaker opstelling

    Ik moet binnenkort een buitenevenementje van geluid voorzien en ik vraag mezelf af wat ik het beste kan gaan maken; Het is een plein van 25 meter breed waar een tribune komt te staan (over de totale breedte) De bovenste zitplaatsen van de tribune zitten ongeveer op 2-2,5 meter hoogte, en de onderste op ongeveer 50 cm. Er zijn overigens geen staanplaatsen. Mijn idee was om een trussconstuctie te maken van 12 meter breed die in het midden komt te staan, dus 6,5 van links en 6,5 meter van rechts, waarin ik op iedere hoek dubbel RX 212 ga vliegen. Nou raadde iemand mij aan om in plaats van op iedere hoek dubbel RX 212 te vliegen het geheel meer te spreiden. Zijn idee: RX 112 op de hoeken en 4x SX 300 verdeeld over de rest van de 12 meter truss.
    Alleen vraag ik me af of je zomaar willekeurig speakers langs elkaar kunt gaan hangen zonder fase problemen te krijgen.
    Wat raadde jullie aan?
  • Pino
    • Jul 2002
    • 390

    #2
    25 meter zeg je toch he

    gewoon links en rechts 2 SX'en op een baskastje, beetje uit elkaar gericht en eventueel iets naar boven kantelen. Niks trus constructie. Voor zulke korte afstanden heb je echt geen ingewikkelde dingen nodig, en een SX 300 bereikt al een behoorlijke afstand.
    Groetels,
    Pino
    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Wat voor iets moet er versterkt worden ?

      Gaat het om alleen wat spraak en wat achtergrondmuziek, of moet er een complete rockband of een symphonieorkest versterkt worden ??

      Met wat meer info kunnen we je ook wat meer zinvolle tips geven denk ik.

      Comment

      • Ivo_73
        • Feb 2004
        • 47

        #4
        Het gaat voornamelijk om spraak, en wat solo zang (begeleid door een muziekkorps, maar dat hoeft niet te worden versterkt). Verder zal er ook 1 percussiegroep komen. De trussconstructie wil ik dan ook maken omdat er geen baskasten komen te staan en ik dus geen hoogte kan maken met de topkasten.

        Comment

        • Freek Fokker
          • Aug 2003
          • 495

          #5
          Zet er dan 4 SX'n op statief voorlangs, je moet helemaal niet zo moeilijk denken.
          SR20DET

          Comment

          • theo
            • Nov 2001
            • 503

            #6
            Ik zou gewoon je eerste optie doen dubbel rx212 vliegen.
            eventueel centerclusterje maken van de sx300.
            Zit je wel goed volgens mij.

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              koppelen van geluid is afhankelijk van frequentie, en de ondelinge afstand.

              maar de afstanden zijnn dusdanig groot dat er weinig tot geen problemen ontstaan.

              dus beide mogelijkhheden kunnen, zowel de spreiding als de clusters.
              Ik persoonlijk heb betere ervaring met de clusters, maar dan anders : een verstraler bovenin ( 40-50 graden), en een breedstraler (100 graden ) eronder, en deze iets zachter. Perfect tapijtje van verstaanbarheid...

              Comment

              • Ivo_73
                • Feb 2004
                • 47

                #8
                Ik heb het klusje uiteindelijk gedraait met RX212 op de hoeken met een RX112 daar weer strak tegenaan.(infill)de afstand naar binnen toe is uiteindelijk kleiner als naar buiten. Dit alles gevlogen in een trussconstuctie van 9 meter breed. (Breder was niet mogenlijk) Het geluid was prima voor elkaar, organisatie was dik tevreden. Allen bedankt voor jullie tips, en ******** jou tip hou ik zeker in mijn achterhoofd voor een volgende keer. Ben erg benieuwd naar deze opstelling.

                Comment

                Working...