Advies gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dykie2
    • Dec 2004
    • 2

Advies gevraagd

Hallo,
    Ik ben een bandartiest die al een aantal jaartjes optreed.
    Ik huur voor mijn optredens altijd geluid incl geluidsman.
    Het kost een paar centen maar je hebt wel altijd topspul en zelf nergens geen omkijken naar. Ik wil dit dan ook voor de grotere optredens gewoon blijven doen. Ik wil echter voor de kleinere gigs (kroegen, zalen tot 75 - 100 man)een eigen PA set aanschaffen om deze na hier uitgebreid mee gestoeid te hebben thuis, in te zetten voor de kleine optredens en deze ook zelf gaan bedienen (ga denk ik dan ook een cursus geluidstechniek ergens doen). Ik heb me echter tot op dit moment nog nooit verdiept in de apparatuur van een PA (was ook niet nodig)dus ik weet er zeer weinig van. Mijn vraag is nu Wat kan ik het beste aanschaffen voor bovengenoemde ruimtes voor een redelijk budget (3000 euro). Zat zelf te denken aan een powered mixer van 2x 500 Watt, 2 toppen en 2 subjes (welk merk?). Verder kom ik veel apparatuur tegen waarvan ik niet weet wat die doet en ik dus ook niet weet of ik die nodig hebt, Compressors, limiters, crossovers. Dus wat heb ik nodig, wat schaf ik aan en aan welke merken moet ik dan denken. En tevens een antwoord op wat doen compressors, limiters en crossovers nu eigenlijk? Zoals je ziet een hoop vragen. Alvast bedankt voor het beantwoorden.
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Welke instrumenten moeten er allemaal uitversterkt worden? Dit bepaalt zowat de grootte van je mengpaneel + aantal microfoons...

crossover: apparaat dat het geluidssignaal opsplits in 2 delen: het deel lager dan de kantelfrequentie, en het deel hoger dan de kantelfrequentie. Soms ook in 3 delen, met 2 kantelfrequenties... Ze zijn actief en passief te verkrijgen: passieve Xovers zijn meestal te vinden in 2weg (of meer) speakers, en gaan het versterkte signaal splitsen. de actieve modellen splitsen het signaal voor het naar de versterkers gaat, zodat je een versterker voor het laag hebt, en een voor het hoog. Uiteraard geeft dit betere geluidskwaliteit.

limiter: apparaat dat alle geluidspieken afsnijdt als deze hoger dan een bepaalde limiet komen.

compressor: dit ding zal ipv de pieken ruwweg ze af te snijden ze naar beneden duwen.

ach ja, eigenlijk kan je beter op de website van behringer de handleidingen van zulke apparaten downloaden: die vertellen je ook al heel veel van de werking.

En qua boxen: schuim eens wat winkels af die sets hebben staan en luister eens: wie weet vindt je een behringer set al goed genoeg klinken dus waarom duurder gaan? (dan heb je wel slechte oren ) Of een setje van martin audio? kheb gezien dat ze ook kleinere sub-top systeempkes hebben? Een actieve set mackies? mogelijkheden legio, en die verschillen soms heel sterk van prijs... En ik denk dat iedereen het over eens is dat boxen zowat het meest subjectief beoordeeld worden van alle apparatuur die in een PA zit > luisteren maar. Mengtafel en dergelijke: wat wil je allemaal uitversterken?

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Bandartiest:
      2x zender mic EW 100
      1x in ear? of 2 floortjes met stereomix?
      1x mixer ( midas venice? A&H mix wizzard?
      2x MD speler...
      1x Galm
      eindsetje....HK actor...

Vrees dat ik weer veels te veel geld heb uitgegeven met bovenstaand lijstje...

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

oh in die zin bandartiest Damn ik ben een noob

Comment

• Beldog
          • May 2004
          • 140

Ralph, uw lijstje zal inderdaad een beetje buiten het budget van 3000euro vallen...Midas Venice, HK Actor ; dit lijkt mij meer 10000euro.
          Kijk bijvoorbeeld eens naar : Mixer Yamaha MG16/6FX, HK Lucas1000, HK Fast als monitor.
          Dit zou nog binnen de 3000euro vallen.
          In dit mixertje zitten fx-processors in van een aanvaardbare kwaliteit. Andere merken verkopen dit ook voor 4 à 500 euro.
          Aktieve systemen à la Lucas1000 zijn ook bij andere merken te vinden voor 2000euro. 2 aktieve kasten met een 15" kunnen een klusje voor 75-100 personen ook wel klaren.
          Voor er hier weer reacties komen van : te klein, underpowered, je kan beter topmodellen kopen.... dykie2 vraagt advies voor 75-100 personen, budget 3000euro.
          ...en het zal ook weer niet loei en loeihard moeten kunnen denk ik...al gaat zo'n Lucas1000 echt wel lekker voor z'n grootte en z'n prijs.

