Crossover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hieronymus
    • May 2005
    • 3

Crossover

Hoi allemaal,

Ik wil graag wat meer weten over wat een crossover eingelijk is en wat hij doet en dan vooral microfoon crossovers (of is dat al een oneingelijk verschil ??)

Wij hebben namelijk een kleine studentenkroeg en gebruiken een klein en goedkoop mengpaneeltje voor de MP3 computer en een microfoon. De microfoon begin al snel te fluiten als je de schuif op het mengpaneel ook maar een beetje open zet. Het mengpaneel heeft maar een mic ingang en we hebben ook nog een lange kabel over het plafond lopen naar de andere kant van de ruimte voor kleine (vaak onzinnege) optreden. Nu ben ik alles netjes aan het inbouwen en wil dus niet blijven omsteken.

Dus ben ik aan het zoeken naar mogelijke oplossingen voor microfoon versterkers / switchers en kom overal die crossovers tegen. Wat doen die? Is dat nuttig voor het onderdrukken van dat rondzingen? Alle informatie is welkom. Ik heb er nog niks over gevonden op het internet.

Mvg,

Jeroen
    Tadaaa!!
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Geloof als je de search gebruikt had je dit makkelijk had kunnen vinden.. Maargoed.

Even simpel; een crossover scheidt het hoog en het laag.. Je stelt een overgangsfrequentie in (bijvoorbeeld 100 Hz) alles onder de 100 Hz stuurt je crossover als 't ware naar de 'low output' en alles erboven naar de 'high output'. Nu sluit je op de 'low output' een versterker aan, en hierop hang je je bassen. En op de 'high output' sluit je een versterker aan waaraan je je toppen hangt.

De reden; een passief filter (wat in sommige baskisten zit..) werkt niet optimaal, en verbruikt veel dure versterker-energie. Dit passief filter moet/kan eruit indien je actief filteren gaat. Bij je toppen laat je het (uiteraard) gewoon zitten hoe het zit. Veelal klinken subs dan een stuk beter, en zoals de Behringer subs welke ook meteen dieper en harder klinken.

Voor full-range speakers hoef je dus geen crossover, een crossover vermijd het rondzingen van de mic overigens ook niet.
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Hieronymus
      • May 2005
      • 3

Aha, dat is dus iets heel anders dan ik dacht.

Nu ben ik even wat verder wezen lezen. Maar zou een aparte microfoon mixer (met twee ingangen en waar je dan ook laag-midden-hoog van kan instellen) mijn probleempje voor een redelijke prijs kunnen oplossen?

Met een compressor-limiter kun je natuurlijk een beetje voorkomen dat iemand die niet met een microfoon om kan gaan iedereen een gehoorsbeschadiging bezorgd, maar dat vind ik een nogal duur apparaat.

Het alternatief voor dit alles is om op ons mengpaneeltje een phono ingang om te bouwen tot een tweede microfoon ingang. Schakelingtje voor de impedantie aanpassing en schakelaar tussen de twee aansluitingen. Hier ben ik trouwens geen fan van. Maar ja, ik ben niet de baas over van het geld, helaas. Kan natuurlijk ook gaan zoeken voor een klein mengpaneeltje met twee line ingangen en twee mic ingangen...

Tadaaa!!

Comment

• Dr. Edie
        • May 2003
        • 671

Ik weet niet of een mengpaneel daadwerkelijk jou probleem oplost.. Het kan wel helpen door het hoog/ en-of laag wat bij (lees: dicht) te draaien, maar of dat is wat je wilt?..

Beter lijkt me om te kijken of je je mic, danwel de speakers ergens anders neerplaatsen kunt..?.. Bijvoorbeeld de mic achter de speakers (en vooral niet ernaar toe gericht..). Hoe is de situatie eigenlijk, en welke apparatuur hebben jullie?
        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• John Smits
          • Nov 2001
          • 111

Ik denk dat je voor een paar centen wel wat kunt opknappen. Een simpel mengpaneeltje voor ca 60 euro als de Behringer UB802 en een cardioidemicrofoon, ook van Behringer of de Evolutionserie van Sennheiser kost geen kapitalen en werkt uitstekend. Verder is een juiste opstelling van de microfoon tov de luidsprekers heel belangrijk. Als dat niet in orde is en de "spreker" heeft ook nog geen microfoontechniek, dan heb je echt een probleem

mvg John
          Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• Hieronymus
            • May 2005
            • 3

Dus eigenlijk is er niet veel aan te doen en ligt het gewoon aan de 'gebruiker' en aan zijn positie ten opzichte van de de speakers? Dat is jammer.

Tadaaa!!

Comment

Working...