Impedantie van luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pietabroodje
    • Dec 2004
    • 5

Impedantie van luidsprekers

Na problemen met mijn versterker die begon te roken probeer ik uit te zoeken wat de reden is. Mijn boxen zijn 2 m20 van jb systems ,luidsprekers op 8 ohm. Als ik ohms meet op de 2 pinnen van de XLR die op de luidsprekers staan meet ik slechts ongeveer 6 ohm. Als ik andere luidsprekers meet die ik thuis heb dan meet ik steeds de exacte weerstand die op technische plaatjes van de geluidsboxen staat geschreven. Ik vind dit vreemd maar ken er dus ook niks van voor de rest.
    Wie weet hiervoor een goeie uitleg?. Of wijst dit op defecte boxen?
    THX
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

sommige weerstanden zijn niet meer correct na x aantal jaren... Ik denk dat dit met speakers ook het geval is... hoe oud zijn die beestjes al?
    It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• pietabroodje
      • Dec 2004
      • 5

ik vermoed dat ze ongeveer een jaar of 10 zijn (tweedehands gekocht), maar op beide boxen meet ik exact hetzelfde.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

1 dan nog hoeft je versterker niet te gaan roken, de betere amps gaan in de beveiliging.
        2 jb staat nou niet echt bekend als een betrouwbare leverancier, en er kunnen dus ondertussen best nieuwe (andere) drivers ingehangen zijn.
        3 6 ohm op een eindbak moet-ie fluitend kunnen hebben, mits de versterker lekker zwaar is. (zeg 2 x het wattvermogen van die speaker)

je mag best 1 maal een tekst plaatsen, dubbel hoeft niet.

Comment

• Leinad
          • Apr 2004
          • 153

Als je de weerstand met een multimeter hebt gemeten, heb je de gelijkstroomweerstand gemeten. Een speaker werkt op wisselspanning. Daarbij neemt de weerstand met de frequentie toe. Een 6 Ohm waarde duidt op een speaker van 8 Ohm.

Mvg Daniël.

Comment

• pietabroodje
            • Dec 2004
            • 5

Laatste reaktie klinkt interessant. De boxen zouden dus in orde moeten zijn, maar als ik op dezelfde wijze een ander stel luidsprekers meet dan meet ik wel exact 8 ohm.

Comment

• Leinad
              • Apr 2004
              • 153

De DC weerstand die je meet is ook afhankelijk van het gebruikte scheidingsfilter.

Je kunt er van uit gaan dat je speakers in orde zijn, tenzij je zoveel vermogen hebt verstookt dat de spreekspoelen zijn gaan smeulen...

Mvg Daniël.

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Impedantie verschilt per driver. Zelfs de kast heeft een sterke invloed op de impendantie voor de lage frekwenties.

De reden dat de versterker nu dood is zal waarschijnlijk zijn dat de versterker niet zo best in elkaar is gezet (weinig beveiligingen) of dat iemand de volume knop te ver heeft open geslingert en de versterker te hard heeft laten werken. In de meeste gevallen is het een mix van aller lei factoren. De ene versterjer kan beter tegen wamrte dan de ander. De ene versterker kan meer hebben de ander... En de ene persoon gaat beter met zijn versterker om dan de ander...
                De oorzaak ligt hier zeker niet bij de speakers.
                Groeten, michiel

Comment

• pietabroodje
                  • Dec 2004
                  • 5

allen al bedankt voor de reakties

Comment

Working...