Comment

• Beldog
            • May 2004
            • 140

Nog een pluspuntje van bovengenoemd systeem : op 15 à 20 minuten is alles uitgeladen, opgesteld, aangesloten en 'ready to go'

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

Ik zou zeggen,
              Powermate 1000 van Dynacord,
              en als goedkoper alternatief voor de Dynacord speakers
              de Linear 3 set van HK.
              In hele kleine kroegjes gebruik je alleen de topjes en in
              wat grotere tentjes subjes erbij.
              Klinkt echt super.
              Aangezien je tapes al voorzien zijn van alle dynamiek
              heb je geen verdere randapparatuur nodig.
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

echt voor kleine kroegjes soundmix en zelf doen?

2x jbl EON powered op statief
                Tapco mixertje
                Flashcardspeler met grote kaart.
                maat-flightcase
                Sennheiser draadloze microfoon
                alesis picoverb.
                Behringer composer. (compressie, gate, limiter)
                kabeltjes

Vergis je niet. De prijs van de acessoires (kistje+statieven+kabels enz) tikt hard aan!
                Belangrijk is het geheel sjouwbaar en passend in een personenwagen te houden. Dat gaat je op de lange duur het meeste geld besparen.

en dan sparen voor in ear

p.s. Doe iedereen een lol. Gebruik als je eenmaal je setje voor kleine zaaltjes hebt dan ook alleen je setje voor kleine zaaltjes. Je collega's verzanden al snel in het in steeds grotere zaaltjes gebruiken van het goedkope kleine setje. Het is namelijk easy money. Draaien dan met de lampen in het rood. En verpesten het voor serieuze collega's. Je kent ze wel. De amusementsduo's die open lucht met antieke soltonsetjes lopen te scheuren... [V]

p.p.s.
                Je hebt wel humor op de site:
                lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

het meeste effect van een bandartiest ( no offence) zit m in het sub.
                  Als dykie2 optredens bedoelt tot 150 man zit je al gauw aan een drie-weg aktief setje.

Maar als je 10 keer per maand optreedt : kijk nog maar eens goed naar dat setje van ralph. Mooi 19" kistje erom, alles goed uitbedraden en vastzetten, en de investering betaalt zich over 1 jaar al terug.

Comment

• paulheu
                    • Oct 2003
                    • 156

Behringer setje:

DDX3216 digitale mixer
                    Eurolive B1220 toppen
                    Eurolive B1500X subs
                    Europower EP2500
                    2x sony MD speler
                    ProDJuser case SLANT 16/6

Heb je PA setje klaar voor < € 2500

Past allemaal is een kist als deze(en in een stationwagen):

De DDX 3216 doet alles wat je aan effecten en dynamics nodig hebt,
                    je stelt vooraf de gewenste effecten etc. in per nummer en doet
                    simpel een recall van de gewenste preset. Je zou bijvoorbeeld de
                    presets op de mixer kunne laten overeenkomen met de nummering van
                    de tracks op de MD..

Comment

• dykie2
                      • Dec 2004
                      • 2

Alvast bedankt voor de adviezen tot nu toe. Hier kom ik een eind verder mee. Maar schaam je niet om nog meer goede adviezen hier neer te zetten. Even reageren op showband. Ik ben niet van plan om de kleine set te gebruiken voor te grote zalen. Ik erger mij zelf altijd groen en geel aan artiesten die dat wel doen. Dus voor de grotere zalen zal ik gewoon geluid blijven huren (incl geluidstechnicus). Een groot deel van mijn optredens is echter in de wat kleinere tenten en ik denk dat ik zo'n set dan snel terugverdiend heb en iets meer aan mijn optredens over hou

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Met die insteek zou ik zeker niet bezuinigen op de apparatuur, t'is je gereedschap, zeg maar, en dat moet altijd goed voor elkaar zijn.

Comment

• yvobtv
                          • May 2002
                          • 272

leuke foto, maar daar stond toch echt wel Fontane bij de vrienden :d
                          (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• bones2001
                            • Aug 2003
                            • 741

citaate DDX 3216 doet alles wat je aan effecten en dynamics nodig hebt
                            Nou zie ik daar toch een Lexicon galmpje in dat rack zitten ?? en nog wat handel.
                            Leg eens uit ?

Mixen is net als schilderen.
                            Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• paulheu
                              • Oct 2003
                              • 156

Het enige wat ik nog mis is een tempotap voor de delay, vandaar de lexicon..

De rest is extra inputs(dit is een 32 kanaals in/24 uit systeem) en EQ voor monitors

Comment

Working...