Line Array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bass_en_Co
    • May 2005
    • 87

Line Array

Hoi allemaal,

ik ben me een beetje aan het verdiepen in Line Array systems, maar nu zag ik net wel iets heel vreemds. Ik heb ondertussen namelijk geleerd dat je line arrays ongeacht het merk nooit direct naast elkaar mag gebruiken ivm kamfiltering.

Hoe zit het met dit dan: zie de link hieronder(jbl line-array)

Stageco is one of the most prominent international staging companies in the world.

Of heb ik een verkeerde leermeester?

p.s. zijn die JBL line-arrays niet zo best of moeten de oren van de bezoeker zijn hoofd vallen? Ik zie namelijk dat er ongeveer 2 x zoveel kasten worden gebruikt dan stagepro doet met L-acoustics
    [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Het lijkt er op dat er sub is meegevlogen en dat er extra arrays gebruikt zijn als "off-wing"-fill (eveneens met sub ernaast). het gebied dat gevuld moet worden kun je niet echt goed zien vanuit deze situatie.

Als het podium tegen de lange kant van het stadion aan staat dan zou het zo'n beetje wel moeten kloppen dat alle arrays even groot zijn, lijkt me. Zo niet, dan lijken het wat veel kasten voor de off-wing. Tegelijkertijd zouden er dan nog wel delaystacks moeten hangen, als het hele stadion goed gevuld moest worden.

Veel kasten hoeft niet altijd te betekenen dat deze ook daadwerkelijk allemaal voluit gaan staan te blazen, je kunt ook meer kasten gebruiken om je spreiding te verbeteren, waardoor elke kast wat zachter kan, waardoor je minder reflecties zult krijgen.

Maar het is waar dat de hoek tussen de main en de off-wing nogal klein lijkt te zijn, waardoor ze elkaar weleens een flink stuk zouden kunnen overlappen.

Zo, da's een hoop "zou kunnen" want: A- je kunt het hele verhaal van zo'n productie niet afleiden van een plaatje van het podium. B- Ik voorzie ook niet dagelijks stadions van geluid.[^]
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Het is wel zo, dat als je elke kast afzonderlijk kunt processen, het dan mogelijk is om de afstraling van het systeem extreem nauwkeurig kunt bepalen, bijna tot op de stoel in een stadion toe. Dat moet dan natuurlijk wel met veel kasten, zeker in een grote ruimte als een stadion.
      Maar dit systeem ziet er in mijn ogen wel een beetje vreemd uit, hoewel het niet zo waarschijnlijk is dat iemand maar iets gedaan heeft zonder enige kennis van zaken?
      Is er achter te komen wie dit klusje gedaan heeft?

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Ik denk stageco... aan het internetadres te zien!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

stageco is alleen ijzerboer, en podiabouwer.

en die doen niets met line-arrays.

verder : idd, de buitenste lines zijn ook met een conventieoneel systeem te doen, en die middelste extra's zijn er niet erg handig neergehangen.

maar het inhangen van lines is sowuieso een van voor experts...

http://www.meyersound.com/news/2003/celine/main.jpg , ook een rare koppeling op het eerste oog, maar als je de analyser erop loslaat zul je het effect zeer duidelijk zien..

Comment

• Triple S
            • Sep 2000
            • 808

Welk optreden in de Kuip was dit?
            Ben bij Bruce Springsteen geweest in 2003, en dat had een hoop hiervan weg.
            (nu lijken veel van die "standaard"-podia nogal op elkaar).

Ik kan me herinneren dat het geluid bij vlagen goed was (wind?), maar meerendeel tegenviel.
            Het was in ieder geval niet luid genoeg om het concert wat bombast mee te geven.
            Ik weet wel dat ik het kuip-concert van 1986(?) beter vond klinken. Maar dat komt wellicht ook omdat ik toen nog niet zo kritisch was (was 12 jaar toen) .

Beste wat ik tot dusver in de Kuip heb gehoord was Guns 'n Roses.
            Maar dat was ook nog voor de line-array gekte.

Vreemd eigenlijk dat (bijna) iedereen tegenwoordig Line-arrays gebruikt, en dat eveneens (bijna) iedereen erover loopt te zeiken dat het eigenlijk een #@!*-systeem is in de praktijk.

Don\'t call me DJ!

Comment

• Bass_en_Co
              • May 2005
              • 87

Moet zeggen dat ik geen idee heb welk optreden dit was (kwam dit plaatje toevallig tegen in het topic over de verjaardag van de koningin). Ik wil me meer gaan oriënteren op line-array systemen en mogelijk daarop over gaan tot aanschaf. Persoonlijk vind ik een line-array het beste klinkende systeem, maar ik ben dan ook de werkwijze van stagepro gewend. Er zijn namelijk genoeg line-array opstellingen die verschrikkelijk klinken. Waarschijnlijk ligt het puur aan het gebruik ervan. De opstelling, berekeningen, processing etc.

