algemene uitleg nodig

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skon jeungske
    • Feb 2005
    • 3

algemene uitleg nodig

Beste mense,

ik wil graag kwalitatief goede boxen kopen met veel power (o.a voor op een carnavalswagen en in een hok) tegen een zo'n laag mogelijk prijs.
    Mijn probleem is echter dat ik bijna geen technische kennis heb over dit alles.
    Eerst dacht ik altijd hoe meer watt hoe krachtiger maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, toch? Wat betekent RMS en wat houdt 'piek 500' in? Heeft 8 of 4 ohm consequenties voor de kwaliteit? wat is het voordeel van een 18" inch basbox boven een 15" inch? Kan ik beter fullrange boxen pakken, dan die andere...? Heeft de grote van de kast voordelen? Men heeft mij gezegd dat PA boxen goed zijn, waar zit hem dat dan in?

Ik zou graag antwoord willen hebben op deze vragen, alvast bedankt.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Hoi, probeer de zoekfunctie eens, veel leesplezier.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Sietse
      • Sep 2004
      • 62

citaat:Geplaatst door skon jeungske
      Eerst dacht ik altijd hoe meer watt hoe krachtiger maar dit hoeft niet altijd zo te zijn, toch?
      Klopt. Het rendement bepaald voor het grootste deel hoe ''hard'' een systeem kan.
      citaat:
      Wat betekent RMS
      Dit is een soort gemiddelde vermogen dat de speakers kunnen verwerken gedurende een X aantal uren.
      citaat:
      en wat houdt 'piek 500' in?
      Dit is een marketings getalletje. Ligt doorgaans een factor 2 of 4 hoger dan de werkelijke rms waarde. Heb je niks aan.
      citaat:
      Heeft 8 of 4 ohm consequenties voor de kwaliteit?
      Nee, de impedantie heeft niks te maken met de geluidskwaliteit. De impedantie is gewoon de weerstand van een wisselstroom, en bepaalt daardoor hoeveel stroom (en dus vermogen) er door de luidspreker gaat lopen.
      citaat:
      wat is het voordeel van een 18" inch basbox boven een 15" inch?
      Een kast met 18'' speaker gaat in de regel lager dan een kast met een 15'' speaker. Dit heeft te maken met het feit dat een grotere conus makkelijker lagere tonen weer kan geven. Er zijn echter nog veel meer parameters die bepalen hoe laag een systeem gaat.
      citaat:
      Kan ik beter fullrange boxen pakken, dan die andere...?
      Met die andere bedoel je een sub-top setje o.i.d.? Dit hangt helemaal van de toepassing af.
      citaat:
      Heeft de grote van de kast voordelen?
      De grootte van de kast heeft een grote invloed op het gedrag van een luidspreker. Afhankelijk van het soort systeem (bass reflex, hoorn, gesloten, enz.) veranderen bepaalde parameters hierdoor.
      citaat:
      Men heeft mij gezegd dat PA boxen goed zijn, waar zit hem dat dan in?
      Definieer eerst ''goed''. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat pa-systemen meestal zuiver klinken en veel decibels kunnen produceren (dubieuze luidsprekermerken daargelaten).
      citaat:
      Ik zou graag antwoord willen hebben op deze vragen, alvast bedankt.
      Graag gedaan
      Vrij veilig, neuk een appel!

Comment

• skon jeungske
        • Feb 2005
        • 3

citaat:
        --------------------------------------------------------------------------------

Kan ik beter fullrange boxen pakken, dan die andere...?

--------------------------------------------------------------------------------

"Met die andere bedoel je een sub-top setje o.i.d.? Dit hangt helemaal van de toepassing af."

de toepasingen zijn dus voor een carnavalswagen en een feesthok bij ons in de schuur. Twee heel verschillende omgevingen, dat zal dus een moeilijk antwoord worden...

citaat:

Men heeft mij gezegd dat PA boxen goed zijn, waar zit hem dat dan in?

"Definieer eerst ''goed''. Waarschijnlijk wordt bedoeld dat pa-systemen meestal zuiver klinken en veel decibels kunnen produceren (dubieuze luidsprekermerken daargelaten)."

met 'goed' bedoel ik inderdaad zuiver en hard. Dat zijn PA boxen dus... Hebben ze ook nog nadelen (bijv. een kleine kast, kleine conus e.d.)? Hebben ze ook nog grote voordelen boven niet-PA boxen.

weer alvast bedankt

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

Zoek en gij zal vinden...Hier is al genoeg over gepraat....
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

Working...