Ik zit nu zelf ook te twijfelen over mijn aankopen, ik heb 4 EV RX 118 baskasten bestelt, en zit te twijfelen tussen een QSC PL 4.0 en een Labgruppen FP 3400. Prijstechnisch kan ik ze zo ongeveer voor dezelfde prijs krijgen. Ik zat op de site van Labgruppen en zag dat je daar de gain kon instellen achterop, hoe werkt dat precies en kun je ze gewoon niet in de midden op zeg 31 db laten staan zoals elke andere amp? Graag jullie ervaringen.
QSC of Labgruppen
Collapse
X
-
Het benodigde signaal level om de Lab Gruppen volledig uit te sturen is afhankelijk van :
1) De gain regelaars op het front.
2) De gain selectie op de achterzijde.
3) De MLS switch eveneens op de achterzijde (lest best).
Toelichting op:
1) Dit is vaak aan de orde geweest deze horen gewoon voluit te staan.
2) Deze bepaalt de gain van de versterker m.a.w. het benodigde signaal level om de versterker nominaal uit te sturen.
3) Met de MLS switch bepaal je in welke impedantie de versterker zijn nominale vermogen moet leveren.
Voor de fp3400 is dat resp:
MLS 0 dB - 1100 W in 8 Ohm
MLS -2 dB - 1300 W in 4 Ohm
MLS -4 dB - 1400 W in 2 Ohm
MLS -5 dB - 1200 W in 2 Ohm
Bovenstaande in combinatie met de softlimit van de versterker heeft dus als voordeel dat je relatief veilig een box van bv ongeveer 300W 8 ohm achter deze versterker kunt gebruiken zonder dat je over powert.
Je kiest in dat geval gewoon voor MLS -5 dB de versterker levert dan nog 300W in 8 Ohm. En heb je per kanaal 2 boxen levert hij 600W enz.
Bijna het zelfde geldt als je b.v. MLS 0 dB kiest en de versterker per channel met 2 * 8 Ohm boxen belast hij levert dan 1900 W peak en nog 1500 RMS.
Voor juiste spec's zie hun site.
Het is per channel mogelijk om dit in te stellen zodat je ch. A voor laag (veel vermogen) en ch. B voor de top gebruikt.
Waar om de MLS in dB's: Omdat bij lagere impedanties de spanning lager is voor overeenkomstig vermogen heb je dus minder signaal nodig om dit te bereiken, vandaar in dB's.
De oude LAB 2000 gaf de MLS aan in 8, 4, 2, en 1.3 Ohm.
Een heel verhaal ik hoop dat het enigsins te volgen was.
Heb eerder al eens gevraagd in dit topic of andere versterkers ook iets dergelijks van een MLS hadden maar nog nooit antwoord op gehad.
http://www.labgruppen.se/media/fP3400_ETL_spec.pdf
gr. Herman
AK maakt tot nu toe enkel bassreflexen, in hoevelen heb je deze dan gehoort gezien de stelling die jij stelt ?citaat:[i]Geplaatst door Tofke78
Subs beyma in AKkasten. Nog geen enkel vergelijkbaar systeem gehoord dat zulke sub produceert.Comment
-
Ik werk nu enkel met PL 4.0 en ik ben er zeer tevreden over, maar zoals hier gezegd wordt, geven sommigen meer de voorkeur aan "flapperende" versterkers. Enfin, 't is gewoon een kwestie van smaak denk ik.citaat:Geplaatst door djsjoerd
Ik zit nu zelf ook te twijfelen over mijn aankopen, ik heb 4 EV RX 118 baskasten bestelt, en zit te twijfelen tussen een QSC PL 4.0 en een Labgruppen FP 3400. Prijstechnisch kan ik ze zo ongeveer voor dezelfde prijs krijgen. Ik zat op de site van Labgruppen en zag dat je daar de gain kon instellen achterop, hoe werkt dat precies en kun je ze gewoon niet in de midden op zeg 31 db laten staan zoals elke andere amp? Graag jullie ervaringen.Comment
-
Bizar verhaal dat QSC zijn vermogen niet haalt... Ikzelf werk al een hele tijd met QSC (PLX 30402 , PL 4.0...) en heb nog nooit last gehad van té vroeg clippende versterkers. Maar ja, ik kan eigenlijk niet echt goed vergelijken want heb voordien enkel met Crown macrotech en HH gewerkt. Deze vielen pas tegen.citaat:Geplaatst door pda
LAB gruppen is goed, maar persoonlijk zou ik kiezen voor RAM-AUDIO, bux reeks !
