uitversterken saxofoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

uitversterken saxofoons

Ik verzorg regelmatig het geluid voor een rock & soul cover band. De band bestaat uit 8 man, 2 zangers, drummer, bassist, gitarist, trompetist, trombonist en saxofonist.

Ik versterkt de saxofonist, die gebruik maakt van een tenor en een baritonsax nu meestal uit met een AKG c1000 microfoon, maar ben niet geheel tevreden over het behaalde resultaat.

Iemand suggesties voor me ???
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Mag ik even de boerelul zijn?, probeer eens een 57je. Dat "drukkende" van een sax komt er zo goed uit. 421 en 609 kunje ook eens proberen.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

voor tenorsax ga ik akkoord dat een 57-je best goed kan werken

echter bij een baritonsax krijg ik met een 57 of iets vergelijkbaars niet het karakter van het lage instrument versterkt, terwijl dit toch wel de bedoeling is lijkt me zo

met een e609 moet ik nog eens proberen, keertje huren maar denk ik

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Versterken van een sax werkt prima met een 421.
        Wat ook heel lekker klinkt is een EV RE20.
        Heb je al eens een beyer M88 geprobeerd?

Jans
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

ik gooi er altijd de al genoemde 421 voor, werkt zuper! maar de Sd systems - SX 1 MK II is speciaal voor saxofoons ontwikkeld, dus zou ongetwijfeld ook werken!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

In principe werkt alles wat goed klinkt bij een floortom ook in een blazerssectie bij bariton.

Vrijwel alle mini opclipmicro's (zoals de AKG bugs ed) komen niet onder een tenorsax zijn bereik. SD-systems heeft voor alle blazers speciale oplossingen. Maar dan moet je wel veel klussen ervoor hebben om dat te rechtvaardigen. 421 of EV sta ik zeker achter. Je kan trouwens (afhankelijk van de partijen) experimenteren met een moderne cleane kickmicro. bv senheisser 800 serie of audix dubbelmembraam.

even semi off topic.
            Dit is wel het snijvlak van je balans tussen butget en kwaliteit. Met een SD of EV ben je een smak duiten kwijt maar zal je hele systeem aanzienlijk mooier/duidelijker in het laag klinken. Als je dat afzet tegen je speakersysteem is dat eigenlijk best te rechtvaardigen. Doe je echter 4 klussen per jaar waar je zo een blazer tegenkomt. En op een middenklasse systeem dan zou ik niet te ver gaan want je verdient het eenvoudig niet terug. (je zal natuurlijk geen andere bands lokken met je mooie sound dus wie weet is een paar honderd euro investering net die sleutel tot een paar goede klussen...[8)])
            lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

vooral voor bariton, wegens de lekker lage tonen : grootmembraam, en het liefst de PL20. (of nd20, of re20, of hoe dat ding tegenwoordig heet...)
              C414 van AKG mag ook. Tenor, wegens de hogere frequenties : een knijpertje, condensator , van AKG. Heb je geen last meer van de bewegingen van de muzikant.

Comment

• MSS
                • Dec 2003
                • 78

Ik zou gaan voor de re20/27 of pl20.
                Deze is in tegenstelling tot de c414 ook nog makkelijk op je monitors te zetten.

Comment

• pascal
                  • Jan 2003
                  • 69

Mark,
                  De RE-20 heeft door zijn variable D constructie veel minder proximity effect waardoor ook bij het bewegen van een saxofonist de klankkleur, en zeker in het laag, stabiel blijft. Probeer het eens. Succes.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Even voor de duidelijkheid:

Ik zoek eigenlijk een oplossing waarbij ik met één microfoon (liefst op statief) klaar ben voor de saxofonist die op beide instrumenten speelt.
                    Ik weet niet of alle genoemde opties dan blijven staan???

Comment

• pascal
                      • Jan 2003
                      • 69

Voor de RE-20 is dat geen probleem Mark.

Comment

• Iko
                        • Feb 2002
                        • 766

Gewoon C419 clip-on van AKG erop, gaat perfect.

Comment

• BvE
                          • Oct 2004
                          • 385

Zou een D112 ook kunnen? Ik ben van plan o.a. deze te gebruiken voor komende opnames van een sax

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

citaat:Geplaatst door Iko

Gewoon C419 clip-on van AKG erop, gaat perfect.
                            Voor baritonsax en lager is deze totaal ongeschikt. Dan kun je zelfs beter een SM57 neerzetten.
                            Het laagste octaaf komt er gewoon niet goed in verhouding uit.
                            Het werkt wel makkelijk maar het klinkt niet.
                            lekker belangrijk!

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Door het vraagje over het opnemen kom ik zelf op een idee.

Ik heb eenzelfde sax een tijdje terug opgenomen met een Rode Nt-1, wat erg goed klonk ,zeker ook de laagste noten.
                              Nu vraag ik me af of dit live ook zou kunnen werken. De sax hoeft zelf niet over de monitors, dus alleen over de FOH. Zou dit te snel gaan rondzingen ???

Comment

Working...