Wat tedoen met glijbaan kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sloppy
    • Apr 2005
    • 7

Wat tedoen met glijbaan kasten

Ik ben in het bezit van 2 glijbaan kasten met een speaker van RCF l15p540.
    Ik wil daar nieuwe topkasten voor maken,heb nog 15,10 en 2 inch speakers.
    Wie kan mij helpen aan een goede bouw tekening die passen bij deze bas kasten.

Hebben vaak dat er achter in de zaal veel te weinig mid en hoog is.(gebruiken een gewoon top kastje 10 en 1 inch).
    Hebben ook al geprobeerd om de topkasten hoger teplaasten.

Alvast bedankt Marcel.

Gebruiken meerdere versterkers en een crossover.
    sloppy
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

citaat:Geplaatst door Sloppy

Ik ben in het bezit van 2 glijbaan kasten met een speaker van RCF l15p540.
    Ik wil daar nieuwe topkasten voor maken,heb nog 15,10 en 2 inch speakers.
    Wie kan mij helpen aan een goede bouw tekening die passen bij deze bas kasten.

Hebben vaak dat er achter in de zaal veel te weinig mid en hoog is.(gebruiken een gewoon top kastje 10 en 1 inch).
    Hebben ook al geprobeerd om de topkasten hoger teplaasten.

Alvast bedankt Marcel.

Gebruiken meerdere versterkers en een crossover.

Hoe diep is de zaal dan?
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Banned
      Banned
      • Dec 2003
      • 951

boxbussen plaatsen in de glijbanen en zorgen dat de top op een goede hoogte staat.

kom je tekort misschien een zwaardere top.....

Comment

• Sloppy
        • Apr 2005
        • 7

Meestal is het zo tussen de 15 a 30 meter.
        Top kasten zijn voorzien van een 15 en een 1 inch en er staat 450 rms op.
        sloppy

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

citaat:Geplaatst door Sloppy

Meestal is het zo tussen de 15 a 30 meter.
          Top kasten zijn voorzien van een 15 en een 1 inch en er staat 450 rms op.
          En welke 15 - 1" ? zelfbouw ?
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Sloppy
            • Apr 2005
            • 7

Dat zij ook speakers van RCF maar weet even niet zo de type nummers.
            sloppy

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaat:heb nog 15,10 en 2 inch speakers

gebruiken een gewoon top kastje 10 en 1 inch

Top kasten zijn voorzien van een 15 en een 1 inch
              [?]

Mvg Johan

Comment

• arie
                • Feb 2003
                • 550

heb zelf ook van die glijbanen gehad met de zelfde rcf speaker, en ik kan je vertellen dat het de eerste meters (met name met 4 per kant)niet uit te houden is je maag draaid echt drie keer rond!mijn ervaring is dat je met 1 gljbaan per kant genoeg hebt aan een fatzoenlijke 15" of 12" 1,5"top.De keuze voor 15" of 12" ligt een beetje aan wat je er mee wilt doen en op hoeveel hz je wilt scheiden.wij deden het altijd al relatief laag (voor een glijbaan dan he) 120hz dacht ik.groeten Arjan

Comment

• Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

glijbanen zijjn goede kasten vind ik hoor !

Ze zijn alleen plomp en zwaar.

Een enkele per kant is te doen maar ze klinken het mooiste als je er 4 of meer naast elkaat zet.

Maar dat is met alle subs.

En een topkast zou ik met een paal op een goede adstand zetten zodat het mid hoog over de mensen heen gaat dan zul je meer bereiken dan ze op de kast te zetten.

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door mephisto

glijbanen zijjn goede kasten vind ik hoor !

Ze zijn alleen plomp en zwaar.

Een enkele per kant is te doen maar ze klinken het mooiste als je er 4 of meer naast elkaat zet.

Maar dat is met alle subs.

