Opleuken kofferversterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • link2u
    • Dec 2004
    • 11

Opleuken kofferversterker

Hallo,

Ik ben benieuwd met welke luidsprekers ik mijn nieuwe Peavey Bandit 112 kofferversterker zou kunnen opwaarderen. Ik wil graag ongekleurd geluid, richting HiFi en dat is met de standaard l.s. 15" van een onbekend merk (wellicht Chinees, net als de Peaveay) nu niet te bereiken. Goeie ideeën? Hou ze niet voor jezelf en alvast bedankt!

Arie
  • wouter_jp
    • Aug 2003
    • 105

kofferversterker???
    het zal wel aan mij liggen,maar kan je mij uitleggen wat dat is?
    spelen !!

Comment

• link2u
      • Dec 2004
      • 11

Kofferversterker (of comboversterker): kast (achterkant meestal open) met versterker en luidspreker ineen, handvat erboven op (vandaar ...koffer) en dus draagbaar.
      Heb je ook ideeën over hoe je die kunt aanpassen voor wat het geluid betreft?

Arie

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Deze zijn bedoeld voor gitaar. Is dat ook jou bedoeling of wil je er wat anders mee gaan doen.

Herman

Comment

• link2u
          • Dec 2004
          • 11

Precies, hoewel d'r natuurlijk ook keyboard- en zangcombo's zijn.
          Ik wil proberen de gitaar zo clean mogelijk te versterken en als ik een kleurtje nodig heb, dan regel ik dat liever via de versterker i.p.v. dat de luidspreker dat voor mij doet. Ooit via een HiFi-installatie gespeeld en bingo... een beetje overdreven op het podium natuurlijk.

Arie

Comment

• Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

ff terzijde, maar de peavey bandit heeft een 12" speaker zitten, geen 15"...
            Voor gitaarspeakers keuze genoeg, maar celestion en eminence zijn wel de bekendste...
            Een speaker dieje geluid niet kleurd zal moeilijk te vinden zijn denk ik want bij mijn weten speelt alles een rol voor het kleuren van je geluid, ook de speakers...
            It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Gitaarluidsprekers kleuren o.a. omdat ze hun Xmax snel overschrijden. Voor niet gekleurd geluid is het heel belangrijk dat de luidspreker binnen zijn Xmax blijft. Om dat op een beetje volume te bereiken heb je dus inderdaad een nieuwe speaker nodig.
              Daarnaast bereken je voor zo'n luidspreker een afstemming die bij de luidspreker past. Ook de behuizing zelf speelt een belangrijke rol (het ligt er maar aan hoe Hifi je het wilt hebben).

Wat is het netto binnenvolume van de kast? Dat maakt het een stuk makkelijker om te zien wat je ermee aankan.

En het is natuurlijk wel handig om te weten of het een 12" of 15" is [8D]

Mvg Johan

Comment

• link2u
                • Dec 2004
                • 11

Sh*t, je hebt gelijk: 12"
                De koffer meet ongeveer 48 liter en hij is van achteren helemaal open, dus ook niet zo'n schotje over de breedte. Mijn spinsel is: waarom 1 grote luidspreker (om het laag van dienst te zijn? Een gitaar gaat helemaal niet zo laag..) die ongetwijfeld het hoog in de weg zit? Zou 2x 10" al niet betekenen dat het hoog minder meelift op het laag en je daardoor al winst boekt?

Arie

Comment

• Funkmaster
                  • Dec 2004
                  • 204

De interne speaker van een Peavey Bandit is een 12" speaker... De gitarist van mijn band en een vriend van me hebben zo'n amp.

Van de site van peavey: 12 inch Sheffield® 1230 speaker
                  Dimensions: Unpacked: 20.13" H x 23.75" W x 11.63" D - 44.60 lbs
                  = 51.13cm H x 60.32cm W x 29.54cm D
                  Daar zit dan nog wel een versterker in van een goede 10cm schat ik dus mag nog wat af van de hoogte...
                  = 40cm H x 60cm W x 30cm D afgerond...
                  It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• link2u
                    • Dec 2004
                    • 11

12 inch Sheffield® 1230 speaker

Dass war einmal... de nwste versies hebben een onbekend merk speaker, waar trouwens een draadje naartoe loopt dikte naaigaren, maar goed.

Arie

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

stop er een celestion centurionserie in. Ook goed rendement en weegt ook nog eens niets.

Voor maximaal HiFi (en K*T electrisch gitaargeluid) Een JBL 12 met alu-dome.

Als je dit wil gaan gebruiken voor digitale pre-amps/simulaties naar de zaal te versterken dan hoef je gewoon niets te doen. Het zal altijd kleuren met een comboversterkertje. Zelfs als het een keyboardcombo zou zijn.

HiFi uit een gitaarversterker is onmogelijk. PUNT. De hele reden om separate versterkers voor instrumenten te maken is juist dat de kleuring van zo een ding een integraal onderdeel is van het geluid.

Als je een HiFi mooi vond? Koop een Mackie kunststof powered box. Werkt prima.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

niet helemaal, dat hifi uit een gitaarversterker onmogelijk is,

Roland had indertijd een Cube, en ik ken gitaristen die daar met een ibanez sd-9 ervoor prima op speelden. ook jazz-bassisten sleepten met dat ding.

T ligt niet lhelemaal alleen aan de speaker, of de versterker, maar aan het gehele concept.
                        Wil je vervorming : dan krijg je vervorming, denken de meeste fabrikanten tegenwoordig.

Je zult dus -
                        a je versterker moeten aanpasen
                        b je speaker moeten aanpassen.

( inruilen misschien? ))

Comment

Working...