Op dit zijn wij in het bezit van een aantal RCF ART 500 kasten, op zich zijn we daar best wel tevreden over.
Maar nu is er door een defecte versterker een DC spanning van 20 Volt op een RCF ART 500 gezet. Het probleem is dus dat er een grote stroom heeft gelopen door de spreekspoel van de 15 incher van de ART. Helaas kwamen we er te laat achter dat de versterker dus defect was en konden we de verbrande spreekspoel ruiken.
Nu speelt de 15 inch driver eigenlijk nog helemaal goed en de druk is gewoon hetzelfde als bij een andere ART 500. Maar nu heb ik hem dus toch voor de zekerheid eens open gemaakt en nu blijkt dat de 15 incher na voorzichtig indrukken een krakend geluid maakt, dus aangelopen.
Nu zijn mijn vragen: kan dit zonder reconen nog gerepareerd worden? Zo ja, hoe? Zo nee, welke type driver van RCF zit in de ART 500, want ik zag er niet zoveel op staan, is dat de L15-554K? Kan ik hem het beste vervangen of reconen, want ik zag dat een L15-554K rond de 200 euro zat.
Tenslotte zou iemand misschien weten waar ik de oorzaak van de fout bij de versterker misschien moet zoeken, het is een Digam D4002? Ik zag op de PCB erg veel Flux zitten, dat lijkt mij al niet in orde, tenminste Flux gaat meestal geleiden naar een aantal jaren.
De versterker doet het soms goed en andere momenten klinkt het geluid alsof de bekabeling niet goed is. Terwijl die gecontroleerd is met andere kabels, dus dat is in orde. Wanneer hij het niet doet dan wisselt hij het af met om de tijd een DC spanning op de uitgang te zetten van 20 Volt. Wanneer ik de versterker uit zet dan blijft deze spanning erop staan, zelfs als de stekker uit het stopcontact is (een ontladende Elco?) De versterker geeft zelf aan dat hij in orde is en er wordt dus geen beveiling geactiveerd, zelfs de DC beveiling niet.
Of moet ik hem toch naar Fairlight brengen?
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen, alvast bedankt voor de moeite.
Maar nu is er door een defecte versterker een DC spanning van 20 Volt op een RCF ART 500 gezet. Het probleem is dus dat er een grote stroom heeft gelopen door de spreekspoel van de 15 incher van de ART. Helaas kwamen we er te laat achter dat de versterker dus defect was en konden we de verbrande spreekspoel ruiken.
Nu speelt de 15 inch driver eigenlijk nog helemaal goed en de druk is gewoon hetzelfde als bij een andere ART 500. Maar nu heb ik hem dus toch voor de zekerheid eens open gemaakt en nu blijkt dat de 15 incher na voorzichtig indrukken een krakend geluid maakt, dus aangelopen.
Nu zijn mijn vragen: kan dit zonder reconen nog gerepareerd worden? Zo ja, hoe? Zo nee, welke type driver van RCF zit in de ART 500, want ik zag er niet zoveel op staan, is dat de L15-554K? Kan ik hem het beste vervangen of reconen, want ik zag dat een L15-554K rond de 200 euro zat.
Tenslotte zou iemand misschien weten waar ik de oorzaak van de fout bij de versterker misschien moet zoeken, het is een Digam D4002? Ik zag op de PCB erg veel Flux zitten, dat lijkt mij al niet in orde, tenminste Flux gaat meestal geleiden naar een aantal jaren.
De versterker doet het soms goed en andere momenten klinkt het geluid alsof de bekabeling niet goed is. Terwijl die gecontroleerd is met andere kabels, dus dat is in orde. Wanneer hij het niet doet dan wisselt hij het af met om de tijd een DC spanning op de uitgang te zetten van 20 Volt. Wanneer ik de versterker uit zet dan blijft deze spanning erop staan, zelfs als de stekker uit het stopcontact is (een ontladende Elco?) De versterker geeft zelf aan dat hij in orde is en er wordt dus geen beveiling geactiveerd, zelfs de DC beveiling niet.
Of moet ik hem toch naar Fairlight brengen?
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen, alvast bedankt voor de moeite.






Comment