Uitgangsspanning/mechanische grenzen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Uitgangsspanning/mechanische grenzen

Heb even getwijveld of dit onderwerp wel in deze topic thuis hoort, Mocht het niet goed zijn dan mag de mod. hem verplaatsen.

Ik zit met een vraag waarvan ik het antwoord niet 123 kan vinden. We sturen onze set, 2 x F8 en 1 x F150 per kant, aan met gebrugde S1200 versterkers. Dit komt neer op per kant twee eindtrappen in brug, één voor 2 x F8 en één voor 1 X F150.
    Als ik de specs. van de S1200 bekijk dan blijkt dat deze 1200W max. levert op 8W. De F150 is 400W rms en 800W piek.
    Nu draai ik het liefst met een versterker die het maximale vermogen van de top ook kan leveren om zodoende enige headroom te hebben zonder de versterker tegen het clippen aan te sturen.

Waar het nu om gaat is het volgende, Stel ik stuur de eindtrap aan met een constant 0dBU(1V) signaal.
    De stroom die nu gaat lopen wordt bepaald door de belasting en de aangeboden spanning van de eindtrap.
    Tot zover zie ik geen probleem, de S1200 kan weliswaar 1200W leveren maar zo groot is de belasting niet. Nu komt het, er wordt een groter signaal aangeboden aan de versterker dan 1V. De versterker gaat nu ook een grotere uitgangsspanning leveren, er gaat dan een kleinere stroom lopen. Echter ben ik bang dat de luidspreker tegen zijn mechanische grenzen aan loopt als de uitgangsspanning te hoog wordt.

Ik wil dit met de DSP224 beveiligen omdat de set nu ook los verhuurd wordt. Hoe kom ik erachter wat de maximale uitgangsspanning mag zijn, de specs van de F150 geven hier geen info over. Ik weet wel iets maar dit kost me te veel luidsprekers.
    Als deze uitgangsspanning bekend is dan kan ik dit met mijn PAA2 meten op de luidspreker en zodoende de limiter van de DSP224 instellen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen
  • dj truss
    • Dec 2004
    • 89

is het niet zo dat de spanning niet veel verandert maar dat het vermogen dat hij levert verandert?
    want in de versterker zit een transfo die een constante spanning naar de speakers stuurt ? en het vermogen is toch afhankelijk van het toegevoerde vermogen?
    srr als ik de vraag niet heb begrepen.
    the only feeback we want is the audience\'s

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

citaat:Geplaatst door dj truss

is het niet zo dat de spanning niet veel verandert maar dat het vermogen dat hij levert verandert?
      want in de versterker zit een transfo die een constante spanning naar de speakers stuurt ? en het vermogen is toch afhankelijk van het toegevoerde vermogen?
      srr als ik de vraag niet heb begrepen.
      Helaas, je hebt het niet goed begrepen. Een versterker levert geen vermogen. Een versterker, het woord zegt het al, versterkt de aangeboden ingangsspannnig met een bepaalde versterkingsfactor.

Comment

• MSSS
        • Jul 2003
        • 365

En die versterkt dus naar amperes
        oleole ik heb EV :)

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

citaat:Geplaatst door MSSS

En die versterkt dus naar amperes
          Amperes worden niet versterkt, deze zijn afhankelijk van de belasting.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

wat wil je nou eigenlijk?
            -je wil weten wat de maximale slag is van de driver?
            -wat is F150? en F8?

De maximaal toelaatbare spanning (om X-max) te bereiken zal ergens in het laag (onder 100Hz) op een klein bandje gaan gelden.
            Omdat je een limiter gaat gebruiken die niet voor een kleine band geld, maar voor een brede band (2 oktaven sub oid), regel je die af op max rms vermogen voor de driver. Globaal voor een 15" 300W en een 18" 400Wrms, uitgaande van 4" spreekspoelen. Als je versterker veel meer kan leveren is dit mooi want dan heb je dus meer dynamiek.
            Daarnaast zal je met een simulatieprogramma moeten checken of de driver eea bij elke frequentie aankan, qua slag. Dan is het afhankelijk van driver+kast+poort/hoorn bij welke frequentie het snelst x-max word gehaald, en bij welke spanning. Als dit al vrij snel is boven de limitgrens, zou ik niet teveel "oververmogen" nemen, maar wel een amp met cliplimiter. De combinatie cliplim. en rms limiter (dsp244) zal dan fijn samenwerken.
            Voor mid en hoog geld eigenlijk dat je voornamelijk limit om oververhitting van de spreekspoel te voorkomen, omdat er nauwelijks slag word gemaakt. Dat is driverafhankelijk, en ik zou veilig gaan zitten, dwz 3dB lager dan de fabrikant opgeeft.
            Een beetje overpower is erg fijn: in de orde van 3dB voor mid en 6dB voor hoog.
            knoppen en waarden :)

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

[quote]Geplaatst door dokter dB

wat wil je nou eigenlijk?
              -je wil weten wat de maximale slag is van de driver?
              -wat is F150? en F8?

Wat ik wil is het voorkomen van defecte luidsprekers doordat techneuten met een voorliefde voor rode lampjes onze met zuurverdiende centjes gekochte luidsprekers naar de speakerhemel sturen, het een en ander is beveiligd met een halogeenlamp maar ook die vervang ik liever niet. O.k. risico van het vak, maar die wil ik wel minimaliseren.

F150- http://www.dynacord.de/pdf/58_6_download.pdf
              F8 - http://www.dynacord.de/pdf/58_8_download.pdf

zijn luidsprekerstypes van dynacord.

Je hebt het over het instellen van de limiter op het max.rms vermogen.Haal je hiermee niet je headroom weg? Een limiter grijpt immers direct in. Enige compressie aan de bovenkant va het signaal zou dit wellicht kunnen oplossen.
              Mijn gedachtengang was; als ik weet bij welke spanning de luidspreker zijn maximaal toelaatbare slag heeft, dan kun je dit beveiligen. Uit jouw antwoord begrijp ik al dat dit niet zo maar aan te geven is. Ik heb inmiddels de vraag ook bij mijn leverancier neergelegd wellicht dat hij met sluitende antwoorden komt.
              Het is ook jammer dat de fabrikant niet aangeeft hoelang het piekvermogen door de luidspreker geleverd kan worden.
              De amp is voorzien van een cliplimiter maar die spreekt natuurlijk aan als de versterker tegen zijn voedingsspanning aan staat te werken en dat is in mijn geval al veel te laat.

Comment

Working...