Nieuwe versterker, welke?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Max
    • Feb 2003
    • 680

Nieuwe versterker, welke?

Hallo,

Aangezien ik besloten heb mijn tweede set (Dap ax) en mijn Peavey PV versterkers te verkopen ben ik op zoek naar een nieuwe versterker voor mijn Wharfedale Lix C. deze wil ik gebruiken voor kleinere disco feesten. De reden waarom ik deze set houdt heeft eigenlijk aan aantal factoren:
    1. Ik wil niet afhankelijk zijn van anderen
    2. Iedereen keer een Powermax setje huren is te dur (gezien de prijs die ik vraag)
    3. Makkelijk uitbreiden in de regio.

Maargoed, Nu wil ik graag een mooie bijpassende versterker voor deze set willen kopen.
    Mijn voorkeur gaat uit naar één versterker waar ik de hele set mee kan aansturen. Of een fatsoenlijke versterker die op 2 ohm draait, of eventueel een 4 kanaals versterker.

Waarom ik het liefst één versterker wil is simpel; het scheeld en hoop gesjouw, aangezien 1 versterker mooi in een 4HE kistje past dus makkelijk te vervoeren.
    Verder ben ik ook nogal makkelijk met het vervangen van mijn speakers, dus mocht ik ooit de Wharfedale’s willen verkopen zou ik graag nog de versterker willen gebruiken, vandaar dat ik nu een degelijke versterker zoek waar ik ook even mee voorruit kan.

Even handig om te vermelden:
    Mijn Wharfedale Pro lix subs hebben een vermogen van 600w. Rms op 4 ohm en mijn Wharfedale Pro lix topkasten een vermogen van 300w. Rms op 8 ohm.

Ik zelf heb al zitten kijken naar een occasion (of nieuwe?) qsx plx 3002 of plx 3402 waar ik de hele set me kan aansturen omdat deze ook stabiel op 2 ohm draaien. Maar ik had graag willen weten of dit een goede keuze is? Of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt,
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

Wil je per se een lichtgewicht versterker hebben ? Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de goedkopere lichtgewichten. Mede omdat ze op het laag weinig doen. Tevens zijn versterkers als de PLX allemaal "wegwerp". Defect = wegwerpen. Reparabel is het nauwelijks meer.

Hoeft het niet per se lichtgewicht te zijn, kijk dan eens voor een goede occasion van een degelijk merk. (Crest, Camco, Carver etc..) Of ook heel netjes voor het geld: Yorkville AP ! In duitsland behoorlijk populair. Kost niet zo gek veel, kwalitatief durf ik het best naast een Crest CA te zetten !

Wil je per se lichtgewicht, spaar dan liever even door voor een deugdelijke occasion van een lichtgewicht. (Powersoft, LabGruppen, Crest Pro200 etc..)

Groet,

Joost

Comment

• Max
      • Feb 2003
      • 680

Nee heft niet lichtgeweicht te zijn, maar mocht het wel zo zijn is dat natuurlijk mooi meegenomen .

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

vraagje:

Als je een bas en een sub parallel aansluit op een versterkerkantje heb je dus een weerstand 2,67 ohm. Maar krijgt de sub op deze manier dan ook tweemaal zoveel vermogen omdat zijn weerstand tweemaal zo laag is? In dat geval snap ik je logica van de hele set op één amp draaien.

Of zit er een high-pass filter in de subs voor je topksten? Kan je in zo'n geval eigenlijk wel een 8-ohmige topkast als 'mid-hoog' kast gebruiken op een 4-ohm sub? Zo ja: wat gebeurt er dan met de weerstand en de verdeling van het versterker vermogen?

