FOH vermogen voor buitenfestival

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

FOH vermogen voor buitenfestival

Ik ben bezig met een klus voor een buitenfestivalletje van de zomer. Op dit feest worden ongeveer 400 / 500 bezoekers verwacht verder zullen er iets van 10 a 12 bandjes spelen.

Voor dit klusje zal ik waarchijnlijk wat geluids apperatuur bij moeten huren.

Nu is mijn vraag of ik genoeg vermogen heb zelf heb voor de FOH

Momenteel heb ik per kant daarvoor beschikbaar 2x 18 " 650 watt subs
    en 2x 15"400 wat toppen per kant staan. Zal dit vermogen genoeg zijn voor buiten of zal ik daarvoor ook extra moeten bijhuren??

het festival word geheel vrijwillig opgezet en georganiseerd dus hoe minder het kost hoe beter.

Ik hoop graag op wat tips want ik vindt het moeilijk in te schatten (dus bijvoorbeeld wat zouden jullie neerzetten in mijn geval)
  • SM
    • Oct 2004
    • 129

Wat voor soort bandjes ga je doen? Heavy metal is tikkie heftiger als blue-grass.

S

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

ik denk dat je nog wel wat extra laag erbij kan hebben
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Vorig jaar hadden wij hier in ons dorp ook zoiets, dit was ook voor een 500 tal personen !!
        eigenlijk was het niet eens overdreven, er kon nog wel een subje bij, maar goed !!
        Denk dat je toch wel een paar kastjes meer zal nodig hebben, maak die organisatie maar gek

sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Pulse
          • Oct 2001
          • 666

Ik heb vorige zomer ook zoiets gedaan voor een 500 tal personen,
          heb er per kant het volgende gezet:
          2*18inch sub + 12/2 hoorntop
          2*15inch sub + 10/1 hoorntop

Dit bleek wel voldoende te zijn. Gedurende een deel van het festivalleke hebben we wel de set volledig benut dus ik denk dat de set die jij voorstelt een beetje krap gaat zijn.
          Ik moet er wel bijzeggen dat het vrij stevige muziek was.
          Enkele foto's van toen:

MVG,
          Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

2x2000W op conventionele top-sub combinaties is te weinig voor bands voor 500 man buiten. Klaar.
            Zelfs voor jazzcombo's is dit vrijwel altijd niet genoeg.

Met een oud hout set O.K.
            Of in een acoustisch perfect amphitheater.

Ik wil niet rot doen. En ik ben altijd de eerste om te zeggen dat je niet zo veel vermogen nodig hebt. Maar dit is te gek.
            lekker belangrijk!

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Wat is de bedoeling? Volledige geluidsdruk voor alle bezoekers of richt je je op de eerste 15 meter en wat daar achter loopt zit of hangt moeten met elkaar kunnen praten.
              Natuurlijk ook afhankelijk van het genre muziek.
              Wat is de geluidsdruk die je wilt of mag produceren?
              Als je al deze gegevens eens voor je zelf op een rijtje zet wordt al wat gemakkelijker om te bepalen wat je nodig bent.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

het gaat om voornamelijk beginnende punk bands, dus die spelen zelf al vrij hard. het word ook gegeven op een stuk land met weinig bebouwing erom heen. als ik zo kijk naar de opzet die pulse op zijn festival had dan lijkt het me geen verkeerd idee om er een set bij te huren van bv 2x 18"sub met een flinke top erop met bij elkaar een vermogentje van van bv 1500/ 2000 watt. het bezoekers aantal van 500 zal naar de mening van de organisatie niet worden overschat omdat zij gekeken hebben naar indoor festivalletjes met soort gelijke bands.

of schat ik het nu nog te laag in???

het moet voornamelijk de eerte 15 a 20 meter zeker hard gaan. daarna mag het best wat zachter ook om de overlast beperkt te houden voor de omwonenden.

De baskasten die ik overigens heb kunnen 1000 watt per stuk hebben. Ik heb er aleen een versterker opstaan van 2x 1100 wat @ 4 ohm mischien dat ik deze ook wel kan vervangen door een zwaarder of er een bijhuren en bruggen

Comment

• paulheu
                  • Oct 2003
                  • 156

Ik zou er gewoon een 850 set voor zetten..

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

idd, 650 wat? eaw of M?

Comment

• mertens
                      • Mar 2001
                      • 53

misschien is het handig om er even bij te zeggen wat voor set je hebt.
                      het zegt mij niks wat jou versterker doet met 2000W, misschien zet hij het wel om in warmte.

Comment

• SM
                        • Oct 2004
                        • 129

citaat:Geplaatst door jens

het gaat om voornamelijk beginnende punk bands, dus die spelen zelf al vrij hard.
                        Veel punk-bands zijn gewend om te spelen met een veredelde zangset in allerlei hokken en kraakpanden achteraf. Je hoeft dus geen HiFi-geluid na te streven in dit genre, al is het natuurlijk erg leuk als je voldoende vermogen hebt om met het PA over het podiumvolume heen te komen.
                        Ik denk dat je moet kiezen OF een echt PA / PA-bedrijf in te huren met een zware set. Vermogens zegt dan niet zoveel, maar wat gerenomeerdere merken garanderen vaak wel iets waar fatsoenlijk en veel geluid uit komt.
                        De andere optie is dat je je eigen set ziet als een grote zangset met sub: Concentreer je dan op de vocals in de toppen en het versterken van wat kick, snare en basgitaar. Meng dit bij het podiumvolume wat je gegarandeerd tegemoet zal komen en e kunt een hartstikke leuk festival hebben. In de punk wordt dit geaccepteerd. In heavy metal bijvoorbeeld weer totaal niet.

Sebas

Comment

• paulheu
                          • Oct 2003
                          • 156

citaat:Geplaatst door **************

idd, 650 wat? eaw of M?
                          idd EAW 850.. Eerlijk gezegd zou hij denk ik ook al een heel eind komen met een 650 set, maar een 850 set ervoor zal zeker voldoende zijn..

Master MD4 zou trouwens ook prima werken denk ik.. misschien nog wel beter..

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

citaat:Geplaatst door paulheu

citaat:Geplaatst door **************

idd, 650 wat? eaw of M?
                            idd EAW 850.. Eerlijk gezegd zou hij denk ik ook al een heel eind komen met een 650 set, maar een 850 set ervoor zal zeker voldoende zijn..

Master MD4 zou trouwens ook prima werken denk ik.. misschien nog wel beter..
                            Vergeet het maar [)]
                            sis
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

Geld om een pa bedrijf in te huren is er niet. Ik kan het doen met de spullen die ik heb en daar kan ik wat bijhuren. Het is idd een punkfestival waar niet te hoge eisen worden gesteld aan het geluid. (als je namelijk "Oud hout" wil tegenkomen moet je naar kraakpanden gaan ) Maar een beetje hard moet het wel gaan. Verder is er ook een technicus bij met genoeg ervaring om er knap geluid uit te kunnen halen. Ondanks dat het niet meteen een eaw set is En zoals ik al zei hoe minder het kost hoe beter.

Verder de set die ik dan voor het festival heb is:

4x eigteen br 118 sub zelfbouw. Op deze set staat een crown versterker van 2x 1100 watt @4 ohm met 4x ad top Mi 15 400 watt aangestuurd door een versterker ook van ad van 2x 800 watt @ 4 ohm. Verder staat er een dbx driverack tussen.

Hierbij moet ik dus nog wat gaan huren wat inmiddels wel duidelijk is.

Wel is het Geschatte bezoekers aantal omlaag gegaan naar 350/400 man

Comment

Working...