ev eliminator set in grote sportzaal???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wallie
    • Dec 2004
    • 51

ev eliminator set in grote sportzaal???

hallo,

onlangs zijn we met onze kerk verhuist naar een vrij grote sportzaal, (+/- 750 man). er speelt daar een complete band. rondom hangen gordijnen.
    Nu schijnt het volgens een bekend verhuur bedrijf mogelijk te zijn om in zo'n zaal onze al aanwezige Ev eliminator (300W hoog, 400W laag 18") set te gebruiken, alleen dan met crossover en sterkerdere versterkers...

Dit leek mij nogal onwaarschijnlijk. Met zo'n vermogen kun je toch nooit een zaal leuk voorzien van geluid? 8-)
    ~~
    Ewald

"...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

er vanuitgaande dat die band volledig versterkt moet worden en dat er toch een redelijk niveau gehaald moet worden gaat dat nooit lukken met dat setje...
    Advies: huren!

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Bor
      • Jan 2003
      • 50

Is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je wil!

Moeten de basedrum en bas voelbaar zijn? Dan is de set waarschijnlijk te klein.
      Is het alleen de bedoeling om stemmen en instrumenten in balans te krijgen zodat e.e.a. verstaanbaar word? Dan is de set ruim voldoende. Hoewel iets meer spreiding dan geen kwaad kan.
      Rob Kuenen

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Eliminator set is niet echt geschikt voor het versterken van live muziek. Met name de sub gaat heel snel onderuit. Loopt dan tegen de poolplaat aan.
        Als er echt zo'n 400-500 man komen, dan heb je in een sporthal al een enorm geluidsniveau van het pratende publiek.
        Ik zou het echt niet riskeren met die set, maar een knap setje huren.

Succes. Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Hoe dan ook kun je niet meer rendement halen door de Eliminator te bi-ampen.Moet beschouwd worden als 1 speaker (in 2 delen).

Comment

• wallie
            • Dec 2004
            • 51

citaat:Geplaatst door SPS

Eliminator set is niet echt geschikt voor het versterken van live muziek. Met name de sub gaat heel snel onderuit. Loopt dan tegen de poolplaat aan.
            sorrie, ben zelf niet erg bekend met de term poolplaat, wat bedoel je hiermee?

overigens, het is elke zondag ochtend dus aanschaafen lijkt me op termijn wat goedkoper.. Het is overigens niet de bedoeling dat het staat te beuken, maar alles wel lekker klinkt, duider en helder dus. We draaiden in de oude zaal meestal iets van 90 tot 95 db
            ~~
            Ewald

"...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "

Comment

• Bor
              • Jan 2003
              • 50

overigens, het is elke zondag ochtend dus aanschaafen lijkt me op termijn wat goedkoper.. Het is overigens niet de bedoeling dat het staat te beuken, maar alles wel lekker klinkt, duider en helder dus. We draaiden in de oude zaal meestal iets van 90 tot 95 db
              [/quote]

Lijkt me de bestaande set in ieder geval voldoende! Wel is de opstelling belangrijk. Hoe ga je de speakers de zaal in richten. Misschien is een aanvullen d.m.v. outfills of infills nodig!
              Rob Kuenen

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

citaat:Geplaatst door wallie

citaat:Geplaatst door SPS

sorrie, ben zelf niet erg bekend met de term poolplaat, wat bedoel je hiermee?
                Ik bedoel hiermee, dat de subspeaker dan maximaal uitslaat, en de spreekspoel tegen het einde van de magneet komt. Is zeer schadelijk voor de speaker, en is zeer duidelijk hoorbaar. Deze sub heeft daar al last van met een Q66 en een beetje kick.

Als je het hebt over 90-95 DB in een sporthal voor 700 man, dan zou ik toch al gauw voor live muziek naar een EV RX set toegaan.
                Bijv. de 118 sub en de 212 mid/high.
                En dan aangestuurd met de CP2000/CP3000 versterkers.
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Guus
                  • Oct 2003
                  • 104

citaat:Geplaatst door wallie

hallo,

onlangs zijn we met onze kerk verhuist naar een vrij grote sportzaal, (+/- 750 man). er speelt daar een complete band. rondom hangen gordijnen.
                  Nu schijnt het volgens een bekend verhuur bedrijf mogelijk te zijn om in zo'n zaal onze al aanwezige Ev eliminator (300W hoog, 400W laag 18") set te gebruiken, alleen dan met crossover en sterkerdere versterkers...

Dit leek mij nogal onwaarschijnlijk. Met zo'n vermogen kun je toch nooit een zaal leuk voorzien van geluid? 8-)
                  Hoi wally,
                  750 toehoorders is best veel. maar je hebt het over een kerkgenootschap? waaruit ik afleid dat de toehoorders stil zijn en luisteren.(Toch?) In dat geval kun je met je installatie, mits goed (hoog genoeg) opgesteld en afgeregeld al best goed uitkomen. De gordijnen zijn een grote plus anders verzuip je in de galm.
                  Betreft het echter een andere situatie waarbij publiek rumoer geeft dan is een zwaardere set nodig ofwel enkele delay boxjes plaatsen.
                  Ik zou zeggen probeer het een keer alvorens je nieuwe spullen koopt.
                  de Guus

Comment

• wallie
                    • Dec 2004
                    • 51

nouw, er speelt een volledige band, het is niet een kerk met een orgel
                    de een wil het geluid dan ook voelen de ander wil zichzelf kunnen horen zingen (:s !)