Robert

Comment

• Boi
          • Apr 2004
          • 541

De Lix subs hebben geen filter dus je zal actief moeten scheiden. 2 amps dus met een x-over.
          De lix 15"sub op 120Hz en de 18"sub op 80Hz actief filteren.
          Sub amp moet 600w/4ohm leveren en de top amp 300w/8ohm.
          Wharfedale zelf adviseert 2x de MP1800 600w/4ohm - 330w/8ohm.
          groetjes
          Boi
          groetjes

___
          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Max
            • Feb 2003
            • 680

Lix subs zijn naar mijn weten wel voorzien van filter, zijn ook door te lussen.

Wharfedale MP1800 versterkers heb ik niet zo goede verhalen over gehoord.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

je kan ook mono werken en op 1 kanaal dan de bassen zetten en op het andere kanaal de toppen. zo werkt 1 kanaal wel op 2 ohm en het andere op 4 ohm. maar een klassebak zoals jij wil moet daar tegenkunnen.

ik weet dat er geen reclame gemaakt mag worden, maar weet nog qsc pl4 te koop staan. voor meer info moet je me maar mailen...

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• arie
                • Feb 2003
                • 550

crest pro 10004 ideale 4 kanaals versterker!alleen wel een beetje duur!wat is je buget eingelijk?dat praat namelijk wat makkelijker.groeten Arjan

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

citaat:Geplaatst door Max

Lix subs zijn naar mijn weten wel voorzien van filter, zijn ook door te lussen.

Wharfedale MP1800 versterkers heb ik niet zo goede verhalen over gehoord.
                  Zou eerst dan maar even de specs van de lix-serie lezen als ik jouw was. Daar staat toch echt in dat de subs met een x-over gescheiden moeten worden van de tops. En ja ze zijn door te lussen tot 4 sub kasten per kant.

Ik weet niet of de MP1800 slechte amps zijn, Wharfedale beveelt ze natuurlijk wel zelf aan voor hun sets.

Waarom neem je niet de actiefe serie van de lix? hoef je helemaal geen amps meer aan te scheaffen.
                  groetjes
                  Boi
                  groetjes

___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Robert
                    • Aug 2000
                    • 630

Ik zou het leuk vinden als iemand een "in het algemeen" antwoord zou kunnen geven op mijn bovenstaande vragen over het gebruiken van luidsprekers met verschillende impedanties. Kort lesje natuurkunde zeg maar...

Comment

• Max
                      • Feb 2003
                      • 680

Het liefst wil ik graag één versterker, maar dat zit er nuw aarschijnlijk weer niet in nadat ik dit las in de specificaties van mijn Wharfedales: De subs kunnen beter rechtstreeks worden aangestuurd voor een hogere output.

Het idee van Ronny is niet eens zo slecht om één kanaal te gebruiken voor de subs en één kanaal voor de topkasten, maar daar heb je volgens mij wel een flinke versterker voor nodig!

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Zoals al eerder gevraagt, wat mag het kosten ??!!!
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Robert
                          • Aug 2000
                          • 630

citaat:Geplaatst door Max

Het idee van Ronny is niet eens zo slecht om één kanaal te gebruiken voor de subs en één kanaal voor de topkasten, maar daar heb je volgens mij wel een flinke versterker voor nodig!
                          Afhankelijk van wat voor muziek je draait hoor je wel of niet dat je mono draait; hou hier rekening mee! Ik zou het niet doen!

Robert

Comment

• Max
                            • Feb 2003
                            • 680

citaat:Geplaatst door beyma

Zoals al eerder gevraagt, wat mag het kosten ??!!!
                            Zat zo tussen de 800 en 1000 euro te denken?

Comment

• gerard
                              • Aug 2003
                              • 21

jah, jah ik zou eerder gaan denken aan een Crown MA 2401 of/en 3601, x-over ertussen en knallen.... maar 1000 euro heb je 1 goede MA 2401 voor.... anders zou ik tog wat door gaan sparen
                              Wie wil nou geen rock 'n roll leven?? kunnen alleen mensen zijn in de muziek... en ik als lichttekkie :D

Comment

Working...