Die meyerset is idd ook zeer vreemd.

Zijn hier mensen die veel ervaring met line-arrays hebben, wil heel veel leren!!!
              [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

Comment

• cru
                • Sep 2003
                • 106

Zoals Mac al zei: moeilijke materie en het inhangen is een werkje voor system engineers met computer en de nodige ervaring.
                Eén verkeerde berekening en je hebt ergens een flink dipje, of helemaal geen line-array meer maar "gewoon" boven elkaar gestapelde kastjes. Het merk speelt hier een mindere rol in, maar sommige systemen presteren beter als "single source" dan anderen (het fameuze wegwaaien bvb.).
                En ik spreek uit ervaring, niet van horen zeggen.

Comment

• Bass_en_Co
                  • May 2005
                  • 87

citaat:Geplaatst door cru

Zoals Mac al zei: moeilijke materie en het inhangen is een werkje voor system engineers met computer en de nodige ervaring.
                  Eén verkeerde berekening en je hebt ergens een flink dipje, of helemaal geen line-array meer maar "gewoon" boven elkaar gestapelde kastjes. Het merk speelt hier een mindere rol in, maar sommige systemen presteren beter als "single source" dan anderen (het fameuze wegwaaien bvb.).
                  En ik spreek uit ervaring, niet van horen zeggen.

Als ik het goed begrijp zeg je hier mee dat ik me moet gaan verdiepen op het niveau van een engineer of dat we geen line-array moeten gaan aanschaffen?
                  Voor de duidelijkheid: als er een line-array aankomt dan is deze bedoelt voor 3000 tot 10000 bezoekers. Geen 100.000 dus, komt later misschien :0)

Over mijn profiel, ik wil best wat over mezelf vertellen, maar mijn compagnons willen dat ik me nog een paar weekjes wat op de achtergrond houd ivm zakelijke redenen. (reorganisatie) Nou zeg ik eigenlijk al iets te veel...

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

ik heb er de laatste tijd weer genoeg mee zien prutsen om te stellen dat een cursusje line-array ontwerpen voor de meeste eigenaren een sluitpost op de begroting is.

het doel van een line-array is het VERRE veld aan te sralen. Dus : HOOG ophangen.
                    Maar de laatste 10 stacks die ik zag lagen gewoon plat op t podium.

Om ver te komen moet je minimaal 4 kasten evenwijdig in de top hebben, en pas dan gaat het ook ver. Het voordeel van een linearray is juist de in-line koppeling , en dan graag lineair. Maar de frequentie waar je koppeling begint en eindigt (en je dus je gratis extra dB's kunt ophalen) is afhankelijk van de onderlinge afstand van je drivers.
                    Je moet dus een beste banaan ophangen wil je extra ver komen.

Ervaren collega's die al vaker dan eens bijv. de AHOY volgehangen hebben zijn , met mij, van mening dat het aantal klussen in Nederland voor een line-array lang niet toereikend zijn voor de installaties die er touren. En er dus een soort van adidas/nike/rucanor sportschoenen mode verhaal in de wereld is gebracht om toch maar de line's kwijt te kunnen.
                    Met andere woorden : een mode verschijnsel.

De grote truuk van het line-array is het laten vervallen van je delay-stacks, omdat je mainstack dat werk overneemt. En vraag jezelf nou eens af: hoe vaak zet je een delay-stack in??? Feesttenten zijn per definitie niet hoog genoeg om je array te laten functioneren, en daar moet je weer terug naar delay-stacks....

Overige onzin weer eens verwijderd...

Comment

• gaffer
                      • Nov 2004
                      • 118

Het line array systeem wat hier hangt is vertec van JBL.
                      Ten eerste is dit eigenlijk,als je gaat kijken wat line array theoretisch is geen echt line array systeem,dat zie je alleen al aan de vorm van de kasten en de manier waarop de speakers geconfigureerd zijn in de kast.
                      Pin me er niet op vast maar zover ik weet draait alleen story sound met JBL vertec,dus dan zou dat story sound moeten zijn die dit array geleverd hebben.
                      Wat betrefd die foto van dat meyer sound array is het volgens mij zo dat meyer sound de enige is die verschillende array systemen zonder problemen kan combineren.
                      Daarom hebben wij ook gekozen voor meyer sound.

Ben zeker geen expert op dit gebied dus pin me nergens op vast.

