Intercom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjraar
    • Jan 2005
    • 4

Intercom

Ik doe sinds een tijd al geluid bij carnavals vereniging maar alser iets mis of iets anders dan moete we belle/smse of steeds mensen naar podium stuure maar da is niks.

Daarom ben ik opzoek naar een intercom maar heb geen idee wat die kosten maar ik hbe gehoord dat die vrijprijzig zijn heeft iemadn toevallig websites waar je intercoms kan kopen of in elk geval prijzen.
    Of een andere oplossing.
  • LND
    • Jan 2004
    • 100

Ik weet niet meteen of dit de juiste situatie is, maar aangezien je spreekt over naar het podium lopen veronderstel ik dat er communicatie nodig is tussen FOH (zaalmix + licht) en het podium (monitors, roadies, ...)

Indien het effectief zo'n situatie betreft kan je vrij simpel een intercom maken van je mengtafels. Voorwaarde is wel dat je per mixtafel nog een vrije input en een vrije groep hebt. Je sluit dan een microfoon aan op bv. kanaal 30 op de monitortafel, bij de FOH zorg je ervoor dat dit kanaal op bv. groep 1 terechtkomt, en dan zorg je ervoor dat groep 1 altijd in de hoofdtelefoon of ev. in de monitor van de geluidsman terechtkomt ...

Natuurlijk heb je dan nog geen echte intercom, neem bv. dat er nog personen moeten kunnen aangesloten worden, zit je al meteen in de problemen... Wanneer je kijkt naar de professionele systemen, kun je bij een merk als ASL terecht. Dan heb je een basisstation nodig en x aantal beltpacks. Deze verbind je onderling via XLR-kabel. Erg makkelijke handigheid is hierbij ook de "call-functie" waarmee je een geluid/licht-signaal stuurt naar iedereen die aangesloten is, hiermee kun je ook de personen bereiken die hun headset niet op hebben.

Deze systemen zijn natuurlijk wel redelijk duur. Als je ze twee keer per jaar nodig hebt, kun je ze maar beter huren. Wanneer je echter regelmatig PA's doet, is een intercom een hulpmiddel dat je voelt in de benen (in de positieve zin dan) en iets waar je niet meer gauw vanaf wilt...

Misschien even vermelden dat deze systemen ook draadloos bestaan, maar dan zit je meteen nog een prijsklasse hoger.

Verdeler van ASL in België is Ampco http://www.ampcobelgium.be/
    Verdeler van ASL in Nederland is TM Audio http://www.tmaudio.nl/

ASL is uiteraard niet de enige producent, even Googlen levert vast nog meer op...

Leander

Comment

• axs
      Moderator
      • Jun 2002
      • 2687

meer en meer mensen zetten een PMR (personal mobile radio) in voor deze occasionele toestanden.Zeg maar de walkie talkies van vroeger, maar dan nu op een ander principe

Die dingen koop je tegenwoordig voor 29 euro voor een setje of zo, sinds dat de frequenties zijn vrijgemaakt.

Werken voor deze toepassingen erg handig, koop je nog een headsetje van een paar euro bij en je kan weer verder!

zoals bv
      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• LND
        • Jan 2004
        • 100

Zo kan het inderdaad ook, maar dan mag je niet vergeten om de "Roger Beep" uit te schakelen.

Een intercom laat de walkie-talkie wel héél ver achter zicht. Qua verstaanbaarheid en vooral het spreken met meerdere personen tegelijk (Duplex) is onontbeerlijk tijdens live-toestanden.

Leander

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Klopt, intercom is inderdaad stukken beter. Vooral goedkope (maar ook de dure) PMR porto's hebben een erg klein dynamisch bereik. Ook als je er een kwalitatief hoogwaardige headset op aansluit is het soms erg slecht te verstaan. Vooral met podiumherrie wordt het systeem onbruikbaar (ik heb het geprobeerd).

ASL intercoms zijn inderdaad stukken beter, en duplex, dus je hebt je handen vrij om andere dingen te doen (erg handig voor camerawerk e.d.).

Succes ermee!
          Sjoerd

Comment

Working...