Wetenschap, geluid, ultrasoon, spotlight

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • innocent
    • May 2005
    • 2

Wetenschap, geluid, ultrasoon, spotlight

Beste lezer,

Ik ben student van het laatste jaar industriële wetenschappen.
    Momenteel ben ik bezeg met mijn EINDWERK (ultrasoon)

Naarmate het geluid zich van de bron verwijdert, vermindert het geluidssterkte(intensiteit). Vermindert dan ook de fequensie van het geluid???

I.v.m. "spotlight" (http://www.holosonics.com/technology.html), het geluid wordt uigezonden als ultrasoon en wordt op een bepaald afstand vervormd tot een hoorbaar geluid, spreken we hier van de frequentie verlies???

hoe dan ook blijft het voor me een groot vraagteken, ik hoop op jullie antwoord.

Al vast bedankt

• DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Heej wat leuk, ik heb hier een profielwerkstuk over gemaakt dit jaar. (nou ja, nog de laatste hand aan het liggen aan dat werkstuk, maargoed).
    We waren al een heel eind met testen toen we er achter kwamen dat de heer Pompei al een geheel werkend model heeft.

Het principe werkt als volgt:

Luchtdeeltjes botsen tegen elkaar aan en geven zo het geluid door, deze deeltjes botsen echter niet telkens recht op elkaar. De trilling wordt dus niet in 1 rechte lijn begeleid.
    Doordat de lucht niet lineair geleidt, kan een ultrasoon geluidssignaal worden vervormt.
    Stuur anders eens een mailtje naar Dr Pompei.
    Het is een ontzettend aardige vent die mij met een aantal vragen ook een goed eind op weg geholpen heeft. Het kan zijn dat het even duurd, hij schijnt ontzettend druk te zijn met zijn project. De laatste stappen naar perfectie worden nu na jaren van hard werken en inspanning gezet.
    We're ready to party, are you?

Comment

• Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

Gaat dit niet samen met het doppler effect?

Namelijk dat de frequentie veranderd als de bron beweegt ten opzichte van de waarnemer.
      SR20DET

Comment

• innocent
        • May 2005
        • 2

Wordt hier gebruik gemaakt van amplitude modulatie(AM) dan???

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Het doppler effect vind plaats als de geluidsbron zich in afstand verplaatst ten opzichte de luisteraar. Zolang de afstand statisch is zal er in het basisprincipe geen frequentie verschil optreden.

Maar JA, een bewegende bron tov de meting zal in waargenomen frequentie verschillen.

De frequentie van een geluidsbron die zich van een meting af beweegt zal LAGER geregistreerd worden.
          lekker belangrijk!

Comment

• BBQruud
            • Feb 2004
            • 43

Zoals dit bij sonar apparatuur in water gebeurt, zo wordt bij de audio spotlight gebruik gemaakt van alineariteit van voortplanting van geluidsgolven in lucht. Het alineaire gedrag veroorzaakt het ontstaan van nieuwe geluidsfrequenties in de lucht, als deze met een bepaalde (hoogfrequente) "draaggolf" wordt aangestoten. De grote verdienste van Joe Pompei is, dat hij een bruikbaar wiskunde model van die alineariteit heeft gemaakt. Door de draaggolf op een bepaalde wijze "voor te vervormen" volgens dat wiskunde model, kan worden voorspeld welke laagfrequente golfvorm als bijprodukt ontstaat t.g.v. deze alineariteit. Eigenlijk is de lucht zelf dus de luidspreker die de waarnemer uiteindelijk hoort. De fysieke weergever zendt immers alleen (onhoorbare), hoogfrequente energie uit.
            Voordeel van deze hoogfrequente draaggolf is, dat een kleine luidspreker een sterk gebundeld geluid kan voortbrengen, omdat de doorsnede van die luidspreker vele malen groter is dan de golflengte van de draaggolf.
            Nadeel is, dat lucht maar in beperkte mate alineair is,en dus de omzetting in hoorbaar laagfrequent geluid met een extreem laag rendement verloopt, vooral lagere frequenties zijn nauwelijks hoorbaar. Bovendien is de audiokwaliteit verre van hifi. Wel zijn er grappige effekten mee te behalen.
            Ik heb hier al zeker 4 jaar kontakt over gehad met Joe Pompei. Bij ons op de zaak ligt al 2 jaar een compleet werkend systeem, bestaand uit versterker/processor en speciale weergever. Laat maar even weten als er evt. belangstelling bestaat voor een demo.
            Groetjes, Ruud.

Comment

Working...