Purple group heeft ook een zwikje vertec in de verhuur
Line Array
Collapse
X
-
groeten alex
Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem. -
Snap wat jullie bedoelen, maar ik bekijk het idd op de zelfde manier als dokter dB.
We willen de uitdaging aan gaan, juist ook in kleinere ruimtes.
En ben er overigens niet mee eens dat je het alleen in hele grote ruimtes kan gebruiken. Kijk naar StagePro, zij gebruiken ook line arrays in ruimtes niet groter dan 15 x 10 meter. En geloof het of niet, ik heb nog nooit een installatie gehoord die zooo goed klinkt!
Om verwarring te voorkomen; je hebt dus niet alleen line-arrays met topkasten van 2000w rms per stuk.[CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]Comment
-
Dat zei ik twee posts terug ook al...citaat:Purple group heeft ook een zwikje vertec in de verhuur
Voor kleinere ruimtes lijkt me gewoon een kast met nauwere afstraling gewoon beter, naar mijn veel betere horizontale controle over de afstraling. Met een line array zit je toch met die brede horizontale afstraling, je bent dan gewoon verplicht om een brede ruimte te hebben anders zit je met de reflecties tegen de muren.citaat:We willen de uitdaging aan gaan, juist ook in kleinere ruimtes.
En ben er overigens niet mee eens dat je het alleen in hele grote ruimtes kan gebruiken. Kijk naar StagePro, zij gebruiken ook line arrays in ruimtes niet groter dan 15 x 10 meter. En geloof het of niet, ik heb nog nooit een installatie gehoord die zooo goed klinkt!
Terwijl met bijvoorbeeld een afstraling van 35x35 graden je zelf kunt kiezen hoe ver je horizontaal wilt afstralen, je systeem kun je dan gewoon op maat maken voor de ruimte waar je in staat. Bij een diepe en smalle ruimte kom je dus gewoon ver genoeg (vanwege die smalle afstraling) terwijl je bij een ondiepe en brede ruimte ook gewoon overal komt met je geluid, je zet er dan gewoon een kast bij voor de spreiding.
Kortom lijkt mij overdreven om daar een line array voor te kopen. Een conventioneel systeem is naar mijn gewoon voldoende toereikend.Comment
-
Nou dacht ik ook maar kijk maar op: http://www.mezz.nl/jointhemusic/info/techspecs.htmlcitaat:Geplaatst door bewap
Dat zei ik twee posts terug ook al...citaat:Purple group heeft ook een zwikje vertec in de verhuur
Voor kleinere ruimtes lijkt me gewoon een kast met nauwere afstraling gewoon beter, naar mijn veel betere horizontale controle over de afstraling. Met een line array zit je toch met die brede horizontale afstraling, je bent dan gewoon verplicht om een brede ruimte te hebben anders zit je met de reflecties tegen de muren.citaat:We willen de uitdaging aan gaan, juist ook in kleinere ruimtes.
Terwijl met bijvoorbeeld een afstraling van 35x35 graden je zelf kunt kiezen hoe ver je horizontaal wilt afstralen, je systeem kun je dan gewoon op maat maken voor de ruimte waar je in staat. Bij een diepe en smalle ruimte kom je dus gewoon ver genoeg (vanwege die smalle afstraling) terwijl je bij een ondiepe en brede ruimte ook gewoon overal komt met je geluid, je zet er dan gewoon een kast bij voor de spreiding.
Kortom lijkt mij overdreven om daar een line array voor te kopen. Een conventioneel systeem is naar mijn gewoon voldoende toereikend.
zie wat daar geplaatst is en kijk tevens naar de plattegrond.
Podium wegdenken en dan houd je nog 20m breedte en 15m diepte over.
[CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]Comment
-
Vergeet niet dat (line)-arrays slechts tools zijn, en niet per definitie de oplossing. Slechts wanneer met beleid en verstand de juiste tool op de juiste manier wordt ingezet zal het resultaat goed zijn.
Ooit wel eens geprobeerd te schroeven met een hamer ?
Zie ook bv:
Groeten,
MichelComment
-
Helemaal mee eens, maar ten eerste wil ik een line array met een horizontale afstraling van 60 graden. En de verticale hoek is van 0 graden tot 8 graden instelbaar.citaat:Geplaatst door Michel van de Beek
Vergeet niet dat (line)-arrays slechts tools zijn, en niet per definitie de oplossing. Slechts wanneer met beleid en verstand de juiste tool op de juiste manier wordt ingezet zal het resultaat goed zijn.
Ooit wel eens geprobeerd te schroeven met een hamer ?
Zie ook bv:
Dmv een kleine line te maken kun je dus ook je afstand beperken maar toch voldoende verticale spreiding krijgen.
Dus het is een soort van fexibel line array system, kan groot worden opgezet maar ook klein.
[CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]Comment
-
je kan ook nog altijd denken aan b.v. de compact line arays van EV bv, best flexibel en je kan er vanalles mee, JBL heeft ze b.v. ook namelijk de VRX 900 versies van vertec, ook iets compacter als je voor flexibiliteit werkt, bijna alles kan dus zowel groot als klein worden in gezet, maar het is gewoon waneer je het gebruikt hoe je het inzet met de juiste toolsComment
-
dat bedoel ik dus met een verkeerde benutting van het principe.Comment
-
dit lijken ook wel compacte, mischien is het beter om ze te vliegen?, doet me trouwens ergens aan denken, ik noem het 'de princiepes van de wc', staat op de site van electric audio http://www.electrovoice.nl/html/foto34.htmlComment
-
-
Setje is Bruce Springsteen world tour, en er zijn gewoonweg geen BE/NL firma's in staat om zulke tournee's te voorzien... Dus zoek de leverancier hiervan maar elders. Ik dacht dat clair brothers (US) deze tour voorzien hadden...citaat:Geplaatst door gaffer
Het line array systeem wat hier hangt is vertec van JBL.
Ten eerste is dit eigenlijk,als je gaat kijken wat line array theoretisch is geen echt line array systeem,dat zie je alleen al aan de vorm van de kasten en de manier waarop de speakers geconfigureerd zijn in de kast.
Pin me er niet op vast maar zover ik weet draait alleen story sound met JBL vertec,dus dan zou dat story sound moeten zijn die dit array geleverd hebben.
Wat betrefd die foto van dat meyer sound array is het volgens mij zo dat meyer sound de enige is die verschillende array systemen zonder problemen kan combineren.
Daarom hebben wij ook gekozen voor meyer sound.
Ben zeker geen expert op dit gebied dus pin me nergens op vast.
Groeten Gaffer.
En dit zijn dus wel degelijk firma's waar top-soundengineers zitten, dus je kan hiervan wel uitgaan dat deze kasten niet lukraak gevlogen zijn, meer zelfs, aan gezien dit een wereldtournee met een pak shows met dezelfde set betreft, heeft JBL hiervoor hoogstwaarschijnlijk zelfs de berekeningen gevoerd.
En ivm het Meyer verhaal denk ik wel dat er, zeker gezien op het punt van line-array's, fabrikanten zijn die op deze technologie verder staan dan Meyer (hierbij denk ik dan ook meteen aan EV, adamsson, JBL).
En verder sluit ik me inderdaad aan bij bovenstaande bedenkingen, dat ik qua klank nog altijd (en dan zeker voor openairs etc) mooiere resultaten heb gezien met conventionele systemen (met inderdaad 120 of maar cabinets per kant) dan met line arrays. Line-array technologie is, theoretisch gezien toch, een hele verbetering op conventionele systemen, alleen dat er in de praktijk nog factoren bijkomen als reflecties, wind, regen, etc, waardoor ik bij elke tournee die ik afgelopen jaren gedaan heb, op verscheidene plaatsen op terrein volledige frequentie's miste, of klankkleur gigantisch veranderde naarmate de wind draaide, daar waar dit effect bij traditionele systemen veel kleiner was, aangezien elke positie op terrein hierbij door meerdere cabinets bediend wordt, daar waar de line-arrays elke positie door 1 cabinet bediend wordt.
Een ander, belangrijk voordeel, bij line-arrays is zeker het touringgemak (minder cabinets, amps, crew, tuckspace, load-in & load-out tijd etc) en daardoor zullen deze systemen wel meer en meer gebruikt worden, echter met voorgaande als doorslaggevende factor, en in mindere mate de klankweergave.
--- watt ever you want ---Comment
-
Valt best mee, heb ik onlangs op een "shoot-out" in las Vegas ervaren. Vooral het sub in een arc of line zetten lukte de concurrentie nog niet echt...citaat:Geplaatst door Kevin_DM
[brEn ivm het Meyer verhaal denk ik wel dat er, zeker gezien op het punt van line-array's, fabrikanten zijn die op deze technologie verder staan dan Meyer (hierbij denk ik dan ook meteen aan EV, adamsson, JBL).
De enige naam die ook van belang in je rijtje is is L-acoustics, ook niet kinderachtig.
Maar dat was niet het topic, volgens mij.
Waar het mi om gaat is de banaan goed timen, en richten.
De oplossing van het probleem : hoe krijg ik top-hoog in mijn verreveld is met een linearray beter op te lossen dan met een conventioneelsysteem. Omdat de hoogdrivers met een linearray binnen hun koppelafstand van 2/3 lambda zitten. En daar was het linearray voor bedoeld. Niet voor een feesttentje, zet daar EAW850/JBL-HLA, of msl4 neer, dat brengt de boodschap beter over.Comment
-
ik ben een beetje tegen de kW's, omdat sommige speakerbouwers het vermogen van de ste nogal hoog in t c=vaandel hebben..
noem s een minimale aftraling, en een hoeveelheid db's in t veld/?Comment
-
Binnen zijn de ontmoetingscentra zalen van 21x13 (600 man) en buiten een veld van max 50x50 (3000 man).
Ik weet niet hoeveel db op het eind van de zaal nog moet hebben.Comment

Comment