Groeten Gaffer.

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

citaat:Geplaatst door **************

Ervaren collega's die al vaker dan eens bijv. de AHOY volgehangen hebben zijn , met mij, van mening dat het aantal klussen in Nederland voor een line-array lang niet toereikend zijn voor de installaties die er touren. En er dus een soort van adidas/nike/rucanor sportschoenen mode verhaal in de wereld is gebracht om toch maar de line's kwijt te kunnen.
                        Met andere woorden : een mode verschijnsel.
                        Denk cker dat je gelijk heb ook al heb ik daar niet zoveel inzicht in, maar wat ik wel denk is dat veel systemen over een tijdje worden vervangen door line-arrays, en niet om het mode-verschijnsel, maar meer omdat het opzich toch best handig is, mits goed ingehangen uiteraard. Hierbij denk ik niet aan de line-array installaties die jij bedoeld (tenminste daar ga ik vanuit) maar meer aan systemen zoals geo-s, goed klinkende systemen, die niet zo groot zijn en daardoor ook nog redelijk handelbaar.
                        De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

@ IBvee: je hebt gelijk, maar hoofdzakelijk vanwege het modeverschijnsel. Niet vanwege het nut.

Comment

• bewap
                            • Jun 2002
                            • 239

Het is een beetje een modeverschijnsel aan het worden, het ene bedrijf na het andere koopt zo'n line array systeem.

En het is naar mijn mening eigenlijk alleen maar te gebruiken in extreem grote hallen of buiten. Want je zit met zo'n systeem altijd met die 100 tot 120 graden afstraling. Dus binnen heb je een grote kans dat je tegen de muren staat te stralen met alle reflecties tot gevolg (vindt maar eens een ruimte die precies geschikt is voor een line array, bijna geen dus).

Ik denk daarom ook dat alleen een enkeling daadwerkelijk zo'n systeem nodig heeft. En de rest heeft hem 9 van de 10 keer thuis staan of gebruikt hem voor een verkeerd doeleind.

Volgens mij is menigeen beter af met een systeem zoals (ik noem maar een systeem) Funktion Resolution 5, dus een kast met een smalle afstraling. Uiteindelijk zal een line array misschien nog iets verder komen maar daar staat tegenover dat je een line array ook nergens anders voor kan gebruiken dan alleen de grote klussen en meestal buiten dus. En je hebt er altijd een fiks aantal kasten van nodig voor de nodige verticale afstraling.

Daarbij komt de horizontale afstraling die erg breed is en je hebt dus een systeem dat je eigenlijk alleen maar buiten kunt gebruiken. Een line array is dus eigenlijk alleen maar interessant voor enkele bedrijven die regelmatig een klus hebben in bijvoorbeeld de Arena.

Naar mijn mening is een line array gewoon een hype die over een aantal jaren wel weer over waait. Overigens de purple group heeft ook zo'n Vertec systeem.

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

tsja.....
                              ik heb dit weekend (north sea regatta) een arraytje opgehangen van 6 kasten, op 4m80 (veel te laag dus, zou aanvankelijk 6m20 zijn met 8 kasten), gemikt op 10m tot 40m diepte (feessttent), met een volumeverschil van 4 dB van voor naar achter.
                              Tot 10m heb ik conventioneel PA (infill/frontfill).
                              Ik heb altijd erg last/moeite met het slecht mixen van de frontfills en het main PA.
                              Daar merk je heel goed dat het afstraalgedrag van een array zoveel preciezer (en anders) is. Een klein foutje, als het lichtelijk overlappen van een conventionele hoorn met het onderste arraygebied, is zo verschrikkelijk hoorbaar. Met wat truuken uiteraard wel op te lossen.

Onkundig gebruik van een array zal onmiddelijk worden afgestraft, nog veel meer dan met gewoon PA.

Toch ben ik van mening dat al die kleinere bedrijfjes die nu (kleinere) arraytjes kopen, de uitdaging tenminste aangaan.
                              En er zijn allerlei oplossingen om met minder kasten en hoogte toch goed te presteren.
                              En als je bijvoorbeeld juist geen afstand hoeft/wil bereiken kun je juist met genoeg hoogte op dichtbij configureren.
                              Dat mensen een bepaald karakter van een array niet mooi vinden is gewoon een subjectieve discussie, de distributie/controle is gewoon veel beter.
                              Dat neemt niet weg dat het kermiseffect van een flinke stapel hout/hoorns heel erg groot is, en ik ben zelf meerdere malen erg onder de indruk geweest van F1, en zo ook van F2 (), of courts+phillishaves.
                              knoppen en waarden :)

Comment

Working...