En een topkast zou ik met een paal op een goede adstand zetten zodat het mid hoog over de mensen heen gaat dan zul je meer bereiken dan ze op de kast te zetten.
                    nog geen EAW subjes gehoord zeker
                    klein en fijn [][]
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Pulse
                      • Oct 2001
                      • 666

citaat:Geplaatst door sis
                      nog geen EAW subjes gehoord zeker
                      klein en fijn [][]
                      sis
                      Ja Sis ik weet ondertussen dat je EAW subjes hebt, inderdaad klein en fijn maar denk eraan dat jou subjes maar simpele frontgeladen 15 inchers zijn, helemaal niets speciaals. Veel kasten met of zonder merk met een goede 15 inch speaker zullen vrijwel gelijkaardig presteren

Ontopic:
                      Je zegt dat je mid tekort hebt achteraan de zaal. Dit wil dus zeggen dat de 10 incher het niet bijhoudt. Door deze in een hoornloaded kast te steken kan die probleem zeker opgelost worden. Zo verhoogt het rendement en draagt het mid beter. Dan kan je de 2 incher laten aansluiten op deze hoornloaded 10 incher zo rond de 1.5khz en heb je een krachtige hoornloaded top.
                      Dan heb je de keuze of je een topkast met enkel 10/2 inch driver maakt en deze dan rechtstreeks laat aansluiten op de glijbaan ofdat je die 15 incher die je nog hebt liggen ook nog gebruikt en zo een 15/10/2 top maakt. Op deze manier kan je de glijbaan wel lager crossen en zal de bas wat strakker klinken. De top wordt natuurlijk zo wel groter en je krijgt er het wordt een 4 wegs systeem.

Een glijbaan kan echter als het moet vrij hoog doorlopen, dit door dat de speaker vanvoor zit en zich vanaf een bepaalde frequentie gewoon gedraagt als een frontgeladen kast. Op zich kun je deze dus als het moet wel rechtstreeks laten aansluiten op de 10 incher.

MVG,
                      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

je kan er ook een dubbele 10" of 12" opzetten, dit verbetert ook aanzienlijk de draagweidte van het mid. Met een hoorn ga je ook meer richten, en moet je ook geschikte speakers gebruiken.
                        Een dubbele 12" kan makkelijk aansluiten op 120 Hz

Pino
                        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Kevin-V8
                          • Feb 2006
                          • 42

Ik heb een vraag die mss in dit topic thuis hoort.
                          Het gaat dus in verband met glijbaan-baskasten.

Hoe kan ik met een gewone crossover (behringer cx2310) de woofer van de glijbaan beschermen tegen de lage frequenties die hij te verwerken krijgt bij een hoog vermogen?
                          Er staat wel een subsonic filter op van 25Hz, maar wat doe ik dan met de frequenies tussen de 25 en de +-40Hz?

Als de woofer zwaar belast wordt gaat deze bij deze frequenties toch een te grote uitslag maken?
                          Hoe kan ik dan het vermogen van mijn woofer optimaal benutten zonder heb te overbelasten?

alvast bedankt

Comment

• Decitech
                            • Mar 2006
                            • 63

Lowcut van bijvoorbeeld 40 hz erop zetten.
                            Proceccor gaan gebruiken.

En niet teveel versterkervermogen erop zetten.

Als je bassen 400 rms zijn ga je er geen 1500 rms opzetten dat is logisch.

Een marge van 1.5 zou ik aanhouden, als je bassen 400 rms zijn een 600 rms versterker erop zetten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Als je een lowcut van 40 hz erop zet wilt dat zeggen dat ze niet dieper kunnen gaan dan 40 hz en daar dus worden afgekapt. Een goede limiter kan tevens ook je speakers goed beveiligen.
                            "If you like the resonsance you're going to bounce''

Comment

• Kevin-V8
                              • Feb 2006
                              • 42

Maar voor die lowcut van 40Hz er op te zetten moet ik mij dus idd een processor aanschaffen en is het dus niet meer voldoende met een gewone crossover.

Ik zou er een dap p1600 aanhangen geeft normaal gezien 2 x 525Wrms bij 8 ohm.
                              Niet echt teveel dus voor deze kasten.

Maar heb in het verleden eens problemen gehad met een beyma 18lx60, in een bandpass kast, en heb daarom schrik om mijn woofers kappot te spelen door die lage frequenties.

mvg

Comment

Working...