kwaliteit toon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • link2u
    • Dec 2004
    • 11

kwaliteit toon

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af: kun je uit de specificaties v. mengpanelen aflezen in welke mate de toon te leiden heeft onder het passeren v. diverse faders en potmeters? Als je alleen al nagaat wat een mindere kabel aan micro. of instrument met de toon uitspookt (minder transparant, inlveren harmonischen tec.), dan moet(?) de reis v. 't signaal door een mengpaneel ook gevolgen hebben!? Of zie/hoor ik spoken? Commentaar graag.

Arie
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Als fabrikanten dit soort dingen bij de specificaties moeten opgeven, zouden ze er toch alleen maar over jokken...

De enige manier om hier achter te komen is gewoon luisteren en vergelijken, want inderdaad zijn mixers verantwoordelijk voor een groot deel van je klank...
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Kan je eens omschrijven wat je bedoeld met 'de toon', is dit de klank? of de toonhoogte?

Je moet dan kijken naar harmonic distortion en frequentie response. Volgens mij zijn dat ook de enige specs die meestal worden opgegeven waaruit je misschien eea kan afleiden? Want ik denk ook dat het best mogelijk is dat 2 verschillende mixers dezelfde specs (THD en Freq Respons) hebben en toch anders klinken.
      Iedere fabrikant geeft deze specs ook anders, omdat ze niet dezelfde meetmethode gebruiken of een kleinere bandbreedte, of gemeten bij 1 bepaalde frequentie, wat er meestal ook niet bij vermeld staat.

Comment

• link2u
        • Dec 2004
        • 11

quote: Kan je eens omschrijven wat je bedoeld met 'de toon', is dit de klank? of de toonhoogte?

Jazeker, de klank en met name de kwaliteit daarvan. Je hoopt toch dat de toon qua samenstelling (grondtoon en alle harmonischen/boventonen)zonder kwaliteitsverlies ook weer uit je mixer komt.
        Nu we het er toch over hebben: welke merken komen voor wat betreft dit verhaal er tiptop uit of wordt er in de praktijk niet op gelet?

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

Behringer klinkt vind ik een beetje klef. Midas vind ik weer lekker warm klinken. allen&heath gl2200 redelijk koel. Maar het ligt vooral aan eigen smaak, en de weergave wordt door de speakers, microfoons, randapparatuur net zo goed bepaald...

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

En wanneer klinkt iets klef, warm, koel, aangedikt, onrustig, enz?
            We're ready to party, are you?

Comment

• link2u
              • Dec 2004
              • 11

quote: Behringer klinkt vind ik een beetje klef. Midas vind ik weer lekker warm klinken. allen&heath gl2200 redelijk koel. Maar het ligt vooral aan eigen smaak, en de weergave wordt door de speakers, microfoons, randapparatuur net zo goed bepaald...

Ja, hallo, zo lust ik er nog een paar...
              Als je een violist moet versterker, dan werk toch naar een klank toe die exact gelijk is aan de eigen klank v.'t instrument + muzikant!? Ja toch!?
              Eigen smaak hoort dan toch geen rol te spelen? Een viool is een viool en die viool is die viool...
              Dus herhaal ik mijn vraag: welke mixer houden de boel overeind?

Comment

• rolanddeg
                • Nov 2004
                • 337

in dat geval heb ik goede ervaringen met Midas Venice 320 en General Music Groove. Maar ik probeerde je ook duidelijk te maken dat je met alleen een mixer de boel niet overeind haalt. Je kan wel een hele goeie mixer kopen, maar als je voor de viool een microfoon van 20 euro zet is het geluid alsnog bagger.

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

Een mengtafel "klinkt" niet of nauwlijks, zoals een speaker dat wel doet. Of anders gezegd: een mixer klinkt gewoon zoals je de EQ en faders hebt staan.
                  Al die claims van die tafel klinkt voor geen meter en die klinkt lekker warm hecht ik altijd heel weinig waarde aan. Vaak gebaseerd op oneerlijke vergelijkingen of niet in de laatste plaats op psychoakoestiek. Doet me een beetje denken aan die audiofielen die menen het verschil tussen verschillende digitale interlinks en sjoelschijven op speakers te kunnen horen . Ik had altijd gedacht dat pro audio mensen daar te rationeel voor waren, maar dat bleek niet altijd waar te zijn.

Comment

• Michel van de Beek
                    • Oct 2000
                    • 283

citaat:Geplaatst door Jag

Een mengtafel "klinkt" niet of nauwlijks, zoals een speaker dat wel doet. Of anders gezegd: een mixer klinkt gewoon zoals je de EQ en faders hebt staan.
                    Al die claims van die tafel klinkt voor geen meter en die klinkt lekker warm hecht ik altijd heel weinig waarde aan. Vaak gebaseerd op oneerlijke vergelijkingen of niet in de laatste plaats op psychoakoestiek.
                    Idealiter zou je inderdaad niet het verschil mogen horen tussen 'straight wire' en een mengtafel waar alle knoppen op standje recht staan. Toch is er wel degelijk een verschil. En zo is er ook wel degelijk verschil tussen verschillende tafels. En of jij het verschil tussen twee tafels de moeite waard vind, of zelfs 'overtrokken' dat is een ander verhaal

Moet je wel gelijk geven dat er veel belangrijker factoren zijn voor de 'klank' dan een tafel.
                    Groeten,
                    Michel

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Hey Michel, heb ik het goed dat jij al een tijdje niets meer hebt gepost??

Ik denk trouwens dat dit niet eens echt de vraag is, volgens mij kan je je beter afvragen of het waarde heeft, aangezien (en vooral live) waarschijnlijk niemand het hoort, alleen tijdens de soundcheck zullen waarschijnlijk jij en misschien nog wat andere mensen van je crew het horen.
                      De groeten => Micha

Comment

• Michel van de Beek
                        • Oct 2000
                        • 283

citaat:Hey Michel, heb ik het goed dat jij al een tijdje niets meer hebt gepost??
                        Ik heb inderdaad al een tijdje niet meer gepost, lees nog wel af en toe.

citaat:
                        Ik denk trouwens dat dit niet eens echt de vraag is, volgens mij kan je je beter afvragen of het waarde heeft, aangezien (en vooral live) waarschijnlijk niemand het hoort, alleen tijdens de soundcheck zullen waarschijnlijk jij en misschien nog wat andere mensen van je crew het horen.
                        Hier leg je de essentie van mijn opmerking goed uit: is het (minieme) verschil in klank veroorzaakt door de tafel de moeite waard om er een andere neer te leggen, met de financiƫle gevolgen die er aan vast hangen? Zal voor iedereen weer anders zijn.

Maar om nu te beweren dat er geen verschil is ... gaat me nu ook net te ver.
                        Groeten,
                        Michel

Comment

Working...