solton ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj bobo
    • May 2003
    • 155

Bij ons op school hebben we ook die EL 12/2 van craaft, die ik laatst op een schoolfeest uitgeprobeerd heb (i.c.m. 2 behringer sub en phonic cross). Er kwam inderdaad een goed stevig geluid uit deze speakers. Vooral het hoog was erg zuiver. Ik durfde de master niet verder dan tot 7 te draaien, aangezien ze niet van mij zijn. In de toekomst wil ik deze luidsprekers misschien gaan aanschaffen. Aangezien jij ervaring hebt met deze luidspreker heb ik een aantal vragen:
    -Kan je de speakers gedurende 10 uur op een redelijk geluidsniveau gebruiken of trekt de versterker dat niet?
    -Kunnen de luidsprekers het voledige vermogen van de versterker hebben zonder te misvormen?
    -Heb je ooit problemen gehad met een defecte versterker uitgebrande driver etc...
    -Op de versterker zit nog een extra uitgang, is deze ook goed te grbuiken of wordt dat teveel voor de versterker?

Alvast bedankt!

Comment

• Pino
      • Jul 2002
      • 390

Ikzelf heb nog nooit stukken gehad aan mijn craaftjes. De mijne zijn de actieve versies en deze hebben al meerdere malen ongeveer 12 uur aan één stuk (van 8 's morgens tot 8 's avonds) op sportmanifestaties, afgewisseld met muziek op behoorlijk hoog niveau gespeeld.
      Hierbij werd de installatie wel deftig afgesteld zodat klippen van de versterkers niet mogelijk was (limitter gebruikt).
      Zolang je de basisregels van de geluidstechniek in acht neemt , speel je niet snel stukken met deze dingen.
      dus:
      - deze luidsprekers kunnen gedurende 10 uur een behoorlijk hoog geluidsniveau verwerken (relatief gezien natuurlijk)
      - kies voor die luidsprekers (als je de passieve versie neemt -geldt trouwens voor elke luidspreker- ) de juiste versterker, afhankelijk van het opgegeven vermogen. Ze zullen dan niet vervormen of uitbranden zolang je de versterker niet overstuurt.
      - Ik heb nog nooit stukken gehad met deze speakers (EL12/2 MFA)
      - Soms gebruik ik de speakon uitgang om een extra passieve monitor aan te hangen; of in kleine zaaltjes zelfs een glijbaan, en dit houdt hij zonder problemen. Ik heb dezelfde speakers ooit gehoord met een Behringer sub rechtstreeks gekoppeld, en dat klonk in dat zaaltje zeker niet verkeerd (+/- 20*20 meter)

wat ik nog extra wil meegeven:
      Bij die craaftjes zit een handleiding als je ze nieuw koopt: lees deze aandachtig en houdt je aan de specs. Dan heb je géén problemen.
      Verwacht langs de andere kant ook geen wonderen van die dingen: prijs / kwaliteit is goed, maar als je meer wil bereiken zal je ook meer moeten uitgeven.

Groetels,
      Pino
      Ik hoop dat je aan deze uitleg wat hebt
      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• dj bobo
        • May 2003
        • 155

Ja dankje, maar twee dingen uit je verhaal zijn nog onduidelijk voor me. Ik heb het, net zoals jij over de actieve EL12/2. Als ik het goed begrijp zeg jij dat ik, mits ik het uitgangs signaal op mengpaneel en cross op +0dB hou, de master op de luidspreker gewoon vol open kan zetten?
        En je zei dat je een behringer had gehoord die direct op de amp van de EL 12/2 werd gezet? Is die versterker daar niet te licht voor. Die behringers zijn 400w RMS en die craaft ±300RMS, dat is wel erg veel lijkt me.

igg, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen

Comment

• Pino
          • Jul 2002
          • 390

volgens mij haal jij enkele dingen door elkaar bij jouw laatste punt:
          een versterker geeft bij een bepaalde ingangsspanning (ingesteld met de gain regelaar van de EL en uitgestuurd door jouw mengtafel) een bepaalde uitgangsspanning af; afhankelijk van de versterkingsfactor en beperkt door de voedingsspanning.
          Hoe groot het vermogen is wat je versterker uiteindelijk afgeeft aan de luidspreker wordt bepaald door de weerstand van die luidspreker en beperkt door a) de stroom welke die luidspreker kan verwerken en b) de stroom die de versterker kan léveren.
          Je kan dus een luidspreker van 500 W zonder problemen aan een versterker van vb 200 W hangen; op voorwaarde dat je die versterker niet te ver instuurt, want dan krijg je weer vervorming en zal je luidspreker niet stukgaan door het vermogen ; maar door de foutieve uitsturing van de versterker.
          Het enige wat er eigenlijk aan de hand is , is dat je het volle rendement van de luidspreker niet kan benutten met een te lichte versterker.
          Langs de andere kant: je kan ook een luidsprekertje van 50 watt aan een versterker van 1000 watt hangen, zolang de uitgangsspanning maar niet te hoog wordt. Als je die versterker dan wél vol open draait levert ie ook wel degelijk 1000 watt aan dat luidsprekertje , zij het hééél eventjes ... :-) .

Wat puntje 1 betreft:
          in de spec's is aangegeven dat de versterker +6dB mag hebben zónder dat ie clipt. Dat betekent dat je de mengtafel kan uitsturen tot +6dB met volledig opengedraaide volumeknop van de EL; en niet te vergeten: de toonregeling van de actieve luidspreker in neutrale stand (dit heeft namelijk ook een invloed op het signaal dat naar de versterker gaat).
          Aan te raden is dat je gewoon de mengtafel uitstuurt tot 0 dB, om zo nog een zekere veiligheidsmarge in te bouwen bij live werk.
          Groetels,
          Pino
          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• dj bobo
            • May 2003
            • 155

citaat:Geplaatst door Pino

Wat puntje 1 betreft:
            in de spec's is aangegeven dat de versterker +6dB mag hebben zónder dat ie clipt. Dat betekent dat je de mengtafel kan uitsturen tot +6dB met volledig opengedraaide volumeknop van de EL; en niet te vergeten: de toonregeling van de actieve luidspreker in neutrale stand (dit heeft namelijk ook een invloed op het signaal dat naar de versterker gaat).
            Aan te raden is dat je gewoon de mengtafel uitstuurt tot 0 dB, om zo nog een zekere veiligheidsmarge in te bouwen bij live werk.
            Groetels,
            Pino
            Dit is wat ik ff wilde weten, bedankt!!

Comment

Working...