Wij hadden vroeger een stuk of 15 QSC in de verhuur, maar wij hebben ze allemaal vervangen door RAM AUDIO. Momenteel hebben wij een geluidset van AD SYSTEMS, NEOCRAFT, die aangestuurd wordt door 10 RAM's , 6x BUX2.0 en 4x BUX3.4 !
Trouwens QSC haalt zijn vermogen niet ! Wij hebben verschillende versterkers op de testbank gezet en zijn tot de vaststelling gekomen dat er weinigen hun opgegegeven vermogen haalden, RAM, CREST, WAVE, ZOFF MUSIC, halen hun vermogen gemakkelijk, zelfs met een voedingsspanning van 210V !
QSC clipt al bij 70% van het vermogen ! 80% van het vermogen heb je als je 238V spanning hebt, meestal heb je 228V en dan kom je maar aan 72% vermogen !Comment
-
Hoi arie
Klopt fp6400 geeft meer.
Toch ervaren wij dat de Lab2002 (voorloper van de fp3400) met 4 ohm belast niet merkbaar veel onder doet voor de fp6400. De grootste kracht van de fp6400 is dat hij in lagere impedanties aanmerkelijk (ca 50%) meer vermogen levert.
gr. Herman________________________
Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.Comment
-
Voor subs zou ik zeker voor de FP6400 gaan, de FP3400 zit gewoon eerder aan zijn grenzen. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om verschillende merken versterkers op een systeem te gebruiken.Comment
-
Hebben zelf ook een soort A/B test gedaan met QSC PL4.0 en FP6400. De vergelijking is eigenlijk niet eerlijk gezien het verschil in vermogen, maar beide amps wilden (met 1800W aan sub op 2,7ohm) best clippen
'k Vond de Lab persoonlijk iets voller klinken, maar beiden wilden zoals gezegd best doordrukken. Uiteindelijk (om het aanzienlijke prijsverschil) voor de occasion PL4.0 gekozen, en bevalt tot op heden erg goed.
<b><font color=\"orange\">Greetz Niek</b></font id=\"orange\">Comment
-
Dat "iets voller" is volgens mij smaakverschil. Zo geeft bijvoorbeeld een RMX van QSC ook iets meer de indruk "voller" te klinken dan een PL, maar eigenlijk is het omdat een PL iets "strakker" of meer correcter (lees gedefinieerder) klinkt. Zo zie je maar, smaken verschillen :-) Ikzelf ben ook best tevreden over mijn PL 4.0 versterkers :-)citaat:Geplaatst door Niek...
Hebben zelf ook een soort A/B test gedaan met QSC PL4.0 en FP6400. De vergelijking is eigenlijk niet eerlijk gezien het verschil in vermogen, maar beide amps wilden (met 1800W aan sub op 2,7ohm) best clippen
'k Vond de Lab persoonlijk iets voller klinken, maar beiden wilden zoals gezegd best doordrukken. Uiteindelijk (om het aanzienlijke prijsverschil) voor de occasion PL4.0 gekozen, en bevalt tot op heden erg goed.
Comment
-
Omdat het topic van december 2004 is hoeven we nu niet meer andere merken te adviseren,
daarom zijn alle andere merken en niet topic gerelateerde items maar weer eens werwijderd...Comment
-
Wij hebben onze QSC PL6.0, PL4.0 en PL2.0 in 2002 vervangen voor Lab Fp-6400 en Fp-3400's. Nu hebben we de Lab's weer vervangen door MC2 Audio E45 en E25 versterkers. De MC2's klinken een stuk muzikaler dan de Lab's en de QSC's. Misschien moet je deze eens testen.Als het niet regent, dan is het droogComment
-
Sinds wanneer is een versterker "muziekaal".....???citaat:Geplaatst door CSI
Wij hebben onze QSC PL6.0, PL4.0 en PL2.0 in 2002 vervangen voor Lab Fp-6400 en Fp-3400's. Nu hebben we de Lab's weer vervangen door MC2 Audio E45 en E25 versterkers. De MC2's klinken een stuk muzikaler dan de Lab's en de QSC's. Misschien moet je deze eens testen.

Groeten
Jack