Daarom zou het mooi zijn als het geluid zo klinkt dat je hard kan draaien
                    zonder dat mensen het ervaren als hard.
                    Naar mijn weten is je spreiding dan vooral belangrijk. met zo'n setje heb
                    je nooit een goede spreiding, mits je hem gaat uitbreiden... alleen die
                    set is zo groot en lomp als je er wekelijks mee moet slepen.

dus hebben we onderhand al wel besloten om een andere set aan te schaffen.
                    Iets in de richting van meyer .. maar we gaan het inderdaad eerst allemaal
                    uitproberen. het is toch een flinke uitgave, die moet wel goed zijn.

maar: dus als ik het begrijp, de elimantor set aansturen met een crossover en grotere versterkers is geen verbetering .. ?
                    ~~
                    Ewald

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Tuurlijk is dat een verbetering, je zal ongetwijfeld meer uit de kasten krijgen. Maar de vraag is of de verbetering genoeg verbeterd, en of ie niet afbreuk doet aan iets anders. Over het algemeen is mijn ervaringen met kerken dat iedereen zichzelf wil horen zingen, en de rest ook wil horen. Het zingt echt niet lekker als je jezelf niet kan horen, een van de redenen ook waarom artiesten monitoren op het podium willen, dat kan je dus ook doortrekken naar de zaal als het de bedoeling is dat het publiek meezingt. Als je deze set zwaarder gaat aansturen zal je last krijgen met de mensen die vooraan zitten omdat het daar te hard is om mee te zingen, en achteraan zal het te zacht zijn (wat in veel kerken nou juist weer niet de bedoeling is, aangezien de vaste gasten van middelbare leeftijd meestal wat meer vooraan gaan zitten, en de jongeren die het wat harder willen juist achteraan gaan zitten). Daarnaast moet je dus rekening houden met wat SPS zegt. Als ik jou was zou ik gaan kijken naar een oplossing met een delaystackje, of zorgen dat je spullen goed kunnen worden gevlogen.
                      De groeten => Micha

Comment

• mark_b
                        • Feb 2005
                        • 75

Mischien is het plaatsen van de boxen vanaf 4 kanten een oplossing?
                        speaker re-cone-er

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

Het beste kan je gaan bi-ampen, subs mono of stereo tot een 120Hz en leg ze maar voor het podium in het midden en dan licht naar de beide hoeken achter in de zaal wijzend en je tops het liefst hangend of op hoge statiefen ver boven de hoofden uit en dan licht voor over hangend wijzend naar 2/3 van de zaal. Op deze wijze zijn ze bruikbaar. Denk er om dat je niet te hard draait, liever iets zachter daardoor gaan de mensen ook wat minder geroesemoes produceren anders horen ze het niet en dan kan je het nog iets harder zetten en dan is het verstaanbaar tot achter in de zaal. Door het licht voorover laten wijzen naar 2/3 van de zaal is de spreiding over het hele publiek gedeelte. Wel rustig aan met het laag, laat de bassgitaar maar iets van het podium komen met zijn geluid dan hoef je dat niet al te hard over de PA te gooien en blijft alleen de kick over en dat lukt dan echt wel.
                          Als jullie in deze zaal blijven en je wilt iets aanschaffen kijk dan eens naar de EV Vari Intense speakers deze zijn speciaal ontwikkeld voor kerk en aanverwant voor spraak en muziek, aan plafond of hoog aan de muur hangen, ze zijn 250w/8ohm en in de variaties van 2x8+"hoorn / 12+"hoorn / 15"+hoorn prijs p/st 1153/1322/1369euro incl. btw(2004) prijs ophangbeugels 102euro incl. btw
                          Zijn denk ik wel te zien en te luisteren bij Nederland Muziek in Almere(eerst even bellen naar ze en dan kan je rustig testen en doen)
                          succes
                          Boi
                          groetjes

___
                          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Bram
                            • Jan 2005
                            • 15

Het aansturen van de eliminator set met een crossover en een tweetal amps wordt door de importeur nogal afgeraden. Of je moet de filters die in je subkasten zitten verwijderen.

Stuur zelf onze eliminator set aan met 2 stuks dynacord s1200 (ev q66)
                            Met 1 amp zat hij vaak redelijk dicht tegen klippen aan. Door op iedere kant er eentje te plaatsen in brug heb ik hier geen last meer van en set heeft wat meer power.

Misschien is dit een (tijdelijke) oplossing?

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Bij de kleine Eliminator set moet je inderdaad het filter uit de subkast verwijderen en dan actief scheiden, amps: 450watt/8ohm/ subkast en 350watt/8ohm topkast. Scheiden op 80Hz of 100Hz/24dB.(liever 80Hz) een subsonic(highpass) filter op 40Hz is noodzakelijk, sub draait dan op 98dB.
                              groetjes

___
                              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...