Live Rock muziek en sub bas

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mwolting
    • Dec 2004
    • 23

    #16
    sorry hoor maar ik bedoelde de punch maar mischien lees je te snel geeft niets dan ho ik me wel stil......

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #17
      citaat: Dit schijnt ook een van de redenen te zijn waarom er ook regelmatig subs meegevlogen worden met linearrays
      Nee, hoor, heeft meer te maken met het feit dat de afstand van de eerste en de laatste rij tot de sub minder verschilt. ( normaal wordt de eerste rij gek van het sub, de achterste krijgt veel minder. Door je sub te vliegem heeft de eertse rij ook al een meter of 10 afstand, dus minder sub, en de laatste rij meer. Perfecte ophanging zou eigenlijk zijn : midden heel hoogboven het publiek, dan heeft ieder (bijna ) dezelfde afstand tot het sub, en is het dus eerlijker verdeeld.

      citaat:Was er dan iem die beweerde dat de golven cylindrisch uit de array komen? nooit gehoord over deze mythe. misschien was het meyer zelf
      en net zo quote :

      citaat: A line array is a line of woofers carefully spaced so that constructive interference occurs on-axis of the array and destructive interference (combing) is aimed to the sides. While combing has traditionally been considered undesirable, line arrays use combing to work: without combing, there would be no directivity.



      Can a Line Array Form Cylindrical Waves?

      In a word, no.

      The common misconception regarding line arrays is that they somehow magically enable sound waves to combine, forming a single "cylindrical wave" with special propagation characteristics. Under linear acoustic theory, however, this is impossible: the claim is not science but a marketing ploy.
      komt van


      Senseo met gebak, dus.

      Blijft de vraag : wat te doen met sub, en de definitie van sub is blijkbaar onder de 50Hz in dit topic.


      http://www.********.nl/images/sub/01B31_5P.JPG
      http://www.********.nl/images/sub/02B40P.JPG
      http://www.********.nl/images/sub/03B50P.JPG
      http://www.********.nl/images/sub/04B63P.JPG
      http://www.********.nl/images/sub/05B80P.JPG
      http://www.********.nl/images/sub/Afbeelding%20046.jpg

      waaarbij de speakers op de foto een dusdanige delay heeft dat-ie er een arc van maakt .

      Comment

      • sparky
        • Apr 2002
        • 2104

        #18
        citaat:Geplaatst door SPS

        citaat:Geplaatst door mwolting

        Strak, helder en heerlijke punch op de 63 hz. Gewoon kippevel achter de knoppen.
        Best lekker natuurlijk, maar we hebben het hier wel over SUB laag.
        Dus niet het 63 Hz gebied.

        Paul
        63Hz noem ik wel sub hoor....
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #19
          citaat:Geplaatst door michiel

          citaat:Geplaatst door dokter dB

          Niet helemaal eens, lagere afstemming betekent meer (gratis) energie in het onderste oktaaf, maar praktisch evenveel daarboven (60 Hz en up), impulsgedrag word wel langzamer. Een hoger afgestemde kast word ervaren als "strakker" vanwege minder sub en sneller inpulsgedrag.
          Is afhankelijk van meerdere factoren. Als een kast zo ontworpen is dat deze boven de 50 Hz een flinke output heeft, en je vervolgens deze kast lager afstemt verlies je inderdaad output in het hogere gebied.
          helemaal eens maar er staat ook "praktisch evenveel"...
          daarmee bedoelde ik dus iig niet sub()stantieel meer....
          Als je het aantal db's per frequentiedichtheid bekijkt is de keuze tussen een oktaaf lager of 2dB meer tussen 50Hz en 70Hz niet in verhouding tot elkaar, opbrengsttechnisch gezien.

          Wat mac zegt over gevlogen sub is heel erg noemenswaardig...
          Theoretisch ideaal zou zijn dat de afstand tot elk publiek gelijk is.
          Dan hoeft je subarray ook niet aan een bepaalde hoogte te voldoen, elke afstand gelijk dus nearf/farfverschil speelt geen rol.
          Wat het akoestisch verder doet met de ruimte is natuurlijk vraag 2, dat is ook waarom het vaak lastig uit te voeren is, maar de ideale plek voor sub is een monocluster boven stage met gelijke afstand voor elk publiek.
          knoppen en waarden :)

          Comment

          • michiel
            • May 2001
            • 1032

            #20
            citaat:Strak, helder en heerlijke punch op de 63 hz. Gewoon kippevel achter de knoppen.
            Die situatie is natuurlijk beter dan een situatie met modderig laag. Maar moet je je eens voorstellen als de strakke heldere punch nu eens wordt uitgebreid met strak helder sublaag... Dan schiet het pikkenvel niveau meteen omhoog!!
            Het blijft een feit dat bij live muziek de nadruk niet zo erg op het sub gebied ligt. Je kan uiteraard goed uit de voeten komen met een set die slechts tot 50-55 Hz speelt. Maar dat sublaag maakt het geluid helemaal compleet. En dat is ZEKER niet onaangenaam. Als het ff kan, gewoon een goed sublaag gebruiken.

            Afhankelijk van het merk is het zeker niet!! Het is afhankelijk van de kastjes zelf.
            Groeten, michiel

            Comment

            Working...