Krakende speaker na recone

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oversound
    • Dec 2003
    • 218

Krakende speaker na recone

Heb een losse speaker van een vriend gekregen die hij laast heeft laten reconen.
    Hij had hem nog niet getest en zodoende heb ik hem even getest.
    Heb de speaker zon 10 uur laten inspelen en toen nog zon 10 uur harder laten inspelen.
    Nu hoorde ik bij dat harder gaan af en toe de speaker een vreemd geluid maken. Soort van aanlopen/kraken.
    Kan het zijn dat er tijdens reconen vuil in de magneet is gekomen en ik dat dus nu hoor?
    En valt dit nog op te lossen of zal je dat vuil (vermoedelijk ijzervijsels omdat diegene de lijm eraf heeft geveild)niet meer tussen de magneten weg krijgen?
    Alvast bedankt,
    Emiel paarlberg
    Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!
  • j@ns
    • Apr 2005
    • 93

zou goed kunnen dat er ijzervijzels erin is blijven zitten, vraag even na aan die vriend of ie de schacht goed heeft schoongemaakt. het kan ook zo zijn dat de magneet scheef op z,n plaats zit en dan is het helaas exit voor de speaker.

m.vr.gr. j@ns

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Hmmm oke, ik lees kraken/aanlopen, ik lees vuile luchtspleet (?) en ik lees vijlen.... dat zijn dingen die horen dus niet bij het woord reconen !!!! [V] Denk dat dit een typisch geval van jammer is !!

Ik weet niet of het een dure speaker is,maar doe het anders opnieuw en dan met perslucht proberen de boel schoon te krijgen
      of zo....

Paar tips: snij de conus eerst langs de ophanging los met een breekmes,dan de centre ring los snijden, aansluitingen doorknippen, en de conus er uit tillen en in de prullenbak donderen, dan de luchtspleet schoon zien te krijgen , als deze schoon is GELIJK afplakken met gaffa teep , en dan pas de lijm resten gaan verwijderen met ook weer een breekmes en de laatste resten met brandspiritus en een niet pluizende doek er af poetsen.

Vervolgens de handleiding van de nieuwe conus opvolgen en bidden dat het dan wel goed is......

succes
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

citaat:Geplaatst door beyma

en dan pas de lijm resten gaan verwijderen met ook weer een breekmes en de laatste resten met brandspiritus en een niet pluizende doek er af poetsen.

beetje thinner , of MEK doet wonderen in zo'n geval, maar zeker niet vijlen.

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Thinner werkt inderdaad perfect, maar het is echt troep[V][xx(] !!!

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

Heb hetzelfde hier met een Beyma 15K200

Ik denk dat het mijn eigen fout is, ik denk met monteren dat het frame iets verbogen is en zo de spoel aanloopt.. Ik neem het risico van recoonen niet en neem een nieuwe (nu de SM115K geloof ik..) en over een tijdje de andere Beyma 15K200 door ook een SM115K vervangen maar.. Zonde zonde..
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Ook al een spoel die aanloopt

Ik heb me voordat ik aan het "refoamen" van mijn 802's begon verdiept in het reconen van speakers, de enige juiste manier is gebruik maken van 'shims' oftewel stukjes plastic met exact de juiste dikte.
              En dat gaat zo, bij een recone is de stofkap los en dat heeft dus een reden, als je de conus in de korf plaatst dan moet de ruimte die de spoel heeft in de luchtspleet, opgevuld worden met die 'shims'.
              Op die manier zit de spoel altijd exact in het midden van die spleet!

Gelijktijdig met het plaatsen in de korf de centre ring verlijmen ,vervolgens -na drogen- de ophanging en als laatste de shims verwijderen en de stofkap er op lijmen,en dan moet het eigenlijk gewoon goed zitten....

Maaare, is dit niet een topic voor het techniek forum ???

Comment

• Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

Hmm, met die zogenaamde shims zou het niet fout moeten gaan in principe, als je een beetje handig bent.. Lijkt me.

Maar ik ben bang dat de korf verbogen is, en alsnog straks de speaker aanloopt.. Dus gewoon een nieuwe (nu met Kapton spreekspoel)
                Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Hallo Edie,

Heb je geprobeert de 15K200 weer uit de kast te draaien en te kijken of die dan nog aanloopt? Ik had het eens met een 10" driver die aanliep in de kast (verbogen korf) maar uit de kast niet meer. Toen ik eenmaal de gaten in de kast had aangepast was het probleem verholpen.

MVG Contour

Comment

• Dr. Edie
                    • May 2003
                    • 671

Hoi Walter,

Aangezien voor mij 200 Euro voor een driver best een hoop geld is heb ik veel geprobeert ja, uit de kast te halen ook.

Kijk, de driver zit op een losse plank welke je in de kast zet met 4 vleugelmoeren (dus gewoon een vierkante plank met een gat erin..). Ik ben bang doordat ik de inbus met een accuboor vastgeschroefd hebt (dom dom, ik weet het...) hij krom gegaan is. Inmiddels de speaker "ontleed" dubbele spider zit er ook in zag ik.. Verder weinig merkbaar's, reconen lijkt me voor deze speaker een hele klus. Gewoon een nieuwe dus, en vervolg rustig voorzichtig met de hand vastdraaien..
                    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• oversound
                      • Dec 2003
                      • 218

citaat:Hmmm oke, ik lees kraken/aanlopen, ik lees vuile luchtspleet (?) en ik lees vijlen.... dat zijn dingen die horen dus niet bij het woord reconen !!!! Denk dat dit een typisch geval van jammer is !!

Ik weet niet of het een dure speaker is,maar doe het anders opnieuw en dan met perslucht proberen de boel schoon te krijgen
                      of zo....
                      Het is een oudere RCF, maar aangezien ik heb toch heb gekregen ga ik proberen om met perslucht de troep tussen de magenten weg te spuiten. Hoop dat dit lukt.
                      Bedankt voor de reacties,
                      Emiel
                      Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

citaat:voorzichtig met de hand vastdraaien..
                        Of een goeie schroefboormachine nemen en de slipkoppeling juist instellen!
                        Ik heb zelf een Festo TDK 15,6 van 3 ampere, die kan koppen van een 5x70 stuk draaien, maar ik kan er ook een 3x13 in balsa hout mee schroeven zonder hem dol te draaien....

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Een manier om de luchtspleet schoon te maken is:
                          Men neme een stukje plakband(cellotape oid)
                          Vouw het dubbel met de plakkanten naar buiten (scherpe vouw maken!)
                          Haal het voorzichtig door de luchtspleet.
                          Wekt goed. (Uit ervaring

Succes. Paul.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Guus
                            • Oct 2003
                            • 104

citaat:Geplaatst door **************

citaat:Geplaatst door beyma

en dan pas de lijm resten gaan verwijderen met ook weer een breekmes en de laatste resten met brandspiritus en een niet pluizende doek er af poetsen.

beetje thinner , of MEK doet wonderen in zo'n geval, maar zeker niet vijlen.
                            MEk doet wonderen maar eh mag je Methyl Ethyl Keton nog gebruiken ?
                            de Guus

Comment

Working...