bottom mic op snare

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostracized
    • May 2002
    • 214

bottom mic op snare

hallo, na bovenstaand door de zoekfunctie te halen was ik niet echt veel wijzer... regelmatig zie ik dat er op de snare een bottom mic gebruikt wordt. ik zelf heb gewoon een beta57 boven op, klinkt goed vind ik...
    waarom wordt dit gebruikt? een mic erbij geeft weer een extra feedback punt in de set...

groet'n [8D][8D]
    (...)
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Mwja, wanneer je last heb van feedback bij je snare, gaat er ergens iets heel erg mis...

Ik zou zeggen, probeer het eens een keer uit, speel wat met afstanden van de afzonderlijke mics tov de snare, en ontdek wat je ermee kan.

Oja: vergeet niet de polariteit van 1 van de mics te draaien
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• DidierB
      • May 2003
      • 337

Het hangt allemaal heel erg af van de klankkleur van de snare vind ik. Als ik het al gebruikte vroeger dan EQde ik de bovenste meer voor de 'tok' (laag) en de onderste meer voor de snaar (hoog), om zo vooral in verschillende nummers gemakkelijk de snare anders te laten klinken. Qua galm erop zetten geeft het ook weer wat meer mogelijkheden.

Beta 56 bovenop en SM57 onderaan, werkt perfect.

Ook bij de kick kun je wat experimenteren met meerdere mics, Beta 91 en Beta 52 samen, of een SM57 bij de hamertjes, allemaal heel leuk maar niet altijd bruikbaar.

Of een extra condensator onder de bel van de ride is soms wel bruikbaar.

Mogelijkheden zat, in dit geval is het: spelen = weten!

Groeten,

Beghin Didier
      Ampli bvba

Comment

• Davy Gabriels
        • Aug 2002
        • 819

Dat van de polariteit omwisselen van de onderste mic is mij ook altijd verteld, maar hoor nooit een verschil.
        Ik zet er nooit een mic onder, tenzij het gevraagd wordt. Hou liever alles zo simpel mogelijk.

Comment

• ostracized
          • May 2002
          • 214

okee, wat dat feedback betreft, ik heb niet het niet snel/vaak; maar een extra mic geeft ook weer een extra mogelijkheid
          dan, ik zet de top mic altijd zo'n 3-5 cm van de span rand naar het hart of tussen hart en rand vd snare gericht, moet die onderste net zo?, niet dat ik t niet ga proberen maar een beetje op weg helpen is altijd handig

groet
          (...)

Comment

• DidierB
            • May 2003
            • 337

De onderste mag echt recht op de snaren gemikt staan van mij, maar iedereen doet het wel net ietsjes anders. Hangt er weer eens van af of je echt het klankvel of de snare wilt oppikken. Als je meer voor het klankvel gaat zou ik er zeker een gate/compressor opzetten.

Veel experimenteer-fun toegewenst.

Groeten,

Beghin Didier
            Ampli bvba

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Wanneer je bij de top vooral veel hoog weg zal draaien, en het laag zal accentueren, en bij de onderste doe je het net andersom, dan zal je inderdaad van een gedraaide polariteit niet veel merken. Dit merk je alleen daar waar er "overlap" is. En dan kan je ook nog spelen met de afstanden van de verschillende mics, waardoor je met fase"problemen" speelt. Je gebruikt dan een combfilter als een soort natuurlijke eq.

Moet overigens wel zeggen dat ik het zelf bijna nooit toepas, enkel op grote podia... (en die doe ik veel te weinig)
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• ostracized
                • May 2002
                • 214

ja ik dacht al zo iets, dat ze vooral op grotere klussen gebruikt worden; in ieder geval bedankt
                (...)

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Komt vanwegen de HiHat die er vaak naast staat, wil je wat hoog bij je snare in draaien , komt meteen de HH naar voren. De gates gaan meestal per 4, en hebben dus allemaal een tom, vandaar dat er een extra mic voor hoog in je snare Onder gezet wordt. (buiten bereik van je HH )

Comment

• BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

hee ********, hoe zit het dan met bassdrum, ik dacht dat ze daar altijd de 4de voor gebruikten? of gebruiken ze daarvoor de compressor waarmee ze met de gatesectie gaten?

Comment

• SM
                      • Oct 2004
                      • 129

citaat:Geplaatst door BvE

hee ********, hoe zit het dan met bassdrum, ik dacht dat ze daar altijd de 4de voor gebruikten? of gebruiken ze daarvoor de compressor waarmee ze met de gatesectie gaten?
                      First of all: het aantal toms aan een drumstel varieert van 0 tot 36 of zo (Terry Bozzio-kenners?) Of je toms gate hangt sterk af van de situatie waarin je zit. Niet nodig wanneer je theater-achtige bands of dingen als Nederpop doet meestal, maar wel als je metal, of andere dingen doet waarin toms een klank horen te hebben die niet zonder flink opdraaien / heftig EQ-en en de ringel eraf kappen samen met de stage-wash lukt. Metal-toms horen heel kort en in je maag te stompen. Daarvoor zijn gates het middel.

Of je de kick gate hangt ook af van het kick-geluid wat je wilt. Ik gate regelmatig niet.

Wat erg helpt natuurlijk is of je drummer / drumroadie een drumstel kan stemmen. Hoe beter de drummer / stemmer, hoe minder truckendozen je nodig hebt,

Compressie op kick of snare of soms zelfs toms kan weer een andere smaak zijn die je wilt bereiken. Maar ook hier geldt weer: welke klank wil je hebben?

@OP: Snare bottom kan heel leuk zijn en zoals reeds gezegd moet je ermee experimenteren. Doe dat polariteit wisselen (NEE, GEEN FASE) maar wel gelijk, want ook al EQ je en ben je daarmee je fase-gelijkheid al behoorlijk aan het vernaggelen, dan nog kun je het beste uitgaan van 2 mics die dezelfde positieve uitslag geven bij een klap op de snare.

S.

Comment

• ostracized
                        • May 2002
                        • 214

?? polariteit omdraaien en fase keer is toch hetzelfde; in beide gevallen wordt fase (pin 2) op pin 3 gezet en nul(pin 3) op pin 2??
                        og ben ik nu gek :S

groet
                        (...)

Comment

• Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

Jah, is opzich hetzelfde, polariteit draaien resulteert in een fasedraaiing van 180 graden over het hele frequentiedomein...

Comment

• ostracized
                            • May 2002
                            • 214

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Jah, is opzich hetzelfde, polariteit draaien resulteert in een fasedraaiing van 180 graden over het hele frequentiedomein...
                            [xx(][xx(]euhm, dat snap ik niet. hoe zou je een bepaald frequentiedomein kunnen uitfilteren om alleen die te draaien?? het is toch alles of niets??

gr otto
                            (...)

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

een EQ, of welk ander soort filter dan ook veroorzaak een frequentie-afhankelijke faseverschuiving...

Comment

Working...