bridge en doorlussen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djmike
    • Apr 2005
    • 2

bridge en doorlussen

Mannen ik ben even de tel kwijt.

stel je hebt een versterkertje die bridge 2000 Watt leverd op 8 ohm.

Ik knal de amp op 2 speakers(doorgelust). Laten we zeggen dat de speakers 1100 watt zijn.

Wat gebeurt er dan met de weerstand en het vermogen?
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

hoe moeten wij dat nu weten? je zegt niet hoeveel de impedantie van je luidsprekers bedraagt. en dat vermogen zegt overigens ook niets.

maar om dan toch een antwoord te geven. zijn je speakers 8ohm en lus je ze parallel door, dan zien je versterker een impedantie van 4 ohm. Ook in brugstand dus. nu is alleen de vraag of jouw versterker dat aan kan... Overigens kan je heel veel info bij de faq en met de zoekfunctie vinden.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Als je een versterker brugt gaat de minimale belasting omhoog met een factor 2. Dus: een versterker die normaal gesproken een impedantie van 4 Ohm aankan, moet gebrugd met minimaal 8 Ohm belast worden. Niet alle fabrikanten geven specs op die overeenkomen met de werkelijkheid. Voordat je een gebrugde versterker met 4 ohm gaat belasten is het verstandig om even navraag te doen bij andere gebruikers.

citaat:Ik knal de amp op 2 speakers(doorgelust)
      Dat zou best eens letterlijk zo uit kunnen pakken ja.....

Als je 2 gelijke speakers parallel doorlust, halveer je de impedantie.

In jouw geval lijkt het me gewoon verstandig elke speaker een eigen kantje te geven, wat denk je te winnen door te bruggen?
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Was je me net voor....

citaat:Geplaatst door ronny
        ....dan zien je versterker een impedantie van 4 ohm.....

mvg
        ronny

Ik heb toch best vaak naar oogjes gezocht op versterkers, maar heb ze toch nog nooit gevonden....
        [8D][8D]
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• djmike
          • Apr 2005
          • 2

ik snap t heren.

Ik kom wat vermogen te kort stereo is het setje 5 kw en dacht zo nog wat vvermogen te winnen, de speakers zijn 8ohm. En ik was even de rekensom kwijt!

Bedankt mannen!

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

citaat:Ik heb toch best vaak naar oogjes gezocht op versterkers, maar heb ze toch nog nooit gevonden....
            tja...

citaat:k kom wat vermogen te kort stereo is het setje 5 kw en dacht zo nog wat vvermogen te winnen, de speakers zijn 8ohm. En ik was even de rekensom kwijt!
            Om 3db meer output te krijgen voor je set, moet je al je vermogen verdubbelen. en 3db is bijna niet hoorbaar. om je set hoorbaar te laten verdubbelen moet je al het 10voudige aan vermogen neerzetten. Dus ik weet niet wat je verwacht van dat beetje meer vermogen, maar veel harder zal het zeker niet gaan...

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...