scheidingstrafo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

scheidingstrafo

Halloo allemaal,

Is er een verschil tussen een scheidingstrafo en een DI-box?

of is dit 1 en hetzelfde apparaat?

Naar mijn idee is de hoofdtaak van een scheidingstrafo het "ground-liften" van de massa, en de hoofdtaak van een DI-box is het converteren van impedantie met de MOGELIJKHEID tot "ground-liften" van massa.

in mijn bezit:
    2* (ahum)Behringer ULTRA-DI DI100
    en 1* een DI20 (stereo uitvoering met link mogelijkheid)

Mijn doel:
    in voorkomende gevallen brom elimineren (aardlus) lukt eigenlijk altijd redelijk goed met bovenstaande DI's.

Maar!!!!
    is er verschil?

Alvast bedankt en een goeie CARNAVAL
    John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Een scheidingstrafo is passief en de bovengenoemde DI zijn aktief en hebben dus een hogere ingangsimpedantie.

Herman

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

bij een trafo wordt je signaal letterlijk galvanisch gescheiden, dus eerst over gezet in magnetische energie, die even later weer electrisch wordt, dwz volledige scheiding van je signaal. omdat het vermogen bijna 1 : 1 omgezte wordt worden de bron en doel impedanties ook bijna 1:1 omgezet, anders zou de trafo energie dissiperen, en dat doet-tie nagenoeg niet...

de electronische DI is een goeie imitatie van de trafo, het is een impedantie-omvormer, met een batterij of phantoomvoeding, en die leveren energie, waardoor de impedanties iets aangepast worden. Niet heel erg veel, anders zou je batterij nog wel een keer leeg zijn, en de mijne spelen ca 2 jaar op een 9V batterijtje.

Netto in het gebruik scheelt het mekaar niet veel, alleen bij erg grote aardproblemen heeft de trafo voorkeur boven de DI, ook vanwege de bassist die anders iedere keer een klap stroom op zijn tanden krijgt als-ie begint te zingen...

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Wordt al duidelijker, alleen van die stroomstoot bij de bassist snap ik niet, krijgt hij dan stroom via de kring: gitaar/DI/mixer/zangmicrofoon??

Anyway, misschien heeft iemand een fotootje voor mij van een trafootje??

Groeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

citaat:Geplaatst door Whitefarmer

Wordt al duidelijker, alleen van die stroomstoot bij de bassist snap ik niet, krijgt hij dan stroom via de kring: gitaar/DI/mixer/zangmicrofoon??

Groeten John
          nee, zonder de DI, maar via de (defecte???) versterker aan massa/aarde gehangen. Ook al een van de redenen om draadloos te gaan, trouwens.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Aha!

echter nog steeds geen foto! Waaruit ik kan concluderen dat de meeste(alle) trafootjes zelfbouw zijn?? of zijn die dingen ook gewoon te koop.
            Groeten John

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Bijv. amplimo, jensen of pikatron maken scheidingstrafos voor audio, met mu-metalen afscherming.

Een trafo is altijd beter in aardscheiding dan een standaard aktieve DI.
              Een trafo kan ook wel degelijk ook een impedantieomvormer zijn in de vorm van een DI.
              Dan is de wikkelverhouding 1:10 of 1:15 (gewone lijntrafos zijn 1:1).
              De uitgangs-spanning gaat dan een faktor 10 of 15 omlaag, maar de ingangsimpedantie het kwadraat ervan. Zo kun je dus een asymmetrisch passieve hoogohmige bron (basgitaar, bronimp +/- 10kohm), aansluiten op een laagohmige symmetrische ontvangimpedantie (mic input, 2.6 kohm/symm).
              Bij een trafo van 1:10 'ziet' de basgitaar dan 260kohm, en bij 1:15 585kohm.
              De 1:15 trafo heeft in bovengenoemde situatie van een basgitaar de voorkeur ivm het vaak parallel staan van MON en FOH tafel, dus lagere afsluiting (1.3 kohm sym). en dus ook lagere ingangsimp van de DI, en zo belasting van het baselement.

Een trafo heeft een extreem hoge common mode impedantie, waardoor de symmetrie van de bron en ontvanger niet meer zo cruciaal is.
              De gewone aktieve schakelingen hebben vaak een lage common mode impedantie waardoor de symmetrie en common-mode onderdrukking direkt afhankelijk is van een groepje instelweerstanden, en vaak niet beter dan 1% (40dB) is. Dan krijg je de welbekende buzz, die op mic level behoorlijk veel signaalaandeel heeft....

Voordeel vsn aktieve DI is er in hoog en laagweergave (zo ongeveer onder de 60Hz boven 10k), en als je al van een aktieve bron afkomt, en niet hoeft te verzwakken, zal de buzz in verhouding tot signaal dus meevallen.
              knoppen en waarden :)

Comment

• Dave
                • Jan 2001
                • 757

citaat:Geplaatst door Whitefarmer

Aha!

echter nog steeds geen foto! Waaruit ik kan concluderen dat de meeste(alle) trafootjes zelfbouw zijn?? of zijn die dingen ook gewoon te koop.
                Dit is echt een kant en klaar apparaatje met een scheidingstrafo erin:

Ik heb de viervoudige, en gebruik het ding om van gebalanceerd naar ongebalanceerd (en terug) te gaan, of om aardlussen tegen te gaan.
                Technisch is er geen groot verschil met een passieve DI-box, de wikkelverhouding van de trafo is anders.
                U x I = Boem.

Comment

Working...