behringer ep1500

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djdee
    • Jul 2003
    • 19

behringer ep1500

hoi,

ik bezit al enige tijd de behringer ep1500 en ben er zeer over te spreken.alleen vraag ik me het volgende af; zou het niet beter zijn als de ventilator andersom zou zitten? hij blaast nu door een tunnel vanaf achteren naar voren eruit. als hij dit anders om zou doen, zou dit dan niet effectiever zijn? behringer zegt zelf dat ze back to front gebruiken om geen warme lucht in je case te blazen, maar dat maakt mij niet uit.

zie hier een foto van de binnenkant:
    The page you're looking for doesn't exist or has been moved.

graag jullie reactie hierop!
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Je hebt eigenlijk altijd de voorkant van je kist open, en niet altijd kan de achterkant open.
    Ze zuigen nu als het ware de warme lucht uit de case weg.
    We're ready to party, are you?

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

Dat is dus wat DJDee voorstelt, niet wat van toepassing is, zie ook de foto.

Hij zuigt nu achter uit de case koele lucht aan die hij door de tunnel naar voren blaast, achter in de case zal het echter ook niet altijd even koel zijn (hangt af van wat er nog meer in de case zit) dus ik denk dat deze koelmethode inderdaad minder effectief is dan het afzuigen van de warme lucht (of je moet de case achter openlaten wat dus weer niet zou hoeven).
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

als je de warme lucht via de achterkant weg laat blazen, zul je moeten zorgen dat deze lucht ook weg kan, ander krijgt je versterker onvoldoende koeling.

laatst nog gezien bij een set van de regionale scouting. een DAP versterker in een zogenaamde "slant" flightcase waarvan de achterkant vrijwel geheel dicht was, de versterker was na een uurtje al oververhit terwijl hij niet eens vol belast werd

dus altijd de warme lucht laten wegblazen waar deze lucht ook weg kan, als je achterkant open is kan dit ook goed werken, maar meestal is de voorkant gewoon logischer

het gaat bij koeling volgens mij meer om het afvoeren van de warme lucht dan het aanzuigen van koelere lucht, maar dat is gewoon maar een idee wat ik in mijn hoofd heb, misschien wel niet helemaal waar

Comment

• DJ.T
          • Nov 2002
          • 1502

Er hoeft inderdaad helemaal geen koele lucht bij, zolang de warme lucht afgevoerd wordt is het goed.
          Je spullen werken gewoon goed tot een bepaald temperatuur en houden er echt niet ineens mee op als ze wat warmer worden.
          Zolang je de warme lucht afzuigt, wordt het niet snel warmer en kunnen je spullen lekker door blijven werken.

Comment

• djdee
            • Jul 2003
            • 19

ok bedankt voor de info.
            ik zal alleen even duidelijk uitleggen hoe het in mijn case zit:
            1 versterker (een andere) blaast alles in de case(gesloten) en de andere zuigt het eruit en blaast het er aan de voorzijde uit. er zit in mijn case aan de voorzijde ook nog een 12cm koelvin die alle hitte eruit zuigt (i.p.v. de achterzijde van de case open). dus ik wil in deze situatie weten wat beter is.

Comment

• DJ.T
              • Nov 2002
              • 1502

Als de achterkant van je case gesloten is lijkt het mij handiger dat alle lucht er aan de voorkant uitkomt ipv achter.

Comment

• Sietse
                • Sep 2004
                • 62

Die foto van de binnenkant is nogal misleidend. Zie:

Zo veel valt er dus ook weer niet te koelen..
                Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

In de eerste plaats kun je uit een ruimte die geen luchttoevoer heeft geen warmte uitzuigen, je haalt er slechts zoveel lucht uit als er ook weer in kan stromen.
                  Je zal dus moeten zorgen dat er een toevoerrooster in zit!
                  Ten tweede is het een beetje beter om de lucht uit de case te zuigen dan erin te blazen, omdat de lucht om de versterker(s) heen dan koeler is, en je dus wat minder opwarming hebt.
                  Één versterker v>a en één a>v is helemaal niet fijn, de warme lucht van de v>a wordt gebruikt om de andere te koelen!
                  Allebei a>v is het beste, zorg er altijd wel voor dat de luchtstroom van de beide versterkers samen ook door de kist heen kan. één louvreschotel voor 4 versterkers is beslist te weinig, eigenlijk al te weinig voor 1 versterker.
                  Overigens zijn er ook versterkers met een opening aan de zijkant en de andere achter.
                  Dan kun je ook gewoon het rack ventileren, dus rooster voor en ventilator in de achterdeur.
                  Die fan in de achterkant kan zowiezo geen kwaad, als die tenminste de fans van de versterkers helpt en niet tegenwerkt!
                  Bij mij werkt dat al jaren zeer goed.

Comment

Working...